כל איבר בגוף האדם מורכב מקבוצת רקמות שפועלות יחד כדי לבצע משימה מסוימת בגוף, כגון עיכול חומרי מזון או ייצור "שליחים" כימיים המאפשרים לתאי המוח לתקשר. למרות שלמדענים יש השקפות שונות על מה בדיוק יכול להיחשב איבר, המספר המצוטט ביותר של איברים בגוף האדם הוא 78, כולל יחידות תפקודיות מרכזיות כגון המוח והלב, כמו גם חלקי גוף קטנים יותר, כגון הלשון.

על פי "Live Science", איברי גוף האדם מגיעים בכל הצורות והגדלים כדי לשקף את שלל הפונקציות החשובות שהם מבצעים. אבל איזה איבר מאיברי הגוף שוקל יותר? תופתעו לגלות.

העור

העור הוא האיבר הכבד ביותר בגוף האדם, אבל הדעות חלוקות באשר לכמה הוא באמת שוקל. מקורות מסוימים מצביעים על כך שמבוגרים נושאים בממוצע 3.6 ק"ג עור, בעוד מקורות אחרים אומרים כי העור מהווה כ-16% ממשקל הגוף הכולל של מבוגרים, ובמקרה זה אם אדם שוקל 77 ק"ג, למשל, עורו ישקול 12.3 ק"ג.

על פי דו"ח משנת 1949 שפורסם בכתב העת "Journal of Investigative Dermatology", העור מהווה רק כ-6% ממשקלו של מבוגר, אך מאמר שפורסם ב-"Primary Care Notebook" טען כי רקמת השומן היא חלק משכבת העור השלישית והעמוקה ביותר, ה-weft, מה שמרמז שיש לספור אותה.

עצם הירך

שלד הוא מערכת אורגנית או קבוצת איברים המבצעים יחד תפקודים פיזיולוגיים ספציפיים. השלד הוא אחת ממערכות האיברים הגדולות ביותר בגוף האדם, והוא יכול לשקול כמעט 15% ממשקל הגוף הכולל של מבוגר, על פי סקירה משנת 2019 שפורסמה בכתב העת "International Journal of Biological Sciences".

שלד בוגר מכיל בדרך כלל 206 עצמות, אם כי לאנשים מסוימים עשויות להיות צלעות או חוליות נוספות. עצם הירך שממוקמת בין הברך לירך היא הכבדה מכולן. בממוצע, עצם הירך שוקלת 380 גרם, אך משקלה המדויק משתנה בהתאם לגיל, המין והמצב הבריאותי.

הכבד

על פי קרן הכבד האמריקאית, הכבד שוקל בין 1.4 ל-1.6 ק"ג והוא האיבר השני הכבד ביותר בגוף האדם. הכבד הוא איבר בצורת חרוט הממוקם מעל הקיבה ומתחת לסרעפת, שריר בצורת כיפה הממוקם מתחת לריאות. הכבד שומר על כמות של חצי ליטר דם כל הזמן, כ-13% מאספקת הדם של הגוף.

הריאות

הריאות נחשבות לאיברים כבדים בגוף האדם. הריאה הימנית שוקלת בדרך כלל 0.6 ק"ג, ואילו הריאה השמאלית מעט קטנה יותר ושוקלת 0.56 ק"ג. ריאותיהם של זכרים בוגרים גם כבדות יותר מנקבות.

הריאות שוקלות 40 גרם בלידה ומתפתחות באופן מלא רק כאשר נאדיות הנשימה נוצרות בגיל שנתיים, כאשר הריאות שוקלות 170 גרם.

ריאות, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
ריאות, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

הלב

הלב האנושי ממוקם במרכז מערכת הדם, מזרים ללא לאות דם דרך הגוף ושולח חמצן וחומרים מזינים לרקמות. סיבי השריר הכבדים המניעים את פעימות הלב מהווים את רוב משקלו. הלב שוקל 280 עד 340 גרם אצל זכרים בוגרים ו-230 עד 280 גרם אצל נקבות בוגרות.

כליה

תפקידן של הכליות הוא להיפטר מרעלים ופסולת מהגוף. משימה מרכזית זו נעשית על ידי נפרונים, שהם מבנים קטנים הפועלים כמסננים בין זרם הדם לשלפוחית השתן. כל כליה מכילה מיליוני נפרונים, מה שהופך את האיבר החיוני הזה לאחד מהכבדים בגוף. משקלן נע בין 125 עד 170 גרם אצל זכרים בוגרים ובין 115 ל-155 גרם אצל נקבות בוגרות.

הטחול

הטחול, הממוקם בסמיכות ללבלב, מסיר מזרם הדם תאי דם אדומים ישנים ופגומים, מווסת את רמות זרימת הדם של תאי הדם הלבנים ומייצר נוגדנים ומולקולות חיסוניות המסייעות להילחם בזיהומים. טחול שוקל בממוצע 150 גרם אצל מבוגרים, אך על פי סקירה מדעית משנת 2019 שפורסמה בכתב העת "Surgery", המשקל משתנה מאדם לאדם.

הלבלב

הלבלב מווסת את רמות הסוכר בדם ומפריש אנזימים המסייעים למעיים לספוג חומרים מזינים ממזון מעוכל. הלבלב בדרך כלל שוקל בין 60 ל- 100 גרם אצל מבוגרים. הוא יכול לשקול גם עד 180 גרם אצל אנשים מסוימים.

בלוטת התריס

בלוטת התריס ממוקמת בצוואר וממלאת תפקיד מפתח בוויסות השימוש של הגוף באנרגיה. משקלה משתנה בין אנשים, אך היא שוקלת בדרך כלל 30 גרם. בלוטת התריס עשויה להיות כבדה יותר במהלך הווסת וההריון. פעילות יתר של בלוטת התריס - מצב רפואי הגורם לבלוטת התריס לייצר יותר הורמונים ממה שהגוף צריך - עלולה לגרום לה לגדול.

בלוטת הערמונית

למרות גודלה הקטן יחסית, אשר ניתן להשוות לגודלו של אגוז, הערמונית היא אחד האיברים הכבדים בגוף האדם. המשקל הממוצע של ערמונית בוגרת הוא 25 גרם, אך משקלה עשוי להשתנות מאדם לאדם. על פי אוניברסיטת יוטה, ערמונית מוגדלת יכולה לגדול יותר מפי שלושה מהגודל והמשקל הממוצע לכ-80 גרם.