קולגן הוא חלבון המצוי באופן טבעי בגוף ויכול לסייע בירידה במשקל על ידי קידום שובע, תמיכה בבריאות המפרקים ושינוי האופן שבו הגוף אוגר שומן, על פי Medical News Today. קולגן הוא אחד החלבונים החשובים ביותר בגוף האדם, והוא קיים בכל רקמות ואיברי הגוף. הוא עוזר לספק מבנה ותמיכה לרקמות החיבור, העור, העיניים והעצמות. קולגן גם הכרחי לתהליכים פיזיולוגיים רבים, כגון ריפוי, צמיחת תאים, איברים וחילוף חומרים.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>
לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

העניין בתוספי קולגן לצורך ירידה במשקל גדל בזמן האחרון, ולמרות שמחקר מדעי עדיין לא מצא קשר ישיר ביניהם, ישנם כמה יתרונות פוטנציאליים של קולגן לירידה במשקל.

קידום שובע
צריכת חלבון קשורה לשובע ולתחושת מלאות עד כדי סיפוק. תחושת שובע יכולה לגרום לאנשים לאכול פחות, מה שעלול להוביל לירידה במשקל. אבל קולגן יכול להיות פחות יעיל ממקורות חלבון אחרים בקידום שובע.

במחקר משנת 2019, חוקרים נתנו לנשים עם עודף משקל תוספי קולגן או חלבון מי גבינה. התוצאות גילו, כי משתתפים שנטלו תוספי קולגן חוו ירידה משמעותית יותר במשקל במשך שמונה שבועות מאשר אלו שנטלו חלבון מי גבינה. החוקרים הציעו, כי הסיבה נובעת מהעובדה שקולגן אינו מכיל BCAAs וטריפטופן, שני חומרים בחלבון מי גבינה הקשורים לשובע ולשיפור הרכב הגוף.

הקלה על כאבי פרקים

כאבי מפרקים עלולים להגביל את יכולתנו להתאמן. מכיוון שקולגן חיוני לרקמת חיבור בריאה במפרקים, תוספי קולגן עשויים לעזור לתמוך בבריאותם ולהפחית את הכאב. לפיכך, כאב מופחת יכול להוביל לפעילות גופנית מוגברת וכתוצאה מכך לירידה במשקל. בסקירה מדעית שיטתית, שפורסמה בשנת 2021 בכתב העת Amino Acids, תוספת קולגן פפטיד בשילוב עם פעילות גופנית שיפרו את תפקוד המפרקים והפחתת כאב, והביאו ליתרונות עבור ספורטאים בכל הגילאים.

הפחתת שומן הגוף

מחקרים בעכברי מעבדה הראו שפפטידים מסוימים של קולגן עשויים להשפיע על האופן שבו הגוף אוגר שומן. מחקר על חיות מעבדה משנת 2021 שפורסם ב-Nutritional Science and Vitaminology מצא שמתן קולגן פפטידים לעכברים במשך תקופה של שלושה שבועות הביא לאובדן שומן קרביים לעכברים בדיאטה עתירת שומן. אבל איבוד שומן לא היה קשור לשינויים משמעותיים במשקל הגוף.

תוצאות של מחקר בבעלי חיים משנת 2023 שפורסמו ב-Croatian Medical Journal גילו שטיפול בעכברים שמנים עם קולגן פפטידים של מדוזות הוביל לירידה ב-BMI, במשקל וברמות הסוכר בדם. החוקרים הגיעו לתוצאות דומות גם בניסויים קליניים בבני אדם שנמשכו 12 שבועות, במחקר שנערך בשנת 2019. התוצאות הראו, כי נטילת תוספי קולגן הובילה לירידה משמעותית באחוז ובמסת השומן בגוף.

תוספי קולגן

תוספי קולגן מופקים בדרך כלל מרקמות החיבור של פרות או דגים. הוא זמין בצורת אבקה, נוזל, טבליות או מסטיק. ישנם 28 מקורות אמינים לקולגן, אך חסר מחקר כדי לקבוע איזה סוג עשוי להועיל ביותר לירידה במשקל. מומחים מאשרים שתוספי קולגן בטוחים לשימוש.