לחץ דם גבוה יכול להיות מאוד מסוכן אך לא כולם יודעים כיצד להימנע ממנו. מדובר במחלה כרונית, בלתי מבוקרת, שעלולה להוביל לאי ספיקת לב ואי ספיקת כליות. מלבד טיפול, ישנם מאכלים מסוימים שעשויים להפחית את הסיכויים שתסבלו מהמחלה, שזכתה לכינוי "הרוצח השקט".

פרופ' גאנתר קונלי, תזונאי מאוניברסיטת רדינג שבבריטניה, אמר כי "אוכמניות, תפוחים ותה ירוק מכילים את כל הפלבנולים (רכיבים נוגדי חמצון הנמצאים בצמח ומגנים על תאיו) ויש ראיות טובות למדי שהם יכולים להפחית את לחץ הדם, אם כי זה תלוי בכמות".

תפוחים

תפוחים עשירים בפלבנולים, אשר הוכחו כמועילים לבריאות הלב.

ד"ר דואן מלור, דיאטנית מאוניברסיטת אסטון בברמינגהם, אמרה: "תרכובות הפלבנול האלה עוזרות לעורקים שלנו להירגע, ומשפרות משהו שנקרא תפקוד אנדותל שעוזר לכלי הדם שלנו להגיב טוב יותר ללחץ ולהוריד את הסיכון שלנו למחלות לב. זה קורה כאשר פלבנולים תומכים בייצור תחמוצת החנקן וכאשר אנחנו מייצרים אותו בגופנו ברמות הנכונות זה עוזר לשמור על בריאותנו".

תפוחים (צילום: אינגאימג')
תפוחים (צילום: אינגאימג')

אוכמניות

אוכמניות נחשבות ל"סופר-פוד" שמסייע להעלות את רמות תחמוצת החנקן בדם, להרחיב את העורקים ולהפחית את העומס על הלב.

ד"ר מלור ציינה כי "בניסויים קליניים הוכח כי תמציות ממזונות כמו אוכמניות בר משפרות את בריאות כלי הדם ואף מורידות את לחץ הדם".

אוכמניות (צילום: אינגאימג')
אוכמניות (צילום: אינגאימג')

אגוזים

אגוזים הוא מזון שחייב להוות חלק מרכזי בכל תזונה מאוזנת. הם מקור מצוין לוויטמינים, מינרלים, נוגדי חמצון, אומגה 3 ושומנים בלתי רוויים - אבל וודאו שאתם בוחרים את הסוגים הלא מומלחים אם אתם מודאגים לגבי לחץ הדם שלכם.

האגוזים הם מקור מצוין למגוון של חומרים מזינים שמסייעים בהורדת לחץ הדם, כאשר אגוזי עץ בפרט הוכחו כמפחיתים את לחץ הדם הסיסטולי. אגוזי מלך מכילים גם חומצה אלפא לינולאית וגם ארגינין, שהוכחו כחיוביים להרפיית ופתיחת העורקים ומשפיעים לטובה על לחץ הדם.

אגוזים (צילום: אינגאימג')
אגוזים (צילום: אינגאימג')

תה ירוק

תה ירוק מלא בחומרים מזינים, כולל פלבנולים.

מחקרים הראו כי צריכת תה ירוק מסייעת להורדת לחץ הדם בשל התרכובות הפוליפנוליות שבו. תרכובות אלו מעוררות את ייצור תחמוצת החנקן אשר מסוגלת להרחיב את העורקים ולהפחית את לחץ הדם.

תה ירוק (צילום: אינגאימג')
תה ירוק (צילום: אינגאימג')

אבוקדו

אבוקדו הוא מקור מצוין לשמנים בלתי רוויים, שמחקרים מראים כי הם יכולים לסייע להורדת לחץ הדם.

פרופ' טום סנדרס, פרופ' אמריטוס לתזונה ודיאטה בקינגס קולג' בלונדון, אמר שהפחתת צריכת מלח ואלכוהול היא המפתח לשמירה על לחץ דם בריא.

"לאנשים עם לחץ דם גבוה הייתי ממליץ להתמקד בהפחתת צריכת מלח, צריכת אלכוהול מתונה, שמירה על המשקל ותזונה מאוזנת המכילה חמש מנות פירות וירקות ביום", ציין סנדרס.

אבוקדו  (צילום: אינגאימג')
אבוקדו (צילום: אינגאימג')

ויקטוריה טיילור, דיאטנית בכירה בקרן הלב הבריטית אמרה: "אימוץ אורח חיים פעיל ובריא, תזונה מאוזנת, הימנעות מעישון ושמירה על משקל תקין יכולים לעזור להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם".

לדבריה, "כל הפירות והירקות טובים ללב ולמערכת הדם, אבל אף פרי או ירק לא מספקים את כל אבות המזון שאתם צריכים כדי להיות בריאים. ודאו שהצלחת שלכם מלאה בירקות ופירות מכל הצבעים וכך תאכלו מגוון מזין".