"שבועות, חג הגבינות ומוצרי החלב, עשיר בסידן, אך גם בקלוריות", אומרת מריאנה אורבך, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה של שירותי בריאות כללית במחוז דן פתח תקווה.

"חג השבועות מאופיין בחגיגת טעמים נפלאים של מוצרי החלב השונים, אך חשוב להדגיש כי מבחר הגבינות השמנות המצויות היום בשוק, של 20% ו־30% שומן, מכילות כמות רבה ביותר של קלוריות, וחלקן עם כמויות גדולות של מלח", היא מתריעה ומספקת שורת דוגמאות: ב־100 גרם גבינה, שמכילה 30% שומן, יש כ־300 קלוריות, וב־100 גרם גבינה צהובה יש כ־330 קלוריות. בפרוסת עוגת גבינה של 9% שומן בתוספת קצפת ושמנת מתוקה יש כ־400־500 קלוריות.

"ב־100 גרם של גבינה 5% שומן יש רק כ־99 קלוריות, ביוגורט 3% שומן יש רק 65 קלוריות, ולעומת זאת - אחוזי הסידן במוצרים אלו גבוהים ביותר". עוד היא ממליצה - לשלב מוצרי חלב צאן. "מלבד טעמם הנפלא הם גם בעלי ערך תזונתי רב ביותר, עשירים בוויטמינים ובמינרלים ומכילים כמות כפולה של סידן".

שבועות הוא חג הקציר, ואורבך מציינת את חשיבות שילובו של הלחם לסוגיו השונים בתפריט היומי, כמובן במינון נכון. "קמח החיטה, בעיקר כשמדובר בקמח חיטה מלא, שממנו עשוי הלחם, עשיר ברכיבי תזונה רבים וחשובים לבריאות". לדבריה, לחם מלא גם מעולה לשמירה על תפקודה התקין של מערכת העיכול, בעיקר בשל תכולה גבוהה של סיבים.

בנוסף ללחם מחיטה, ניתן להכין לחם ממגוון רב של סוגי קמח שונים: שיפון, חיטה, שעורה, תירס, סויה, שיבולת שועל, וכמובן שילובים ביניהם, אשר עשירים בוויטמינים ומינרלים.