האם ניתן להימנע מאבנים בכיס המרה בעזרת תזונה נכונה? המרכז הפדרלי לתזונה בגרמניה טוען שכן. תזונה בריאה מפחיתה כולסטרול, מה שמוריד את הסיכון לאבנים בכיס המרה.

אבנים בכיס המרה הן מצב נפוץ. הוא מתאפיין ביצירת חלקיקים קשים, הידועים כאבנים, בתוך כיס המרה. גודלן של האבנים יכול לנוע מגודל של גרגר חול ועד גודל כדור גולף, והן יכולות להוביל למגוון של תסמינים, ביניהם כאבי בטן, בחילות, והקאות. כיס המרה הוא איבר קטן הממוקם מתחת לכבד ומאחסן את המרה, שהיא בעצם הנוזל העוזר בעיכול השומנים.

אבנים בכיס המרה, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
אבנים בכיס המרה, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

איך נגלה אבנים בכיס המרה?

כאשר המצב פוגע בנו, ואנו סובלים מאבנים בכיס המרה, נרגיש כאבים באמצע הבטן, מתחת לעצם החזה, כאבים בצד הימני העליון של הבטן, בחילות והקאות.

לאבנים בכיס המרה עלולות להיות השלכות חמורות כמו דלקת בכיס המרה ודלקת כבד, ובמקרה הגרוע ביותר היא עלולה להוביל לסרטן כיס המרה.

ישנן גורמים המעלים את הסיכון למצב, בהם השמנה, סכרת, מחלות כבד, אימוץ אורח חיים לא בריא על ידי אכילת מזונות עתירי שומן, מזונות עתירי כולסטרול ומזונות דלי סיבים, בשילוב מעט תנועה של הגוף.

פירות וירקות

המרכז בגרמניה המליץ על אכילת ירקות ופירות לפחות שלוש פעמים ביום, אכילת דגים ובשר לפחות פעמיים בשבוע ואכילת ארוחות צמחוניות מסודרות כשלוש פעמים בשבוע. כמו כן, הוסיף המרכז כי כדאי גם לאכול לחם שעשוי מדגנים מלאים או פסטה. לגבי שומנים, יש להעדיף שמן זית על פני חמאה. בנוסף, יש לשתות מים בכמות מספקת אשר מרווה את הגוף.