לא מעט אפשרויות יעלו במוחנו כשישאלו אותנו מי היא החיה הקטלנית ביותר לאדם. אחת האחרונות שיעלו היא היתוש, או ליתר דיוק היתושה: החיה הקטנה הזו, שמטרידה אותנו לא מעט אך נראית בלתי מזיקה – מובילה למותם של כ-750 אלף בני אדם בשנה ברחבי העולם, ולכן נחשבת קטלנית מכל שאר החיות הגדולות ברשימה הקטלנית, יחד. מה הסכנות הטמונות בעקיצת היתושה ואיך מתמודדים עם החיה הטורדנית הזו?

יתושים נמשכים דווקא אליכם ומציקים לכם בשינה? יכול להיות שזו הסיבה המטרידה

איך יתושה גורמת למחלות, ובאילו מחלות מדובר?

כאמור, היתוש העוקץ הוא בעצם יתושה; היתוש הזכר ניזון בעיקר מצוף, ואינו מזיק לאדם כלל. העקיצה, המבוצעת על ידי היתושה, היא הבעיה כאן: באמצעות העקיצה היא 'שואבת' דם אשר מכיל חלבון בכמויות גדולות, וכך היא יכולה להטיל ביצים. אלא שאם היתושה הייתה נגועה במחלה המסוכנת לאדם בזמן העקיצה, היא עשויה להעביר את המחלה או את הטפיל אל מחזור הדם שלנו. מכאן הדרך לתחלואה קצרה, ובמקרים קיצוניים אפילו למוות.

אילו מחלות מועברות על ידי יתושות? לפניכם המחלות העיקריות והנפוצות ביותר בעולם, שלשמחתנו אינן נפוצות בישראל:

מלריה: נחשבת למחלה הקטלנית ביותר בהקשר זה: כחצי מבני האדם המתים בעקבות עקיצת יתוש הם כאלו שנדבקו במלריה. מדובר במחלה טפילית, שגורמת לתסמינים הדומים לשפעת, ובמקרים חמורים פוגעת בכדוריות הדם האדומות – עד כדי נזק לאיברים חיוניים בגוף.

קדחת דנגי/דנגה: וירוס אשר בדרך כלל דווקא לא גורם לחולי, אך אלו שכן יפתחו מחלה יסבלו מחום, מכאבי ראש, מכאבי פרקים ושרירים ומכאבי עצמות.

נגיף הצי'קונגוניה: גורם לחום ולכאבי פרקים, אשר נחשבים חזקים מאוד – עד כדי חוסר יכולת לזוז. במקרים חמורים במיוחד הנגיף יגרום לנכות.

נגיף הזיקה: גם כאן, רוב הנדבקים לא יחלו, אך אלו שכן יסבלו מחום, מכאבי ראש, מכאבי שרירים וכדומה. הנגיף מסוכן מאוד בזמן היריון, שכן הוא יכול לעבור אל העובר.

קדחת צהובה: נגיף שגורם לדמומים ולצהבת (ומכאן שמו).

קדחת מערב הנילוס: נפוצה יותר גם בישראל, ולרוב מתבטאת במחלה קלה – כאבי ראש וחום, כאבי שרירים, כאבי פרקים, חולשה, שלשולים, בחילות ופריחה. במקרים נדירים עשויה לגרם לדלקת קרום המוח ואף למוות. 

יתושה (צילום: אינגאימג')
יתושה (צילום: אינגאימג')

היכן היתושות נפוצות?

היתושות מטילות את ביציהן בדרך כלל במקורות מים עומדים – כך שאפילו שלולית או תחתית של עציץ המלאה במים, עשויה לשמש קרקע פוריה להתרבות היתושים. רוב רובם של היתושים מתרבים באביב ובקיץ, אז הם מופיעים בכמויות גדולות מאוד.

מי רגיש יותר לעקיצת יתוש?

מחקרים רבים קשרו בין מאפיינים שונים לבין הנטייה של אדם להיעקץ וביניהם סוג הדם (O הוא הרגיש ביותר לעקיצות), משקל גוף גבוה (בשל פליטה מוגברת של חמצן דו חמצני), ריחות גוף מסוימים וצבעים שיתושים נמשכים אליהם, צריכת משקאות אלכוהוליים וגורמים נוספים. ישנם אנשים אשר נחשבים אלרגיים לעקיצות יתושה, והם אלו שיסבלו יותר מכל כמובן מכיוון שהאלרגיה גורמת לתסמינים הרגילים כמו גירוד ונפיחות להיות חמורים יותר ומשמעותיים יותר.

לבד מזה, ילדים נחשבים רגישים יותר לעקיצות יתושה, ולכן לא נדיר לראות מקרים שבהם עקיצות בילדים גורמות לנפיחות גדולה מאוד, מלחיצה אפילו. הסיבה לכך היא בעיקר מערכת חיסונית שלא סיימה להתפתח ולהתחזק כראוי. אצל מבוגרים תופעות כאלו נדירות יותר.

איך אפשר להימנע מעקיצות יתושה?

התלבשו טוב, ובבגדים בהירים: ככל שיותר חלקים מהעור יהיו מכוסים, כך ליתושה ישנם פחות מקומות גישה נוחים לעקיצה. מחקרים שונים הראו שיתושות נמשכות בעיקר לפני שטח כהים, ולכן בגדים בהירים עשויים למשוך אותה פחות.

רוח: גודלן של היתושות מזערי, ולכן כל משב רוח קל יעזור. שינה עם מאוורר, למשל, כנראה 'תציל' אתכם מעקיצות.

תכשירים דוחי יתושים: כאלו יש היום בהמוניהם. העדיפו את אלו הטבעיים שאינם מכילים חומרי הדברה, במיוחד אם אתם מורחים אותם על ילדים קטנים. סדרת "טפטפים בייבי באזז" למשל, מכילה שמן ציטרונלה טבעי ומותרת לשימוש מגיל שלושה חודשים ומעלה ללא SLS ופראבנים.

ריחות: רבים מהתכשירים לעיל מכילים ריחות דוחי יתושים, ואתם יכולים לדאוג בעצמכם שיהיו כאלו בסביבתכם. הריחות הנחשבים לדוחי היתושים הטובים ביותר הם ציטרונלה, לוונדר, למון גראס, רוזמרין, בזיליקום, נענע ושמנים אתריים המכילים אותם.

רשתות: התקינו רשתות בכל חלונות הבית, וכך תמנעו כניסה של רוב היתושים.

ייבוש מקורות מים עומדים: כאמור, מים עומדים הם מקור המחיה של היתושים. יבשו אותם, ותרחיקו את המפגע.

כילה: מעין רשת המותקנת סביב המיטה, ומונעת כניסת יתושות למרחב שלכם או של הקטנטנים שלכם.