אולי שמתם לב, אבל לכל מאכל או תופעה מוצמד יום שנתי. יש הסוברים שהמטרה היא העלאת המודעות או קרנו של מזון זה או תופעה אחרת - במקרה הטוב; אך אפשר גם להניח שזהו בעצם עוד רעיון שיווקי לקידום קניות רלוונטיות - במקרה הפחות טוב.

אז בחרנו להתייחס ליום כזה. אולי מפתיע, אבל בארצות הברית מציינים מדי 13 ביוני את “יום בעלי ‘הידיים השמאליות' במטבח" בתרגום חופשי, או בשמו המקורי national kitchen klutzes of America day. יום שהוא הזדמנות למי שאינו מוצלח במטבח להרגיש בנוח ואף לצחוק ברשתות החברתיות על תאונות קולינריות באמצעות סיפורים וסרטונים.

העולם הקולינרי מתפתח בקצב מסחרר. מאכלי גורמה פרצו את גבולות השפים והמסעדות ונכנסו לבתים הפרטיים. מגיפת הקורונה אף האיצה את התהליך, כאשר אנשים שהו זמן רב בבית ללא יכולת לצאת לאכול בחוץ ושכללו את הכישורים הקולינריים.

אך לא כולם מצליחים לעמוד בקצב. יש גם מי שאינם אוהבים את המטבח, והם אגב, לא בהכרח אינם יצירתיים, אלא מוצאים ביטוי ליצירתיות במישורים אחרים.

עבור אנשים שגרים בגפם החלופה להכנת אוכל היא לאכול מחוץ לבית או לקנות מוצרי מזון מוכנים, אולטרה־מעובדים. הורים שאינם אוהבים לבשל מתקשים לעשות זאת, בגלל ההוצאה הכלכלית הכרוכה באוכל מבושל קנוי למשפחה שלמה וגם בגלל החשש מההשלכות הבריאותיות. לרוב, הורים אלה חשים אשמה ובושה על חוסר היכולת או הרצון לבשל עבור הילדים.

תזונה טובה לכולם

לא פעם אנחנו פוגשות בקליניקה מטופלים מתוסכלים שמוטרדים מכך שאי אפשר לאכול אצלם אוכל מזין ובריא, מפני שהם שונאים את המטבח או שאינם מוצלחים במטבח. למעשה, אין צורך להיות שף דגול כדי להגיש אוכל בריא, וגם אין צורך לתור כל יום אחר מתכונים חדשים. עם מעט מאמץ (כן, יש צורך להתאמץ אך לא הרבה) אפשר להכין ארוחה איכותית, כאשר עיקר הקושי הוא בארוחות מבושלות.

הנה שישה טיפים שיכולים לסייע.

תיאום ציפיות: האוכל בבית לא צריך תמיד להיות מושקע מבחינה קולינרית ובאופן ההגשה. הדבר נכון בשגרה וגם כשמארחים.

הכנה מהירה וקלה: ארוחה מאוזנת גם כשההכנה פשוטה. עקרון הארוחה המאוזנת מסייע לבנות ארוחה מזינה, שזמן ההכנה שלה יהיה חצי שעה או פחות. אפשר לחלק באופן גס צלחת של ארוחה מאוזנת באופן הבא: רבע צלחת פחמימה + רבע צלחת חלבון + והמחצית הנותרת, ירקות. מנת פחמימות יכולה להיות מורכבת מאורז, פסטה, בטטה, תפוחי אדמה, קינואה או תירס; מנת חלבון יכולה להיות מורכבת מעוף, דגים, ביצה, גבינה או קטניות (בהן סויה, חומוס, שעועית, עדשים); וירקות מגוונים, טריים, מבושלים וצבעוניים.

