האננס, פרי טרופי עסיסי האהוב על רובנו, ישווק לרוב בצורתו הטרייה לתקופה קצרה בגלל העסיסיות הגבוהה שלו אשר מובילה לכושר השתמרות ירוד. לכן השיווק העיקרי של האננס אצלנו הוא כפרי משומר ומסוכר.  

רה"מ לא יעיד במשפטו? "יש לנתניהו דרך להימלט ממאסר משמעותי"
ההתרסקות של גאולה אבן סער: "שומרי הסף" ממשיכה לדשדש

כיוון שהאננס גדל באקלים טרופי, הוא הסתגל לסביבה במהלך השנים והאבולוציה, ופיתח מנגנונים להתמודדות עם מזג האוויר החם ועם מזיקים וזיהומים הנפוצים בסביבתו. הייחודיות של האננס היא בתכולה גבוהה של אנזימים (חלבונים שתפקידם הוא לזרז תהליכים כימיים ביצורים חיים) המסוגלים לעכל חלבונים אחרים (ברומלין ופרוטאזות נוספות) התורמים להגנה על הפרי העסיסי הפגיע.

לאחר שאנו אוכלים את האננס אותם אנזימים פועלים ביעילות בסביבה החומצית של הקיבה שגם מגינה עליהם, וממשיכים בפירוק החלבונים גם במעי. כך הם עוזרים ומזרזים את עיכול החלבונים, לדוגמא - של מוצרי בשר וחלבונים אחרים שעיכולם ארוך. יעילות אנזימים של האננס כה גדולה שהם מנוצלים כמרככי בשר טבעיים בתעשיית המזון, וגם נמכרים כתוספי מזון לשיפור העיכול ונגד דלקת.   

מעבר לתרומתה להגדלת יעילות מערכת העיכול ובריאותה וזירוז ספיגת החלבונים במעי, תמצית האננס תורמת להפחתת תהליכי דלקת בגוף, למניעת קרישיות יתר של הדם,  ובעקיפין יכולה אפילו לתרום במניעה והאטה של תהליכים סרטניים. 

בנוסף, לאננס יש תכולה גבוהה של ויטמינים ומינרלים שונים, התורמים רבות לתפקוד תקין ובריא של גוף האדם. הוא מכיל ריכוז משמעותי של ויטמין C, הידוע כנוגד חמצון מוביל בסביבה מימית, כתורם ליעילות מערכת החיסון, לעמידות בתנאי סטרס, ולחידוש ויטמין E - שהוא נוגד חמצון הפועל בסביבה שומנית, ויחד הם מספקים הגנה רחבה מנזקי הרדיקלים החופשיים הנוצרים בתהליכי חילוף החומרים השוטף ובתנאי סטרס ודלקת, ועלולים לגרום נזק לגוף ולפגוע בבריאות שלנו. ויטמין C הכרחי גם לייצור קולגן החיוני לבנייה והתחדשות של רקמות חיבור – כולל בעצם ובעור.  

מינרל חשוב מאוד שנמצא בכמות גבוהה באננס הוא המנגן. המנגן פעיל באנזימים בולמי חמצון ובראשם סופר-אוקסי-דיסמוטאז, שהוא בעל משמעות גדולה בהפעלת מערך ההגנה של נוגדי החמצון של הגוף. 

האננס עשיר גם בוויטמינים הקריטיים לתפקוד תקין והפקת האנרגיה  של הגוף כגון ויטמין B1 (תיאמין) החיוני למטבוליזם הפחמימות והאנרגיה בגוף, ויטמין B6 החיוני למטבוליזם החלבונים והורמוני תקשורת במוח.  

אננס (צילום: istockphoto)
אננס (צילום: istockphoto)

הסיבים התזונתיים באננס מגנים על המעי בכך שהם סופחים ומרחיקים כולסטרול, מלחי מרה וגורמי סיכון נוספים מהמזון, תומכים בשגשוג חיידקים ידידותיים ותורמים לתחושת שובע, ובכך מגנים מפני סיכוני התזונה של העולם המערבי.  

בשורה התחתונה, מכל הסיבות שמנינו פה ועוד – האננס הוא חבר כבוד במשפחת הפירות ותורם לבריאותנו, בעיקר כשהוא נאכל בצורתו הטבעית ובעונתו.

הכותבת היא דיאטנית קלינית, אגרונומית, מחקר ופיתוח במכללה האקדמית אשקלון