מחקר שנערך לאחרונה מצא כי הממתיק המלאכותי סוכרלוז, אשר משמש להמתקת מזונות ומשקאות ונמצא במשקאות דיאטטיים ובמסטיקים ללא סוכר, מסוגל לפגוע ב-DNA בתאי הגוף.

סוכרלוז ידוע בשמו המסחרי "Splenda" בארצות הברית וכ"סוכרזית סוכרלוז", "סוכרה דיאט", "מתוקלייט" ו"סוכרלוז" בישראל.

ב-"Science Alert" דווח כי החוקרים מזהירים מפני "בעיות בריאותיות רבות" להן השימוש בממתיק עלול לגרום, מאחר וה-DNA נושא את הקוד הגנטי השולט באופן שבו גוף האדם גדל ומתחזק.

החוקרים ביצעו סדרה של בדיקות מעבדה על תאי דם אנושיים ורקמת דופן המעי כדי לראות כיצד הגוף מגיב הן לסוכרלוז וסוכרלוז 6 אצטט. בדיקות בוצעו גם על הפעילות הגנטית של תאי המעי, כולן באמצעות הליכי ניתוח סטנדרטיים שמטרתם לזהות נזק ל-DNA.

הממצאים הראו כי תחליפי סוכר גרמו לפירוק גדילי DNA ׁ(שרשראות של חומצות גרעין) ולעלייה בפעילות הגנים הקשורים לדלקת, עקה חמצונית וסרטן. בנוסף, תוצאות המחקר חשפו נזק לרירית המעי.

סוזן שיפמן, מהנדסת ביו-רפואית מאוניברסיטת צפון קרוליינה, אמרה: "גילינו ששני הכימיקלים סוכרלוז וסוכרלוז 6 אצטט גורמים לדליפת מעיים".

המשמעות היא על פי שיפמן, ש"מזון מעוכל חלקית יכול לחלחל לזרם הדם". זה יכול לקרות בדרכים רבות, ולחדירה יש "תופעות לוואי בחלקים רבים ושונים של הגוף".

חששות אלה הובילו את החוקרים לבקש מסוכנויות תקני המזון לבחון את הבטיחות והסטטוס הרגולטורי של תחליף הסוכר, והמליצו "להפסיק לצרוך סוכרלוז וכל דבר שהוא מכיל".