תפוח אדמה אפוי או קלח תירס הם דוגמה למנת פחמימה טעימה שאינה דורשת טרחה גדולה. גם הבשלנים הגרועים יכולים להיעזר במספר מתכונים פשוטים להכנת חזה עוף על הפלנצ'ה, או נתחי דג סלמון בתנור או קטניות - כמו עדשים או חומוס - מוכנות לאכילה שניתן לרכוש בשקיות קפואות או בקופסאות שימורים. האחרונות - על אף שמן - לרוב אינן מכילות חומרים משמרים שמרתיעים חלק מהצרכנים. ניתן להיעזר בירקות מוקפאים בבישול קצר או בתנור ובירקות באריזות ואקום (כמו סלק מבושל ומקולף). ירקות טריים יכולים להיות חתוכים גס או אפילו שלמים במקום לחתוך לסלט. קיצורי דרך אלה אומנם יכולים להיות יותר יקרים אבל הם זולים יותר מארוחה במסעדה או מהזמנת ארוחה הביתה.

לא חייבים לבשל: אולי נפתיע אתכם, אך ארוחת הצהריים אינה חייבת להיות חמה ומבושלת. ניתן בהחלט להגיש בארוחת הצהריים ארוחה קלה כמו חביתה, גבינה או טונה בכריך, לצד ירקות חתוכים או סלט טרי (את התיבול להכין בכלי ולהוסיף סמוך לאכילה), סלט עם קוסקוס ועדשים או גרגרי חומוס.

תכנון מוקדם: כדי להקל ולחסוך בזמן ההכנות במהלך השבוע כדאי לחשוב על ארוחת הצהריים כבר בתכנונים של ארוחות סוף השבוע. לקנות את המצרכים הנדרשים לכל השבוע וכך לחסוך ריצות מיותרות לסופר.

רק להפשיר: בהכנת ארוחות לסוף השבוע מומלץ להכין כמויות גדולות מראש כדי שיספיקו ליום ראשון ואולי גם ליום שני. מומלץ ואף רצוי להשתמש במקפיא. כשטורחים ומבשלים, כדאי להכין מראש כמויות גדולות כדי להקפיא בכלים מתאימים מנות קטנות לשאר ימי השבוע.

חשוב להפשיר את האוכל במקרר (במהלך הלילה) ולא מחוץ למקרר, כדי לשמור על טעם המזון אך גם מטעמי בטיחות מזון - צמצום הסיכון לזיהומים בקטריאליים. אם יש הבדל בהעדפותיהם הקולינריות של בני המשפחה (זו צמחונית, זה לא אוהב עגבניות), כדאי להקפיא את האוכל במנות אישיות, וכך ניתן להפשיר לכל ילד את המנות המועדפות עליו.

עזר כנגד: ילדים יכולים לעזור במהלך הבישול בפעולות קלות כמו קילוף, ערבוב, עריכת השולחן ופינוי. את בני הנוער שלעתים אוהבים אוכל מתוחכם ומגוון יותר מומלץ לעודד לבשל. פעמים רבות אנו שומעות שהבשלנים הטובים בבית הם בני הנוער, בין שההורים אוהבים ויודעים לבשל ובין שלא. הם טובים בחיפוש מהיר אחר מתכונים ברשתות החברתיות, נהנים מחוויית הבישול וגם מתחושת המשמעות והפרגון מיתר בני הבית. חופשת הקיץ הקרובה היא הזדמנות להציע להם לבלות במטבח ולצרוך אוכל ביתי על פני אוכל במסעדות או אוכל שמגיע עם שליח. זו אופציה יצירתית יותר, טעימה וזולה הרבה יותר.

עבודה של כל בני המשפחה במטבח לא רק מקילה את עומס העבודה שלך, אלא גם מקדמת תחושת אחריות משותפת. חשוב לזכור שזה בסדר לא לאהוב בישול, אבל על ידי יישום אסטרטגיות ארגון, אפשר לספק ארוחות מזינות וטעימות ולהימנע מתחושות תסכול או נקיפות מצפון. 