אין כמו החופש הגדול בשביל הילדים. קייטנה עם בריכה בבוקר, משחקי כדור בצהריים ורכיבה על אופניים ברחבי השכונה בזמן ארוחת ערב. באמת, הקיץ הוא קסום.

תשעה ישראלים נעצרו בטורקיה בחשד להטרדת דיילת
לאם ל-3 נמאס לקפל כביסה: זה מה שהיא עושה עם הבגדים | צפו

עם זאת, הקיץ הוא גם התקופה בשנה שבה הפציעות של ילדים נמצאות במגמת עלייה. אמנם שריטות וחבורות הן חלק מ"כאבי גדילה", אך חשוב להימנע מפציעות שעשויות להיות חמורות.

להלן שש פציעות ילדים נפוצות שעלולות להתרחש במהלך הקיץ, ומספר טיפים כיצד להימנע מהן:

1. פגיעות שמש: בשהייה ממושכת בחוץ, ילדים נמצאים בסיכון גבוה יותר להישרף ולהיפגע מקרינת השמש. חשיפה לשמש מעלה סיכון להופעת סרטן העור. חשוב שהילדים ילמדו "להתנהג חכם בשמש". נסו להימנע משהייה בשמש בין השעות 17:00-10:00. הקפידו למרוח קרם הגנה עם מקדם הגנה של 30 ומעלה גם בזמן שהייה בצל, ועודדו את ילדכם ללבוש ביגוד מגן וכובע.

2. תשישות, חום והתייבשות: כאשר הטמפרטורות עולות והילדים משחקים עם חברים בלי הפסקה החום עלול להיות קטלני. ילדים נמצאים בסיכון גבוה יותר ממבוגרים לסבול מפגיעות חום והתייבשות. שהייה במים (בבריכה, ים, מעיין או נחל) איננה מונעת ואף מגבירה סיכון למכת חום והתייבשות. ודא שילדך מקבל מספיק נוזלים, מלח וסוכר (שתייה מספקת ואוכל) ולוקח הפסקות תכופות בצל או בחדר ממוזג. כדאי ללמד את הילד לעקב אחר צבע השתן, במידה והוא איננו שקוף יש להגדיל את כמות השתייה.

3. טביעה: בקיץ ישנה עלייה חדה בשכיחות טביעה במאגרי מים. שחייה במקום שאיננו מוכר (בזמן נופש למשל) מעלה את הסיכון לטביעה. יש להקפיד על בטיחות נאותה בבריכה בין אם ילדכם נמצא בבית, בבית של חבר או בבריכה ציבורית. הקפד ללמד את ילדך את כללי הבריכה הבאים:

• אין לשחות במאגר מים שאין בו שירותי הצלה.

• ילדים קטנים חייבים בהשגחה צמודה של מבוגר אחראי. ריבוי מבוגרים משגיחים, גם הוא מעלה את הסיכון לטביעה, כיוון שכל מבוגר אחראי חושב שמישהו אחר משגיח על הילד. אנא דאגו לקבוע מראש מיהו המבוגר שאחראי להשגיח על איזה ילד והתחלפו בינכם באופן מסודר לפי הצורך.

• אסור לרוץ ליד הבריכה.

• אין קפיצות או צלילה בצד הרדוד.

הכירו את סימני הטביעה ובהחלט מומלץ (להורים, מדריכים וכד') ללמוד לבצע החייאה במקרה חירום.

4. הכשות ועקיצות: מי לא אוהב ללכת יחף בקיץ? הקיץ הוא העונה של הנחשים והעקרבים, וגם יתושים, קרציות וחרקים אחרים יכולים להוות מטרד במהלכו. גם עקיצה תמימה של יתוש יכולה להזדהם בעקבות גירוד. בקשו מילדכם לשים לב לסביבה, לא ללכת יחפים בחוץ בחושך ולהשתמש בחומר דוחה יתושים במידת הצורך. ילדים שידועים כאלרגיים באופן מסוכן לעקיצות חרקים חייבים להסתובב עם מזרק אפיפן צמוד ובלווי מבוגר אחראי שיודע כיצד להשתמש בו.

נחש, אילוסטרציה (צילום: ingimage ASAP)
נחש, אילוסטרציה (צילום: ingimage ASAP)

5. נפילות: בדרך כלל נפילה היא לא עניין גדול. לרב כל מה שילדך צריך לעשות הוא להרים את עצמו ולהמשיך הלאה. עם זאת, ישנן זירות בהן נפילה עלולה להיות מסוכנת, למשל טרמפולינה, מתקנים במגרש המשחקים או ריצה סביב בריכה. חשוב להשגיח בשבע עיניים על הילדים המשחקים בזירות אלו ולקבוע עם הילד כללי התנהגות בטוחים וברורים בטרם השימוש במתקן. כפי שהסברנו קודם: מבוגר אחד אחראי לכל ילד.

6. חבלת ראש: בין אם ילד נפל מאופניים, צלל בצד הרדוד של הבריכה או התנגש בילד אחר על המגרש, גם מנפילות יחסית פשוטות עלולה להיגרם פגיעת ראש משמעותית. בילדים קטנים לא תמיד קל להעריך את הסימנים של זעזוע מוח והם דורשים הערכה מקצועית בהקדם. 
אם מופיע לפחות אחד מהתסמינים הבאים פנה לטיפול חירום:

• בלבול
• סחרחורת
• רדימות
• איבוד שיווי משקל
• עיניים מזוגגות
• שינויים בהתנהגות
• כאב ראש חזק
• הקאות
• הילד לא נראה לכם כהרגלו

אנו במרכז הרפואי "זיו" מאחלים לכם קיץ מהנה ובטוח, במידה ויש פציעה אנו זמינים 24 שעות ביממה.

הכותבים הם ד"ר עותי רודיך, אורטופד מומחה לילדים וד"ר דנה קרופיק, מנהלת מלר"ד ילדים במרכז הרפואי "זיו"

ד''ר עותי רודיך וד''ר דנה קרופיק (צילום: דוברות המרכז הרפואי ''זיו'')
ד''ר עותי רודיך וד''ר דנה קרופיק (צילום: דוברות המרכז הרפואי ''זיו'')