יוגורט הוא מוצר חלבי המורכב על ידי חיידקים שמתסיסים את הלקטוז בחלב לחומצה לקטית. מחקרים רבים מצאו שאכילת יוגורט באופן קבוע מלאה ביתרונות, אך איך בכלל היוגורט עוזר לבריאותנו?

לפי מחקרים, היוגורט עוזר לחיזוק העצמות, תורמם למניעת מחלות לב, מסייע לאלו המנסים לרדת במשקל, מיטיב עם מערכת העיכול, מחזק את מערכת החיסון ורשימת היתרונות הבריאותיים עוד ארוכה.

יוגורט מכיל רמות גבוהות של סידן, בנוסף לעוד מינרלים חיוניים שהגוף צריך. כוס יוגורט אחת מספקת 49% מהדרישה היומית לסידן, 28% לזרחן, 10% למגנזיום ו-12% לאשלגן. מינרלים אלו חיוניים לתהליכים ביולוגיים רבים, כגון ויסות לחץ דם, חילוף חומרים ועצמות בריאות. היוגורט מכיל גם אחוז גבוה של ויטמיני B, במיוחד ויטמין B12 ו-B2, התורמים למניעת מחלות לב ומומים מולדים מסוימים בצינור העצבי.

יוגורט (צילום: אינג'אימג')
יוגורט (צילום: אינג'אימג')

כמו כן, מחקרים מצאו שאכילת יוגורט קשורה למשקל נמוך יותר, לאחוז שומן נמוך בגוף ולהצרת היקף המותניים. מכיוון שיוגורט מכיל כמות גבוהה של חלבון, מנה (227 גרם) מספקת 12 גרם ממנו. קבלת מנת חלבון מספיקה הינה חיונית לוויסות התיאבון, מכיוון שהיא מגבירה את ייצור הורמוני השובע, ובכך מסייעת בהפחתת קלוריות, אותם אנו צורכים לאורך היום, מה שעוזר בירידה במשקל.

מחקר אחד הראה שמשתתפים שאכלו חטיפי יוגורט חשו פחות רעב וצרכו 100 פחות קלוריות בארוחת הערב, בהשוואה לאלו שאכלו חטיפים דלי חלבון עם אותן קלוריות.

סוגים מסוימים של יוגורט מכילים חיידקים חיים (פרוביוטיקה) המועילים לבריאות מערכת העיכול בעת הצריכה. סוגים מסוימים של פרוביוטיקה המצויים ביוגורט, כגון ביפידובקטריה ולקטובצילוס, הוכחו כמקדמים בריאות מערכת העיכול ומפחיתים את התסמינים הלא נוחים של תסמונת המעי הרגיש (IBS).

מספר מחקרים מצאו גם כי פרוביוטיקה מגינה מפני שלשולים ועצירות הקשורים לאנטיביוטיקה. לא כל היוגורטים מכילים פרוביוטיקה, שכן הפסטור, שהוא טיפול בחום, הורג את החיידקים המועילים שהם מכילים. לכן, מומלץ לבדוק את תווית המזון, ולוודא שהוא מכיל פרוביוטיקה.

יוגורט (צילום: אינגאימג')
יוגורט (צילום: אינגאימג')

התכונות המחזקות את מערכת החיסון ביוגורט נובעות בין השאר ממגנזיום, סלניום ואבץ, שהם מינרלים הממלאים תפקיד חשוב במערכת חיסונית בריאה. לפרוביוטיקה ביוגורט תפקיד מרכזי בחיזוק מערכת החיסון והפחתת הסיכון למחלות. פרוביוטיקה מפחיתה דלקת, הקשורה למצבים בריאותיים רבים, החל מזיהומים ויראליים ועד להפרעות במעיים. מחקרים מראים גם שבמקרים מסוימים היא עשויה לסייע בהפחתת השכיחות, משך הזמן וחומרת ההצטננות.

יוגורט מכיל גם שומנים רוויים, שבעבר חשבו שהם גורמים למחלות לב, אך מחקרים עדכניים מראים כי שומנים אלו שונים על פי מקורם. השומנים הרוויים ממזון מהיר מעובד שונים מהשומנים הרוויים הנמצאים ביוגורט. מחקרים מצאו שאכילת יוגורט מפחיתה את השכיחות של מחלות לב באופן כללי, וכמה מחקרים מראים שאכילת שומנים רוויים ממוצרי חלב מלא מגבירה את הכולסטרול הטוב (HDL), שעשוי להגן על הלב. יתרה מכך, מוצרי חלב כמו יוגורט עוזרים להפחית לחץ דם גבוה, שהוא גורם סיכון מרכזי למחלות לב.