שלשול הוא מצב רפואי שבו הגוף מפריש נוזלים בכמות יתרה דרך פי הטבעת. הוא מאופיין בכאבי בטן, בעוויות מעיים, בצורך דחוף להתפנות ובצואה מימית. שלשול יכול להיגרם מסיבות שונות כמו למשל זיהום של חיידק/וירוס או מחולל מחלה אחר ויכול להיגרם גם בעקבות אי סבילות לרכיב מזון מסוים או בעקבות מצב של מתח וחרדה. ישנם מצבים של “שלשול חריף” וישנם מצבים שמוגדרים כ”שלשול כרוני”.

שלשול מימי מעיד על זיהום במעיים. אבל הוא יכול להיגרם גם ממצבים כרוניים כמו מחלות מעי דלקתיות או תסמונת המעי הרגיז. עבור רוב האנשים, שלשול מימי מסוכן רק אם הוא גורם להתייבשות חמורה. שלשול יכול להיגרם על ידי הרבה דברים, בין היתר: זיהום חיידקי או ויראלי, (אי סבילות או רגישות למזון, טפילים, מחלות מעיים, מצבים מטבוליים ואפילו הרעלת מזון.

התסמינים של כל אדם עשויים להיות שונים מאדם לאדם, אך כוללים התכווצויות וכאבי בטן, נפיחות, בחילה, חום וחוסר יכולת לשלוט במעיים. תסמין נוסף הוא התייבשות הנחשב לתופעת לוואי חמורה של שלשול והסימפטומים שלו כוללים: צימאון, ירידה בשיעורי שתן, יובש בעור, בפה ובאף, עייפות, סחרחורות, כאבי ראש ודופק מואץ.

על פי מרפאת קליבלנד, בקרב צעירים, תינוקות וקשישים, להתייבשות עלולות להיות השלכות קשות. חשוב לשתות הרבה נוזלים עם אלקטרוליטים (מלחים) מה שמאפשר לגוף למלא את החוסר שנגרם עקב השלשול. איזון של אלקטרוליטים חשוב מכיוון שהם עוזרים לאזן את כמות המים בגוף, להעביר חומרים מזינים לתאים, להעביר פסולת מהתאים ולתפקוד העצבים, השרירים, הלב והמוח.

לצד זאת תרופות ללא מרשם, יש מספר דרכים טבעיות העשויות לסייע בשלשולים:

נוזלים

שתו הרבה מים ונוזלים אחרים כמו מיצי פירות ומרקים מדוללים ללא עיסה. הגוף מאבד מים בכל פעם שיש לך שלשול, ועל ידי שתייה מרובה של נוזלים נוספים, אתם מגנים על הגוף שלך מפני התייבשות. 

שינוי תזונה

במקום לאכול מזון שמנוני, שומני או מטוגן, פעלו לפי דיאטת BRAT הכוללת בננות, אורז, רסק תפוחים וטוסט. 

צמצמו בקפאין

מזונות ומשקאות המכילים קפאין יכולים להיות בעלי השפעה משלשלת קלה, שעלולה להחמיר את המצב. מזונות ומשקאות המכילים קפאין כוללים קפה, משקאות קלים, תה שחור, תה ירוק ואפילו שוקולד.

הימנעו ממזונות ומשקאות הגורמים לגזים

במקום זאת, שקלו להשתמש במזונות שיכולים לעזור להיפטר משלשולים: תפוחי אדמה, אורז לבן, פסטה, בנות, מיץ תפוחים, לחם לבן, עוף או הודו ללא עור, בשר בקר רזה ודגים.

חשוב להדגיש כי טיפולים טבעים ותרופות ללא מרשם הן לא תמיד הפתרון ובמקרה והשלשול נגרם על ידי חיידק או גורם לחום ודימום, יש לפנות לקבל טיפול רפואי מתאים. 

שלשול מטיילים

שלשול מטיילים הוא מחלה של מערכת העיכול הגורמת לצואה רופפת והתכווצויות בבטן. היא מתרחשת כתוצאה משימוש במזון או במים מזוהמים. הגורם השכיח ביותר לשלשול של מטיילים הוא דלקת אנטרוקוליטיס (Escherichia coli) (ETEC) שיכול להיגרם גם על ידי סוגים אחרים של חיידקים, וירוסים וטפילים. שלשולים של מטיילים עלולים לנבוע גם ממתח בנסיעות או משינוי בתזונה.

שלשול הנוסעים בדרך כלל חולף מעצמו תוך מספר ימים, אך אם התסמינים נמשכים לתקופה ארוכה יותר וכוללים התייבשות חמורה, הקאות מתמשכות, צואה מדממת או חום מעל 100 מעלות פרנהייט, עליך לפנות לרופא. שלשולים של מטיילים עלולים להוביל להתייבשות כתוצאה מאובדן נוזלים, מלחים ומינרלים, והסיכון הזה גדול יותר אצל ילדים, קשישים ואנשים עם מערכת חיסון חלשה.

יש הסבורים שקולה מסייעת בטיפול בשלשול של מטיילים, אבל רוברט סטיבן, פרופסור במכון לאפידמיולוגיה, ביוסטטיסטיקה ומניעה באוניברסיטה השוויצרית של ציריך, אומר שהתאוריה הזו שגויה ואף מובילה לתוצאה ההפוכה ומסביר כי קפאין בקולה הם גורמים לפעילות מעיים מוגברת, מה שמחמיר את השלשול.