מחקר חדש מצא כי תנומות מועילות לעיבוד זיכרון בגיל הרך. תוצאות המחקר, שפורסמו על ידי "Psypost" וציטטו את כתב העת
"Child Development", אישרו כי השילוב של תנומות ושינה במהלך הלילה משפר את הזיכרונות הרגשיים בהשוואה לשינה בלילה בלבד.

אחרי צמצום עילת הסבירות: לוין ואמסלם דוחפים לקדם עוד סעיף ברפורמה
אורית סטרוק תקפה את ראשי מערכת הביטחון ועוררה סערה: "מי אתם, כוח ואגנר?"

גילאי 3 עד 5

הממצאים מדגישים את חשיבות התנומה לזיכרון ולעיבוד רגשי אצל ילדים צעירים. המחקר, שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת מסצ'וסטס שבארצות הברית, ביקש לבדוק את השפעת התנומה על חיזוק הזיכרון הרגשי בגיל הרך. באופן ספציפי, החוקרים רצו לקבוע אם תנומה מגנה על זיכרונות רגשיים מפני הפרעה.

המחקר התמקד בזיכרונות רגשיים בתחום הלמידה החברתית. תנומה בין הגילאים 3 עד 5 שנים לפני בית הספר הוכחה כמועילה ללמידה והראתה כי שינה חשובה מאוד לעיבוד זיכרון רגשי.

תנומות בגיל הרך

החוקרת הראשית רבקה ספנסר, פרופ' לפסיכולוגיה ומדעי המוח באוניברסיטת מסצ'וסטס, הסבירה כי המחקר, שכותרתו "תנומה בגיל הרך מתחילה לעבד זיכרון רגשי כהכנה לשיפור וחיזוק שלו בן לילה", כלל 63 משתתפים בגילאי 33 עד 67 חודשים, שנרשמו לגני ילדים במערב מסצ'וסטס. לילדים המתאימים הייתה ראייה תקינה ולא דווח על הפרעות התפתחותיות, למידה, שינה או נוירולוגיות.

המשתתפים חולקו לשתי קבוצות: קבוצת ההפרעה וקבוצת אי-ההפרעה. הקבוצות הותאמו מבחינת גיל, מין, הכנסה למשק בית וגזע. לא היו הבדלים מובהקים סטטיסטית באורך התנומה או בהרגלי התנומה בין שתי הקבוצות. הנמנום ומצב הרוח שדווחו על ידי הילדים עצמם היו דומים גם בתנאי תנומה וערות.

המבחנים ששימשו במחקר כללו מטלת זיכרון רגשי שהותאמה ממחקרים קודמים. במהלך שלב הקידוד, תמונות פנים ניטרליות שולבו עם הקלטות שמע שסופקו דרך האוזניות. הצליל הורכב מתיאורים ניטרליים או בינוניים המתייחסים לפרצופים, במטרה לקשר אותם לפעולות ניטרליות המתאימות לגיל.

המחקר כלל שלושה שלבי זיהוי: זיהוי מידי, מושהה, וזיהוי של 24 שעות. זיהוי מידי התרחש מיד לאחר שלב ההצפנה, זיהוי מושהה התרחש כ-30 דקות לאחר תנומת הילד או תקופת התעוררות מקבילה, וזיהוי של 24 שעות התרחש למחרת בבוקר, כ-24 שעות לאחר שלב ההצפנה.

בכל שלב של זיהוי, הילדים הוצגו עם משימת זיכרון פשוטה. הם היו צריכים לבחור את הפנים המוכרות מתוך זוג פרצופים, שכללו פרצוף אחד משלב ההצפנה ופנים חדשות ומפוזרות מאותו המין.

ספנסר ועמיתיה גילו כי תנומה (ללא התערבות) מספקת יתרונות מיידיים לביצועי הזיכרון הרגשי של ילדים. בקבוצת ההפרעות, תנומות הראו תוצאות מעורבות בהתאם לשקילות הרגשית של הפרצופים, בעוד שבקבוצת אי ההפרעה, תנומה שיפרה באופן עקבי את דיוק הזיכרון  ל-24 שעות. התוצאות מצביעות על כך שהשילוב של תנומות ושינה במהלך הלילה משפרים זיכרונות רגשיים בהשוואה לשינה בלילה לבד.

ספנסר אמרה כי תוצאות המחקר מראות כי תנומה חשובה בגיל זה, וציינה כי "היא תומכת בזיכרון ובעיבוד רגשי ולא ניתן לפצות על תפקודים אלה על ידי שינה בלילה - רוב הילדים זקוקים לתנומות וישנים כל הלילה וכאשר הם חסומים, הזיכרון והתגובה הרגשית שלהם יכולים להיפגע".