הקיץ בפתח וכל אחד יודע שאין קיץ ישראלי בלי אבטיח אדום, מתוק ועסיסי. אפשר לאכול אותו כפי שהוא, אפשר לצד גבינה בולגרית, בסלט פירות, כתוספת מפתיעה לסלט ירקות, ניתן להכין ממנו שייקים ושלגונים והוא טעים בכל מצב. בדקנו מה הם היתרונות באכילת הפרי האהוב, והרי הם לפניכם.

לא רק באמצעות נקישה: השיטות שלא הכרתם כדי לדעת אם האבטיח מתוק

מחזק את מערכת החיסון
מנת אבטיח של 286 גרם מהווה יותר מ-25% מכמות ה-ויטמין C היומית המומלצת לאדם. מחקרים הראו שצריכת ויטמין C באמצעות פירות יכולה לעזור לקדם את ייצור הקולגן, חלבון חשוב מאוד לתאים שבגוף ולמערכת החיסון.

מעודד הידרציה
כשמדובר במזונות שיכולים לספק לגוף שלך הידרציה (המסה) האבטיח מתעלה מעל כולם. האבטיח, שמורכב מ-92% מים, הוא אחד המזונות בעלי תכולת המים הגבוהה ביותר על פני כדור הארץ. הוא מסייע לשמירה על לחות, החיונית לתפקוד בריא של הגוף, מונע עייפות, מפחית כאבי ראש, מסייע בשטיפה של פסולת מהגוף, ומשפר את מראה העור וגמישותו.

גורם להתאוששות טובה יותר לאחר אימון
מחקר משנת 2013 שפורסם ב-"Journal of Agricultural and Food Chemistry" גילה כי ספורטאים ששתו מיץ אבטיח תוך כדי פעילות גופנית דיווחו על פחות כאב וקצב לב איטי יותר 24 שעות לאחר האימון. חוקרים מייחסים תוצאה זו ל-L-citrulline של האבטיח, חומצת אמינו אורגנית המאפשרת לעורקים להירגע ולשפר את זרימת הדם.

מנטרל תאים סרטניים
אבטיח עשיר בנוגדי חמצון המסייעים בנטרול רדיקלים חופשיים בגוף שיש להם את היכולת ליצור תאים סרטניים. אבטיח מכיל כמויות גבוהות של ליקופן, נוגד חמצון חזק עם תכונות מונעות סרטן. נוגדי חמצון כמו ליקופן עוזרים להילחם בסרטן, לקדם אנטי אייג'ינג ולתקן תאים פגומים בגוף. בעוד שעגבניות עשויות לקחת את כל הקרדיט על מתן מקור טוב לליקופן, אבטיח למעשה מספק כמעט 40% יותר ליקופן מאשר עגבניות גולמיות.

אבטיח (צילום: אביר סולטן, פלאש 90)
אבטיח (צילום: אביר סולטן, פלאש 90)

מגן על הראייה
קרוטנואידים כמו ליקופן קשורים בסיכון מופחת לניוון מקולרי, שחיקה הקשורה לגיל של הרשתית המהווה גורם מוביל לאובדן ראייה אצל אנשים מעל גיל 60. אבטיח עשיר גם בליקופן וגם בוויטמין C, נוגד חמצון חזק נוסף שמשפר את הראייה. במחקר בנושא מחלות עיניים בו השתתפו 5,000 אנשים מגיל 55 עד 89, מצאו החוקרים שאנשים עם ניוון מקולרי בינוני האטו את התקדמות המחלה לאחר נטילת תוספי מזון יומיומיים המכילים בטא-קרוטן, ויטמין C, ויטמין E ואבץ.

גורם לשובע
אבטיח גורם לתחושת שובע בשל תכולת המים הגבוהה שלו.

מסייע בהורדת לחץ הדם
לפי ה-USDA, כוס נתחי אבטיח מכילה 170 מיליגרם של אשלגן. על פי "Mayo Clinic", מינרל חיוני זה מסייע להפחתת השפעות הנתרן על לחץ הדם וחשוב גם לתפקוד תקין של מערכת העצבים.

מחקר שבוצע באוניברסיטת פלורידה סטייט על 13 גברים ונשים שמנים בגיל העמידה שסובלים מיתר לחץ דם מצא, שאבטיח יכול להפחית את לחץ הדם גם בזמן מנוחה וגם בזמן שאנשים נמצאים במתח. "הלחץ על אבי העורקים ועל הלב ירד לאחר צריכת תמצית אבטיח", אמר פרופ' ארתורו פיגרואה, מחבר המחקר, שפורסם בכתב העת "American Journal of Hypertension".

