קולגן הוא חלבון שמיוצר באופן טבעי בגופנו ונמצא ברקמות חיבור שונות כגון גידים, רצועות, עור ועצמות. זהו מרכיב מרכזי במטריצה ​​החוץ-תאית, רשת חלבונים ומולקולות אחרות שמספקת מבנה ותמיכה לרקמות שלנו. בשנים האחרונות הקולגן צבר פופולריות כתוסף עבור בעל יתרונות הפוטנציאליים לבריאות העור, השיער, המפרקים והמעיים.

להלן חמש עובדות שאולי לא ידעתם על קולגן:

ישנם 28 סוגי קולגן בגופנו

על פי קליבלנד קליניק, כ-28 סוגי קולגן נמצאים בגופנו. הנפוצים ביותר הם סוגים I, II ו-III. קולגן מסוג I הוא הנפוץ ביותר ונמצא בעור, בעצמות, בגידים וברצועות. קולגן מסוג II נמצא בעיקר בסחוס, שהוא הרקמה שמרפדת את המפרקים שלנו. ניתן למצוא קולגן מסוג III בעור, בכלי דם ובאיברים פנימיים. לכל סוג של קולגן יש מבנה ותפקוד שונה. רצפים שונים של חומצות אמינו מרכיבים את סוגי הקולגן השונים.

ייצור הקולגן יורד עם הגיל

הגוף שלנו מייצר קולגן באופן טבעי, אך ייצורו פוחת ככל שאנו מתבגרים. ירידה זו בייצור הקולגן עלולה להוביל לקמטים, עור נפול, כאבי פרקים וסימני הזדקנות אחרים. גורמים סביבתיים כמו קרינת UV, זיהום ועישון, עלולים לפגוע בסיבי הקולגן ולהאיץ את פירוקם.

לתוספי קולגן עשויים להיות יתרונות לבריאות העור והמפרקים
תוספי קולגן משווקים כדרך לשיפור גמישות העור, הפחתת קמטים וקידום בריאות המפרקים. מספר מחקרים מצאו כי תוספי קולגן עשויים להגביר את לחות העור, להפחית את החספוס  ולשפר את גמישות העור ועוביו. הם עשויים גם לעזור להפחית כאבי מפרקים ולשפר את הניידות אצל אנשים עם דלקת מפרקים ניוונית. עם זאת, יש צורך במחקר נוסף כדי לאשר את היתרונות הפוטנציאליים הללו ולקבוע את המינון האופטימלי ומשך הזמן של תוספת הקולגן.

קולגן אינו טבעוני

קולגן מופק בעיקר ממקורות מן החי כמו פרות ודגים. הוא מופק מרקמות החיבור והעצמות שלהם באמצעות הידרוליזה, המפרקת את סיבי הקולגן לפפטידים קטנים יותר שקל יותר לגוף לספוג. כתוצאה מכך, תוספי קולגן אינם מתאימים לטבעונים ולצמחונים. עם זאת, חלק מהחלופות הצמחיות לתוספי קולגן מכילות מרכיבים כגון ויטמין C, חומצות אמינו ותמציות צמחים, שתומכים בייצור הקולגן בגוף.

תוספי קולגן עשויים לקיים אינטראקציה עם תרופות אחרות

תוספי קולגן נחשבים בדרך כלל בטוחים אך עשויים לקיים אינטראקציה עם תרופות מסוימות, כגון מדללי דם ומדכאים חיסוניים. הם עלולים גם לגרום לתגובות אלרגיות אצל אנשים הרגישים למקור הקולגן המשמש כתוסף. כמו בכל תוסף, חיוני להתייעץ עם איש מקצוע רפואי לפני הצריכה, במיוחד אם אתם סובלים ממחלה כלשהי או נוטלים תרופות.