בשורה לחולי הסוכרת: חוקרים בארצות הברית הצליחו להשתמש בתאי צמחים ובטכנולוגיה תאית כדי ליצור אינסולין צמחי שניתן לקבל דרך הפה. על פי הדיווח שהופיע באתר "EatLess" המצטט את כתב העת "Biomaterials", החוקרים יצרו אינסולין צמחי מחסה המכיל את שלושת הפפטידים הנמצאים באופן טבעי באינסולין.

סקר של מתפקדי הליכוד: זו החמישייה הראשונה להובלת המפלגה ביום שאחרי נתניהו
רופאת עור טוענת: עד היום מרחתם לא נכון את קרם ההגנה

אינסולין טבעוני

דפנות תאי הצמח חשובות לא פחות מהחומר הגנטי שבתוך התאים, והן המפתח ליעילות התרופה. חוזק החומר הגנטי מגן על האינסולין מפני חומצות עיכול עליונות ואנזימים, עד שהתרופה מגיעה לחיידקי המעיים, אשר בתורם משתחרר אינסולין, אשר עובר דרך ציר המעי והכבד כדי להגיע ליעדו.

ניסוי בעכברי מעבדה

בניסוי על עכברי מעבדה, אינסולין צמחי הצליח לווסת את רמת הסוכר בדם תוך 15 דקות, בהשוואה לאינסולין המופרש באופן טבעי. עכברים שטופלו בזריקות אינסולין קונבנציונליות חוו התמוטטות ברמות הגלוקוז בדם וכתוצאה מכך היפוגליקמיה (מצב שבו רמת סוכר בדם נמוכה).

ד"ר הנרי דניאל מבית הספר לרפואת שיניים באוניברסיטת פנסילבניה שהוביל את המחקר, אמר כי "הסיכון להיפוגליקמיה הוא אחד הפגמים הגדולים ביותר של מערכת הלידה הנוכחית ויכול להוביל לתרדמת. אינסולין, אשר נלקח דרך הפה, מכיל את כל שלושת החלבונים והוא מועבר ישירות לכבד. הוא פועל בדיוק כמו אינסולין טבעי, ומפחית את הסיכון להיפוגליקמיה".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בדיקת דם, סוכרת (צילום: istockphoto)
בדיקת דם, סוכרת (צילום: istockphoto)

עלויות נמוכות יותר ואיכות גבוהה יותר

התרופות הנוכחיות כגון זריקות דרך מזרק אינסולין מעלות את הסיכון להיפוגליקמיה, בעוד שאספקת התרופה המדויקת המסופקת על ידי משאבת האינסולין דורשת מכשירים יקרים ויש לה תוחלת חיים של שלוש עד ארבע שנים.

הקפאת וייבוש חסה

המחקר הנוכחי מצא כי למרות שחלק מהגנום של הצמח השתנה, לא נראו תופעות לוואי בצמח או בבעלי החיים בניסוי. עם הגנים שהוכחו כבריאים, ניתן להקפיא, לייבש ולהכין חסה לנטילה דרך הפה.

ניסויים בכלבים

בעוד התוצאות במחקר עכברי המעבדה מבטיחות מאוד, ייקח זמן עד שהשיטה תועיל למיליוני חולי סוכרת בעולם. החוקרים מתכוונים לערוך ניסוי גדול יותר, תחילה עם כלבים עם סוכרת, ולאחר מכן עם בני אדם הסובלים ממנה.

שינוי מערך הטיפול

"מערכת ההולכה תשנה את כל הפרדיגמה, לא רק אינסולין", אמר ד"ר דניאל, וציין כי גדל במדינה מתפתחת וראה במו עיניו אנשים מתים משום שלא יכלו להרשות לעצמם תרופות או חיסונים. "מחיר סביר וגישה אוניברסלית לשירותי בריאות הם הבסיס לעבודתי, במיוחד כאשר הגישה החדשה תאפשר לספק אינסולין בזול תוך שיפור משמעותי שלו. כלומר, חולים יוכלו לקבל תרופה מצוינת בעלות נמוכה יותר", אמר.