מסייע לירידה במשקל
מחקר משנת 2019 שפורסם בכתב העת "Nutrients" מצא כי הפרי המתוק מסייע להורדה במשקל. במחקר השתתפו 33 גברים ונשים עם עודף משקל או השמנת יתר שקיבלו הוראה לאכול שתי כוסות אבטיח טרי חתוך לקוביות מדי יום במשך ארבעה שבועות. במהלך תקופה נפרדת של ארבעה שבועות, המשתתפים התבקשו לאכול מדי יום חטיף עוגיות דל קלוריות המורכב מאותו מספר קלוריות כמו האבטיח. הנבדקים אכלו והתעמלו כרגיל.

בסיום הבדיקה, קבוצת האבטיחים דיווחה על דירוגי שובע גבוהים יותר מקבוצת העוגיות, בטענה לפיה הרצון לאכול ירד משמעותית עד 90 דקות לאחר צריכת האבטיח. לאחר אכילת העוגיות לעומת זאת, רמות השובע לא השתנו. החוקרים מצאו גם שהמשתתפים ירדו במשקל לאחר ארבעה שבועות של אכילת אבטיח ועלו לאחר אכילת עוגיות דלות שומן. גם יחס המותניים לירכיים היה נמוך יותר בשבוע הרביעי לאכילת קוביות האבטיח בהשוואה לאותו שבוע של אכילת עוגיות.

הזרעים מהווים חטיף נהדר
זרעי אבטיח הם מזינים וטעימים. ניתן לצלות אותם כמו גרעיני דלעת. סקירה מקיפה על זרעי אבטיח מכתב העת הבינלאומי למחקר נוכחי מצאה כי הם בעלי ערך רב כמקור מזון, עשירים בחלבון, מגנזיום, ברזל ואבץ. ניתן לצלות אותם בתנור בתוספת שמן זית.

משפר את החשק המיני
מחקר שנערך באוניברסיטת טקסס A&M ב-2008 מצא כי הפיטונוטריינט ציטרולין שנמצא בשפע באבטיח מאפשר זרימת דם טובה יותר. כשאתה אוכל אבטיח, אנזימים בגוף שלך ממירים ציטרולין לארג'ינין, חומצת אמינו שטובה ללב ולמערכת הדם מכיוון שהיא מרפה את כלי הדם, מה שהופך אותם לגמישים יותר. זרימת דם טובה מסייעת לשמירה על החשק המיני אבל תצטרכו לאכול הרבה אבטיח כדי ליהנות מהיתרונות של הארגינין.

מחקר אחר שפורסם ב- "Nutrition" מצא שנדרשת שתייה של שלוש עד שש כוסות של מיץ אבטיח ביום במשך שלושה שבועות כדי להעלות את רמות הארגינין בדם ב-12%.

שומר על בריאות הלב

מחקר שנערך באוניברסיטת פרדו ובאוניברסיטת קנטקי ב-2014 גילה כי אכילת אבטיח מפחיתה את רמות הכולסטרול ואת כמות השומן הסותם עורקים. בניסוי, החוקרים האכילו שתי קבוצות של עכברים בתזונה עשירה בשומן רווי וכולסטרול. החוקרים נתנו לקבוצה אחת מים המכילים מיץ אבטיח ולקבוצה השנייה מים שהכילו תמיסה התואמת את תכולת הפחמימות של מיץ האבטיח. העכברים ששתו את מיץ האבטיח קיבלו בסופו של דבר 50% פחות LDL - כולסטרול "רע", ונרשמה ירידה של 50% בפלאק בעורקיהם. יתרה מכך, קבוצת הניסוי של העכברים עלתה ב-30% פחות במשקל מאשר קבוצת הביקורת. החוקרים סברו שהסיבה לכך היא תרכובת שנמצאת באבטיח ונקראת ציטרולין.

מונע אסתמה
אבטיח ופירות וירקות אחרים שעשירים ב-ויטמין C עשויים להילחם ברדיקלים החופשיים הדלקתיים שחלק מהמומחים מאמינים שגורמים להתפתחות אסתמה. מטה-אנליזה בכתב העת "Nutrients" מצאה שישה מתוך שבעה מחקרים המצביעים על כך שצריכה גבוהה יותר של פירות וירקות עשויה להציע אפקט מגן מפני דלקות ריאות ואסתמה.