האבוקדו הוא פרי טעים בעל יתרונות תזונתיים ובריאותיים רבים, ושמניו מסייעים לריפוי ולטיפוח העור והשיער. מחקר שנערך באוניברסיטת קליפורניה בארצות הברית ופורסם בכתב העת "Food Control" מצא כי 69% משמני האבוקדו הנמכרים על ידי קמעונאים במדינה היו מהולים עם שמנים זולים יותר. בנוסף נמצא, כי ברבים מהשמנים היו רמות גבוהות של חמצון, מה שמעיד על כך שהשמנים החלו לאבד מטריותם.

האם אבוקדו באמת טוב בשבילנו? עשר ההשפעות המפתיעות של מזון העל

ממצאי המחקר הראו כי מתוך 29 דגימות של שמן אבוקדו מזוקק, רק שלוש עמדו בתקני איכות וטוהר בסיסיים, בלי קשר לעלותם של השמנים. השמנים שנוספו לשמן האבוקדו היו שמנם שהופקו מחמניות, קנולה וסויה.

"מצאנו שמוצרים בעלות נמוכה מצביעים על סבירות גבוהה יותר לזיוף, אבל עלות גבוהה לא הבטיחה טוהר או איכות", אמרה סלינה וואנג, פרופ' חברה במחלקה למדע וטכנולוגיה של המזון ב-"UC Davis".

מומחי מזון אמרו כי מומלץ לבדוק שמנים המופקים מאבוקדו, דבש, זיתים ומוצרים חקלאיים אחרים.

שמן האבוקדו הפך לפופולרי בשנים האחרונות בשל טעמו הקליל והחמאתי ויתרונותיו הבריאותיים הרבים. כמו שמן זית, הוא עשיר בחומצה אולאית ומכיל לציטין ההופך אותו למקשר בפורמולות המכילות שמנים ונוזלים שאינם "מתקשרים" ביניהם, ויטמינים רבים, ביניהם ויטמין E (טוקופרול) נוגד חמצון וגם קרוטנואידים, שאף הם מסייעים במניעת החמצון. 

ממצאי הסקר מדגישים את הצורך באמצעי הגנה נוספים ותקני איכות כדי להבטיח שהצרכנים מקבלים את מה שהם משלמים עבורו.

"מחקר זה מדגים שלמרות שמתבצעת התקדמות בפיתוח עדיין יש בעיות עם טוהר שמן האבוקדו", אמרה וואנג.

למרבה הצער, זו לא הפעם הראשונה בשנים האחרונות שיצרני המזון זוכים לביקורת על מכירת מזון שאינו טהור או בטוח לצרכנים.

יצרני דבש מסין ננזפו על ידי האיחוד האירופי על "הלבנת דבש" או מכירת דבש המכיל סירופים מתוקים, צבע מלאכותי, מים - ובמקרים מסוימים, עופרת ומתכות כבדות אחרות שאינן בטוחות.

"זה בעצם מי סוכר", אמר אחד מפקידי האיחוד האירופי ל"פייננשל טיימס", והם מורידים את מחירי הדבש כל כך נמוך כך שיצרני דבש אירופאים ישרים לא יכולים להתחרות.

בחודש שעבר הציעו פקידי האיחוד האירופי תקני תיוג חדשים ומחמירים כדי להילחם בתופעה.

גם שמן זית עמד במוקד חקירות רבות בעבר. "אלפי טונות של שמני זית זולים בדרגה נמוכה מספרד ויוון שווקו כשמן זית 'איטלקי כתית מעולה', חשפה חקירה משנת 2018.

"אמריקה היא המגרש של כל אותן פעולות הונאה", אמר מומחה לשמן זית ל"פורבס". הוא הוסיף כי "אין מספיק משאבים לשלוט על למעלה מ-350,000 טונות של שמן זית שנכנסים לארץ. זו הסיבה שגם אחרי השערוריות, בקבוקי שמן זית מזויפים עדיין נמצאים על מדפי הסופרמרקטים".

וואנג מקווה שממצאי מחקר שמן האבוקדו יסייעו לבסס סטנדרטים שיועילו לצרכנים וגם ליצרני שמן האבוקדו שרוצים להתחרות בשוק הוגן.

"אני מאוד אופטימי לגבי עתיד תעשיית שמן האבוקדו", אמר וואנג. "זהו מוצר בעל ערך גבוה עם ביקוש צרכני גבוה, בדומה למה שראיתי עם שמן הזית לפני 10 שנים. האיכות והטוהר של שמן הזית השתפרו משמעותית, וזה מה שאני צופה שיקרה עם שמן האבוקדו, אם נוכל לבסס סטנדרטים הוגנים ולסכל מוצרים מזויפים".