דיאטות הצום לסירוגין תפסו פופולריות גדולה בתקופה האחרונה, ונראה כי הן הפכו נפוצות יותר משאר הדיאטות. דו"ח שפרסם
"Health Shots" השווה את היתרונות של צום לסירוגין לדיאטת הארוחות הקטנות, במטרה לגלות איזו שיטה עדיפה לירידה במשקל.

שרדו מאז שנות ה-70 בשטח: צפו בפיצוץ מוקשים רחב היקף בגולן
למרות דיכוי המרד: האם כוח וגנר יתקוף מבלארוס?

צום לסירוגין כולל מחזורים של צום ואכילה בפרקי זמן ספציפיים. דיאטת הארוחות הקטנות לעומת זאת דורשת אכילת ארוחות קטנות מרובות במהלך היום כדי להגביר את חילוף החומרים.

אנג'נה נאיר, תזונאית יועצת בבתי החולים "HRBR Layout" בהודו, אמרה כי לצום לסירוגין ולארוחות קטנות תכופות יש יתרונות וחסרונות, אבל היעילות של כל אחד מהם תלויה במטרות של הפרט, אופי הגוף וחילוף החומרים.

צום לסירוגין כולל תקופות של צום ואכילה במסגרת זמן מסוימת. שיטת הצום הנפוצה ביותר היא שיטת 16/8, הכוללת 16 שעות של צום ואכילה במשך שמונה שעות בלבד.

מנקודת מבט רפואית, צום לסירוגין הוכח כמועיל עבור:

שמירה על משקל: על ידי הפחתת צריכת הקלוריות הכוללת, צום לסירוגין תורם לירידה במשקל. גישה זו יכולה לעזור לאנשים לשלוט בתיאבון שלהם ולקדם את שריפת שומן במהלך הצום.

רגישות לאינסולין: נמצא כי צום לסירוגין מועיל במיוחד לאנשים עם סוכרת מסוג 2, שכן רמות אינסולין יציבות יכולות להוביל לשיפור איזון רמות הסוכר בדם.

צום לסירוגין מוביל לתהליכי תיקון תאים כמו אוטופגיה, שבה התאים מסירים רכיבים פגומים. התחדשות תאית זו נקשרה לעליה בתוחלת החיים ולהגנה מפני מחלות הקשורות לגיל.

דיאטת הארוחות הקטנות כוללת אכילת ארוחות קטנות או חטיפים רבים במהלך היום, בדרך כלל כל שעתיים עד שלוש. הארוחות בדרך כלל מאוזנות ומורכבות מחלבונים רזים, שומנים בריאים, דגנים מלאים ופירות או ירקות.

מטרת הארוחות הקטנות היא לשמור על חילוף חומרים פעיל ולמנוע תחושת רעב על ידי מתן אספקה קבועה של חומרים מזינים לאורך כל היום. שלא כמו צום לסירוגין, דיאטת הארוחות הקטנות יכולה להיות דרך חיים.

ארוחות קטנות קבועות עוזרות לשמור על רמות הסוכר בדם לאורך כל היום על ידי אספקה קבועה של חומרים מזינים. 

אכילת ארוחות קטנות לעתים תכופות יכולה לסייע בהפחתת תחושת הרעב ובכך למנוע אכילת יתר. היא מספקת לגוף אספקה קבועה של חומרים מזינים, ובכך מפחיתה את הסבירות לנשנוש יתר. לאור האמור דפוס אכילה זה יכול בסופו של דבר להוביל לירידה במשקל או לשמירה על משקל תקין.

עוד יתרון הוא שהגוף יכול לעבד ולהשתמש ביעילות בחומרים מזינים מכל ארוחה לפני אכילת הארוחה הבאה, מה שמגביר את ספיגת החומרים המזינים.

לסיכום: צום לסירוגין מעודד מחסור קלורי בכך שהוא מגביל את זמן האכילה ומקדם שריפת שומן בשל תקופת הצום הארוכה.

ארוחות קטנות מתמקדות בשליטה על הכמות ויכולות למנוע אכילת יתר על ידי אספקת כמויות קבועות של מזון. ארוחות קטנות ותכופות יכולות גם לעזור לאנשים להרגיש מאושרים יותר במהלך היום, ולהפחית את הסיכוי להתפתות לחטיפים לא בריאים או אכילת יתר במהלך הארוחות העיקריות.

אמנם הבחירה בין צום לסירוגין לבין דיאטת הארוחות הקטנות תלויה בהעדפות האישיות, באורח החיים וביעדים הבריאותיים הספציפיים, אבל דיאטת הארוחות הקטנות עדיפה בהרבה מצום לסירוגין לתקופות ממושכות.