במהלך חקירת האירוע הטראגי בבאר שבע, שבו נהרג חיים אטיאס, הבעלים של פיצה מחמצת בעיר העתיקה, ונפצעו 17 בני אדם נוספים, התגלה כי מותו נגרם כתוצאה מהרעלת CO (פחמן חד חמצני) או כפי שבכבאות והצלה מכנים אותו "הרוצח השקט". הרעלת פחמן חד חמצני נגרמת משאיפת עשן קטלני ומסוכן ביותר שהוא חסר צבע וריח, לכן קשה מאוד להבחין בהימצאותו באוויר. מפקד תחנת כבאות באר שבע, טפסר משנה משה עמר, שוחח עם "מעריב" - ואיגדנו לכם, הקוראים, את כל מה שצריך לדעת.

עלה לארץ בגיל 8 והשתקע בב"ש: חיים נהרג מהרעלה בפיצרייה שפתח

"פחמן חד חמצני נוצר כתוצאה מתוצר של שריפה לא מושלמת. כדי ששריפה תהיה מושלמת, היא צריכה שיהיה לה יחס מתאים של חמצן. כשיש מעט חמצן השריפה לא מושלמת. כשאדם מדליק את הכיריים בבית הוא רואה להבה מסודרת. גם בפיצריות כשהטאבון עובד על גז, אבל חייב שתהיה כניסת חמצן. לא היה מקור מסודר של כניסת חמצן לתוך הטאבון, למעט כשפותחים את הדלת של הטאבון. הארובה הייתה מנותקת מהטאבון ולא היה פתח כניסה של חמצן. זו תופעה שיש בה מיעוט חמצן באוויר", הסביר עמר.

"בכל חורף אנחנו נתקלים לצערי במקרים דומים", הוסיף, "כאשר אנשים מבוגרים סוגרים את כל הבית ומדליקים תנור חימום ונהרגים בשנתם. זה גז מאוד רעיל בטמפרטורת החדר, חסר צבע וריח – לכן אף אחד לא מבחין בו. אתה לא מרגיש כלום כשאתה בנכוחותו".

דליפת גז בפיצרייה בבאר שבע

"במקומות כמו פיצריות, שעובדים עם תנורים, חשוב מאוד שיהיה פתח אוורור. בחנות לא היה שום פתח, היה חלון קטן בחדר פנימי וגם הוא היה סגור, כשהגענו לזירה שברנו אותו כדי שתהיה כניסת אוויר. הכל היה אטום וגם דלת החנות הייתה סגורה. ברגע שהגז מתחיל להתרבות בחדר הוא נקשר להמוגלובין שבדם, הוא נקשר פי 240 מחמצן", סיפר.

איך ניתן לגלות שיש פחמן חד חמצני בחדר?
"בנאדם לא מתעלף ומאבד הכרה בפתאומיות. התופעות הראשונות שמרגישים כשנמצאים בחלל שיש בו פחמן חד חמצני זה בחילות, סחרחורת, כאבי ראש – אלה הסימפטומים הראשונים. אם אתם יושבים במסעדה ומרגישים שמשהו לא בסדר, זה הרגע לחשוד שמדובר בהרעלת פחמן חד חמצני. ככל שהחשיפה יותר ארוכה אז מתחילים להרגיש טשטוש ופגיעה במערכת הריכוז, מרגישים פחות ערניים ובלבול. בשלב הזה קבלת ההחלטות נפגעת".

עוד הוסיף: "כדי למנוע את זה חייב שיהיה מקור של אוורור. כלי בישול שיש במסעדות חייבים להיות תקינים. ההתקנה חייבת להיות על ידי גורם מוסמך ולעבור ביקורות תקופתיות. אם צריכה להיות ארובה, זה לא סתם - היא אמורה לקחת את מה שפולט התנור ולהוציא אותה החוצה ולא פנימה".

איזה המלצה אפשר לתת לאנשים כדי שיוכלו לשמור על עצמם?
"קודם כל לוודא את תקינות המוצרים. בפיצרייה או בכל עסק דומה מגיעים בבוקר, מדליקים את התנור או הטאבון וסוגרים אותו בלילה. רמת הבלאי הרבה יותר גדולה – אי אפשר לבדוק מכשיר כזה פעם ב-10 שנים כמו שמחליפים תנור בבית. מומלץ לבדוק את הברז חירום של הגז, יש היום ברזים אוטומטיים, ברגע שהברז מרגיש שיש דליפת גז לא מבוקרת הוא נחסם אוטומטית. חשוב לוודא תקינות, לעשות בקרות מקצועיות, תמיד להשאיר פתח אוורור. במקרה המצער הזה הכל היה סגור בחנות וגם הייתה ככל הנראה בעיה במכשיר עצמו שיצרה שריפה לא מושלמת ולמרבה הצער זה נגמר רע מאוד".

יש איך לזהות את דליפת הגז בזמן אמת?
"יש מכשירים שיכולים לגלות את זה, כמו גלאי עשן וגלאי גז בישול, אז יש גם גלאי CO, ברגע שהוא מגלה שיש עליה בריכוז הוא מצפצף ומתריע מפני הסכנה. בבדיקה שביצענו בפיצרייה היו ערכים גדולים מאוד של ריכוז CO במקום. ניתן להשיג את זה אצל כל יצרן או משווק של הגלאים האלה ויש גם פשוטים יותר בחנויות כלבו".