רובנו משלבים פטריות במטבח שלנו. בשנים האחרונות ניתן למצוא מגוון רחב של פטריות על גבי המדפים במחלקת הירקות, ואם בעבר הכרנו רק את פטריות השמפיניון, כיום המגוון מאוד והתרחב בעיקר לאור מודעות של הציבור לטעמן ולסגולותיהן הבריאותיות של הפטריות. אנחנו אוהבים להוסיף פטריות למזון כי הן נותנות טעם בשם אוממי המעשיר את קולטני הטעם בחלל הפה שלנו, ובכך הן מוסיפות טעם לכל תבשיל או מאפה שנשתמש בהן.

פטריות הן מזון דל קלוריות, קל לעיכול המכיל כמויות נכבדות של ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים. החלבון שלהן הוא מלא כמו של חלבון מהחי או טופו, הן משביעות מאוד, דלות בקלוריות ומסייעות לתהליכי העיכול.

פטריות מרפא נחקרות ב-50 השנים האחרונות יותר מכל צמח או חומר אחר ברפואה הטבעית ומנגנוני הפעילות שלהן בגופינו שונים מכל צמח או תוסף תזונה אחר המוכר כיום. הן בעיקר עובדות עם הגוף או דרך הגוף ובכך מייעלות את התפקודים של הגוף במצבי חולי ובשמירה על הבריאות.  

לזכור זה מאתגר! ירידה בזיכרון, בריכוז ובמדדים קוגניטיבים משפיעים על חתכים רבים באוכלוסיה בעיקר ככל שמתבגרים. 

מחקר תצפית שנערך באוניברסיטת סינגפור והתפרסם ב-"Journal of Alzheimer's Disease"  ביולי 2019, בדק את ההשפעה של צריכת פטריות על התפתחות דמנציה. המחקר, בו השתתפו 600 נחקרים בני 60 שנה ומעלה, נערך במשך שש שנים (2017-2011) ובדק היראות דמנציה בהתאמה לצריכה שבועית של פטריות מאכל שונות. החוקרים מצאו שנחקרים שצרכו 150 גרם פטריות מבושלות בשבוע צמצמו ב- 50% את הסיכוי להתפתחות דמנציה.

פטריות (צילום: אינג אימג')
פטריות (צילום: אינג אימג')

פטריית ההיריסיום נחקרת שנים רבות בכל הקשור לבריאות המוח. שימוש בפטריית ההיריסיום נמצא כמעלה רכיבים במערכת העצבים בעלי פעילות חשובה בתפקוד תקין של המוח, איזון מוליכים עצביים, הפעלת מנגנוני תיקון ושיקום, הפרשה של NGF (nerve growth factor) ו- BDNF (Brain-derived Neurotrophic Factor). מנגנוני הפעילות המוצעים של פטריית ההיריסיום נחקרים ברחבי העולם בהקשר לדמנציה (סניליות), אלצהיימר, מחלת הפרקינסון וכאבים נוירופתים.

מחקר יפני בחן השפעת היריסיום על שבעה נבדקים המאובחנים עם דמנציה קלה. הנבדקים נטלו חמישה גרם אבקת היריסיום (body fruit) במרק על בסיס יומיומי. שישה מתוך שבעה נחקרים הראו שיפור במדדים של הבנת הדיבור, יכולות תקשורת, זיכרון ועוד, בעוד שכל שבעת הנבדקים הראו שיפור במדדים הבוחנים את תפקודם כעצמאיים (אכילה, לבוש, הליכה וכד').

במחקר רנדומלי, פלסבו נוסף בבני אדם, בו השתפו 30 נחקרים בגילאים 80-50 המאובחנים כסובלים מדמנציה, קבוצת הביקורת קיבלה 3שלושה גרם אבקת היריסיום במשך 16 שבועות. במשך המחקר הקבוצה שקיבלה את ההיריסיום הראתה שיפור קוגניטיבי מובהק. 

שרון צור ND ,RNa נטורופת, מטפל ומרצה במכללות לרפואה טבעית ובלימודי המשך והתמחות מקצועית למטפלים בתחומי תזונה ותוספי תזונה, מומחה לפטריות מרפא ומרצה למיקולוגיה, הוא אחד המרצים שישתתפו ב-"INSPIRATION 2023", הכנס השנתי הגדול בישראל למטפלים ברפואה משלימה ואינטגרטיבית, שיכלול עשרות הרצאות וסדנאות של מיטב המומחים ויתקיים בתאריכים 22-21.6.23 במרכז וואהל ברמת גן.