עוד מאז שהיינו קטנים תמיד אמרו לנו כמה חשוב לצחצח שיניים כדי לשמור על בריאותן ועל מנת שנוכל לחייך חיוך צחור ובוהק. האם זה מספיק? ד"ר סם ג'תווה, רופא שיניים מלונדון ומייסד "Bespoke Smile", חושף חמישה מזונות שלדעתו על בני האדם להימנע מהם כדי  שהשיניים שלהם יישארו בריאות.

פצפוצי חזיר, הידועים גם בשם קליפות חזיר

התוספת הפריכה עלולה לגרום לסדקים בשיניים שיכולים להוביל בסופו של דבר לריקבון.

"סדקים נובעים בדרך כלל מבעיות נשיכה, אך לעתים קרובות הם נגרמים מאכילת מזונות כמו פצפוצים או נשיכה של גרעיני פופקורן, וזו הסיבה שאני מנסה להימנע מכל אלה", אמר ג'תווה ל"דיילי מייל".

"חלקיקים של מזונות פריכים אלה יכולים גם להיתקע בחריצים של השיניים, ולגרום לעששת לאורך זמן".

זיתים

למרות שהם נחשבים לחטיף בריא, ג'תווה טוען כי נגיסה בזיתים עם חרצנים עלולה להזיק לחניכיים שלכם.

"רוב הסדקים האלה נעלמים מעיניהם של רופאי השיניים מכיוון שרופאי שיניים לא הוכשרו לזהות אותם עד ללימודים שלאחר התואר שאינו חלק מההכשרה הרגילה", הסביר. "למעשה, זו בעיה כל כך חמורה בבריטניה שיש לי אקדמיה שמכשירה רופאי שיניים", הוסיף.

לדברי ג'תווה ההזדקנות משחקת גורם בהחלשות השיניים וכלל הזיתים חל למעשה על כל הפירות שיש בהם חרצנים, כולל דובדבנים, תמרים ואפרסקים.

סוכריות קשות

הסוכר והמרקם הדביק והקשה של הסוכריות עלולים לגרום לשבירה של השיניים, הזהיר ג'תווה. "העובדה שהן נועדו להישאר בפה לאורך זמן פירושה שהסוכר יחדור ישירות לשיניים למשך תקופה ממושכת, ויגרום לעששת וחורים בשיניים".

משקה לאטה כורכום

המשקה, שהפך ללהיט בבתי קפה היפסטריים בבריטניה, עלול להכתים את השיניים. השילוב של חלב, אגוזים ושורש כורכום עלול לגרום לשינוי צבען של השיניים. "שיניים נוטות לשנות את צבען והופעת כתמים היא מאוד נפוצה, אך כורכום יכול להיות בעייתי במיוחד עבור אנשים שעברו לאחרונה הלבנת שיניים", אמר הרופא. "לאחר טיפול הלבנה, השיניים עלולות להיות בסיכון מוגבר להכתמה".

סוכריות טופי

"לעולם לא הייתי אוכל סוכריות טופי כי הן נוראיות לשיניים", אמר ג'תווה. "העובדה שהן כל כך לעיסות גורמת להן להידבק לשיניים לזמן ארוך יותר מרוב המזונות, כלומר יש סיכוי גבוה יותר שהן יגרמו לריקבון".

"המרקם הדביק שלהן יכול גם להוות בעיות עצומות לאנשים שיש להם סתימות, כתרים, חיבורים מורכבים או פלטה, כי הם עלולים לעקור אותם ממקומם", הוסיף.