בעוד שפירות יער מכל הסוגים עשירים ביתרונות בריאותיים לגוף. הכחולים שבהם בפרט מלאים בוויטמין C, סיבים ואשלגן, המיטיבים עם בריאות המעיים ותומכים בחסינות. בנוסף הם גם עשירים בפלבנואידים, שלצריכתם במזון מייחסים השפעה בריאותית חיובית והפחתה בסיכון למחלות לב כרוניות.

בהקשר זה, במחקר שנערך לאחרונה באוניברסיטת קינגס קולג' בלונדון ואוניברסיטת רידינג חשף כי אכילת חופן אוכמניות מדי יום במשך שלושה חודשים משפרת את הזיכרון ואת תפקוד המוח ומפחית את לחץ הדם. הגנטיקאית האמריקאית והפרופסור לביולוגיה (ביוכימיה וביופיזיקה) באוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו, סינתיה קניון, כי כי אוכמניות הן המפתח לטיפול בנזקי ההזדקנות על ידי שימור התפקוד הקוגניטיבי ובריאות המוח, מחלות לב ואפילו הארכת חיים.

ממצאים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition מראים כי אכילת אוכמניות, המכילות פלבנואידים מועילים, יכולה לסייע בהפחתת חוזק שרירים לקוי ועייפות בקרב מבוגרים. התזונאית ריאנון למברט אמרה כי שילוב מתמשך של אוכמניות בתזונה הוא צעד בריאותי חשוב. "התכונות נוגדות החמצון של פירות יער יכולות לעזור להפחית את הלחץ החמצוני בגוף שיכול להוביל לנזק לתאים ולמחלות הזדקנות", הסבירה.

רוב המחקרים מצביעים על כך שאכילת 150 גרם אוכמניות ליום נחוצה כדי להשיג יתרונות בריאותיים מקסימליים עבור אנשים עם מצבים בריאותיים, תסמונת מטבולית או השמנת יתר.  לפי ניסוי באוניברסיטת דרום דקוטה, גם אכילת אוכמניות קפואות היא אופציה בריאה מצוינת.  חוקרים הראו שתהליך הקפאת הפרי שיפר את זמינותם של נוגדי החמצון שהוא מכיל, מה שאומר שהגוף "מקבל דחיפה גדולה יותר" של חומרים מזינים.