הקיץ שוב כאן ואיתו הקייטנות, הים, הבריכות, החופשות בארץ ובחו"ל וכן הציפייה למעברים המרגשים – בין מסגרות לימודיות, בין מקומות מגורים לעתים ועוד. הראשונה להגיב לכל המעברים האלה היא לרוב מערכת העיכול שלנו, בין אם מדובר בכאבי בטן, או בתופעות אחרות של מערכת העיכול. אם הילד או הילדה שלכם מתמודדים גם הם עם אחת הבעיות האלה, במדריך זה נסביר אילו פתרונות מציעה ההומאופתיה.

הגורמים לכאבי בטן בראי ההומאופתיה

ברפואה המשלימה בכלל ובהומאופתיה בפרט, כל טיפול הוא אישי ומותאם לכל המאפיינים של כל מטופל – פיזיים – אופי התלונה, מה מחמיר ומה מקל על המצב, מתי החלו תסמינים וכדומה; ונפשיים - אורח החיים, רגישויות למיניהן וכמובן גם לבעיה הרפואית איתה הגיע לטיפול. במקרים רבים שני ילדים שהגיעו עם אותה הבעיה בדיוק יקבלו טיפול שונה. כדי לבנות את תוכנית הטיפול האישית נתחיל באבחון של הגורם לכאב הבטן. קיימים גורמים רבים, אך בדרך כלל בקיץ נתייחס לשלושה עיקריים:

1. הרעלות מזון – מתרחשות הרבה בקייטנות או באירועים בחוץ, מזון שהושאר ברכב והתקלקל, אוכל בכל מיני מקומות שהילדים לא רגילים לאכול בו וללא פיקוח, יש סיבות רבות שבגינן אוכל יכול להתקלקל בקיץ הישראלי. מה שמאפיין בדרך כלל הרעלת מזון הוא כאבי בטן, הקאות, שלשולים, איבוד נוזלים ולכן טיפול הומאופתי נקודתי יסייע להעלים את התופעות הללו במהירות לצד הטיפול הרפואי.

2. התפתחות של וירוסים וחיידקים האופיינית לקיץ – מתרחשת פעמים רבות בגלל צפיפות, אי שמירה על היגיינה, חשיפה לאנשים רבים במקומות הומים ועוד.

3. בעיות מערכת העיכול על רקע רגשי – הבטן שלנו תהיה הראשונה להגיב למצבים של לחץ, מתח, חרדות, בעיות חברתיות ועוד. לכן, הטיפול ההומאופתי ישאף תמיד להבין מה מתרחש בעולמו של הילד המטופל מעבר לביטוי הפיזי של כאב הבטן או השלשול. משמעות רבה יש גם לגילו של הילד ושלבי התפתחותו. בעוד שילדים בגיל הרך יפתחו לרוב מחלות חום או זיהום במערכת הנשימה כתגובה רגשית (נזלת, דלקות אוזניים וריריות מגורות), למעט תינוקות שמפתחים בעיות עיכול עקב אי סבילות ללקטוז או גלוטן וכדומה - ילדים בגן חובה ומעלה יגיבו פעמים רבות עם בבעיות במערכת העיכול.

במובנים רבים מערכת העיכול היא כמו האינטלקט שלנו – "מערכת קלט-פלט". בעוד שבתהליך העיכול מזון שחודר למערכת העיכול עובר תהליך של פירוק והגוף לוקח את התוצרים החיוניים מהפירוק ומסלק החוצה את הפסולת. כך גם האינטלקט – לוקח מידע וגירויים חיצוניים, מעבד אותם ואז מוציא אותם החוצה או משאיר בגוף. זאת הסיבה שאצל ילדים, בעיות מהתחום החברתי והרגשי עשויות להתבטא דווקא במערכת העיכול אשר תגיב ראשונה לסיטואציה (מכיוון שבגילים אלה ילדים רואים את העולם כ"אני מול העולם שסביבי"). נוכל לראות זאת למשל בילדים שכואבת להם הבטן לפני בית הספר. כל סיטואציה של התרגשות, קושי חברתי או לימודי יתבטאו בבעיות בבטן, כמו אצלנו המבוגרים.

