ייתכן כי מדענים מצאו סיבה לתסמונת המוות בעריסה (SIDS) בקרב תינוקות: חוקרים גילו כי בגופם של תינוקות יש חריגות בקולטני הסרוטונין 2A/C, האחראיים על תפקודי השינה. ההמחקר שפורסם בכתב העת Journal of Neuropathology & Experimental Neurology, בחן את ההפרעות הביולוגיות בגופם של 70 תינוקות שמתו מהתסמונת.

מוות בעריסה היא תופעה שבה תינוק בריא לכאורה מת בפתאומיות, בדרך כלל בשנה הראשונה לחייו. על פי הנתונים בארה"ב, מתוך כמאה אלף תינוקות, כ-103 מהם ימותו מהתסמונת. לפי משרד הבריאות, בישראל מתים בכל שנה 45 תינוקות מהתסמונת.

בתוך כך, החוקרים מאמינים כי התסמונת היא תוצאה של קולטן לא תקים, תזמוני התפתחות וגורמי לחץ חיצוניים. התינוק נמצא בסיכון ל-SIDS, כאשר מערכת הלב והנשימה שלו לא התפתחה במלואה, ויש לו חריגה ביולוגית, או שהוא ישן באופן שיוצר לחץ חיצוני. לדברי החוקרים "התוצאה שהוצגה מתבססת על מחקר קודם שלנו. המעבדות הראו חריגות במערכת הסרוטונרגית של חלק מהתינוקות שמתו מ-SIDS".

אחד החוקרים הדגיש כי "למרות שזיהינו חריגות בקולטן לסרוטונין 2A/C, הקשר בין החריגות וסיבת המוות נותר לידוע. נותרה עבודה רבה בקביעת התוצאה של חריגות בקולטן. עם זאת, נכון לעכשיו, אין לנו אמצעים לזהות תינוקות עם הפרעות ביולוגיות במערכת הסרוטונרגית. לפיכך, הקפדה על נוהלי שינה בטוחה נותרה קריטית".

כיצד ניתן להימנע?
משרד הבריאות פרסם מדריך להורים לשמירה על בטיחות התינוקות שלהם מפני SIDS. המשרד ממליץ להניח תינוקות על הגב בעת שהולכים לישון, על מזרון קשיח. התינוקות צריכים לישון בחדר ההורים עד שהם יהיו בני חצי שנה, אם כי במשרד מדגישים שעדיף עד לגיל שנה. המדריך מתעקש על כך שהמיטה תהיה ריקה לחלוטין, כולל כריות וצעצועים. ראש התינוק צריך להיות חשוף לחלוטין, ואם משתמשים בשמיכה, יש להכניס אותה מתחת למזרן בגובה בית השחי.