לעתים ניתן לראות את מהות האדם המטופל לפי הבעיה איתה הוא מתמודד:

· הקאה – כאילו האינטלקט אומר: "אני לא רוצה להתמודד", המערכת לא מתחילה לעכל וישר שולחת החוצה.

· בחילה – הגוף לוקח את המידע ולא יודע מה לעשות איתו ואז נשארת התחושה הקשה.

· כאבי בטן – כאן המוח כאילו אומר: אני עושה את הדברים, אבל עם כאב ולא בלב שלם. זאת אותה התחושה כאילו משהו אוכל אותנו מבפנים.

· גזים – אוכל שלא מעוכל טוב יוצר גזים, התופעה הזאת מאפיינת אנשים שמשאירים "חורים" ולא מייצרים רצף תקין או לא כאלה המתקשים להשלים משימות ועוזבים באמצע.

· שלשולים – כאן האינטלקט כאילו אומר: "נותנים לי לעשות משהו אבל אני רוצה להוציא אותו כמה שיותר מהר, ולא ממצה את הפוטנציאל של המידע שקיבלתי". מקרים אלה מיוחסים לילדים/אנשים שאינם מעבדים את המידע ונפטרים ממנו מיד בלי להטמיע.

· עצירויות – מצב הפוך, כאשר אני לא יודע לתמצת את המידע שקיבלתי, לא יודע מה עיקר ומה טפל, אז אני "נתקע" עם הכל שנשאר בפנים.

התהליך הטיפולי יהיה להבין קודם כל מהי הסיבה ומהו המסובב – מהי הסיבה לפתולוגיה ומה יכול להוביל אליה. בבעיות על רקע רגשי נבחן האם מה שמשפיע הוא מעבר לגן או בית ספר חדש; האם זה בגלל הקייטנה: איזה ילדים יש שם, מה אוכל שם, אולי מציקים לו, אולי לא מוצא את מקומו כפי שהיה בכיתה. אולי הגורם הוא קורונה, בין אם כתסמין של המחלה או כזה שהופיע אחרי שחלפה. מצבים אלו יכולים להיות גם כתגובה למחלה ויראלית אחרת כמו שפעת.

התאמת תרופות הומאופתיות 

לאחר כל זה – הטיפול ההומאופתי יכלול התאמה של תרופה הומאופתית והמינון המתאימים, וכן הסבר והנחיות מתי לקחת את התרופה, מתי וכיצד לדווח על התקדמות הטיפול, ובמקרים רבים יינתנו גם הנחיות להתאמות תזונה שיסייעו. ההומאופת יוכל להחליט האם מדובר על טיפול אקוטי או מתמשך – האם בתרופה שיש ליטול באופן חד פעמי או לאורך תקופה, האם בכדורים מתוקים למציצה שילדים אוהבים או בנוזל ובנוסף יספק הנחיות לגבי חומרים מנטרלים שמבטלים את פעולת התרופה כמו קפאין ומנטול שמהם יש להימנע בעת הטיפול. דיווח ומעקב חשובים מאוד להצלחת הטיפול, ולכן חשוב להגיע לביקורת לאחר פרק הזמן שעליו הנחה ההומאופת.

אחד המרכיבים בתרופה שכזאת יכול להיות למשל בבונג (קמומיל) – הצמח המוכר מהתה. הניסיון ההומאופתי הקליני מראה שקמומיל בתרופה הומאופתית בהתאמה אישית יכול לסייע בטיפול בבעיות במערכת העיכול על בסיס רגשי.

תוך כדי התהליך יבחינו ההורים בשיפור באיכות ובזמן השינה למשל, שיפור במערכות היחסים החברתיות, פחות מופעים של סטרס והתפרצויות זעם. אם הגורמים העמוקים לבעיה השתפרו, בסופו של דבר גם הבעיה תיפתר.

את התוצאות נבחן כאמור לאורך זמן תוך כדי מעקב ודיווח שוטף למטפל והתאמת התרופה ההומאופתית או המינון שלה במידת הצורך. במצב אקוטי ההקלה יכולה להיות כבר באותו היום, במצב על רקע רגשי לרוב נראה תוצאות בטווח ארוך יותר.

הכותב הוא מטפל בהומאופתיה במרפאות עפולה, טבריה ונוף הגליל של כללית רפואה משלימה