ספירולינה היא אצה כחולית מיקרוסקופית חד-תאית השייכת למערכת הכחוליות, המשמשת מקור תזונתי לבני אדם, לדגים ולחיות משק. ספירולינה עשירה בחלבונים, חומצות אמינו, ויטמינים ומינרלים רבים. הספירולינה גדלה הן במים מתוקים והן במים מלוחים. צורתה, המזכירה סליל, היא שהקנתה לה את שמה. הספירולינה נפוצה באפריקה, אסיה ובמרכז אמריקה. כיום מייצרים מהאצה תוסף מזון שמגיע בצורת טבליה או אבקה.

"התפללתי שהכדור יצא, אם לא - אני מת": האזרח שנטרל את המחבל בת"א משחזר את רגעי האימה
מחריד: התעמתה עם בעלה על בגידתו - והוא בתגובה עשה את הנורא מכל

מה הם יתרונות הספירולינה, הנחשבת למזון-על (סופר-פוד)?

עשירה בחומרים מזינים

ספירולינה שייכת למשפחה של מיקרובים חד-תאיים, המכונים אצות כחולות-ירוקות. בדיוק כמו צמחים, הכחוליות יכולות לייצר אנרגיה מאור השמש בתהליך שנקרא פוטוסינתזה.

אצות ספירולינה קטנות עשירות בחומרים מזינים, כאשר כף אחת או 7 גרם אבקת ספירולינה מיובשת מכילה:

חלבון: 4 גרם

תיאמין: 14% מהכמות היומית המומלצת

ריבופלבין: 20% מהכמות היומית המומלצת

ניאצין: 6% מהכמות היומית המומלצת

נחושת: 47% מהכמות היומית המומלצת

ברזל: 11% מהכמות היומית המומלצת

הספירולינה מכילה מגנזיום, אשלגן ומנגן. כף אחת של אבקה מכילה רק 20 קלוריות ופחות משני גרם פחמימות.

בספירולינה יש גרם אחד של שומן בכף של 7 גרם, וגם חומצות שומן אומגה 6 ואומגה 3. היא מספקת את כל חומצות האמינו החיוניות שגוף האדם זקוק להן.

תכונות נוגדות חמצון ונוגדות דלקת

נזק חמצוני עלול לפגוע בתאי הגוף ולהוביל לדלקת כרונית שיכולה לגרום לסרטן ולמחלות נוספות. ספירולינה היא מקור נהדר של נוגדי חמצון. המרכיב הפעיל העיקרי נקרא פיקוציאנין, נוגד חמצון המעניק לספירולינה את צבעה הכחול הייחודי. פיקוציאנין יכול להילחם ברדיקלים חופשיים ולעכב את הייצור של מולקולות המקדמות דלקת, ומספק השפעות נוגדות חמצון ואנטי-דלקתיות יוצאות דופן.

מבני שומן בגוף האדם מועדים לנזק חמצוני. אחד השלבים העיקריים בהתפתחות מחלות לב הוא חמצון של כולסטרול רע. מספר מחקרים מצאו כי נוגדי החמצון המצויים בספירולינה עשויים להיות יעילים במיוחד בהפחתת חמצון השומנים. למעשה, מחקר אחד הראה כי תוספת ספירולינה הצליחה להפחית חמצון שומנים כתוצאה מפעילות גופנית, דלקת ונזק לשרירים בקרב 17 שחקני רוגבי.

אבקת ספירולינה (צילום: אינגאימג')
אבקת ספירולינה (צילום: אינגאימג')

רמות כולסטרול נמוכות יותר

גורמי סיכון רבים קשורים למחלות לב. לספירולינה יש השפעה חיובית על חלק גדול מגורמים אלה. לדוגמה, היא מסייעת בהורדת הכולסטרול "הרע" ובהעלאת הכולסטרול "הטוב".

מחקר משנת 2014 שנערך בקרב אנשים עם כולסטרול גבוה מצא כי גרם אחד של ספירולינה ביום הפחית את רמות הטריגליצרידים ב-1.16% והוריד את רמות הכולסטרול ליפופרוטאין בצפיפות נמוכה ב-3.10%.

תכונות אנטי-סרטניות

אמנם נדרשים מחקרים נוספים, אך ישנם כמה שגילו שלספירולינה יש תכונות אנטי-סרטניות. מחקר שבוצע על בעלי חיים מצא שהספירולינה יכולה להקטין את גודלו של הגידול הסרטני.

הורדת לחץ דם

לחץ דם גבוה עלול לגרום להתקף לב, שבץ מוחי ומחלת כליות כרונית. סקירה מדעית שכללה חמישה מחקרים מצאה כי נטילת 8-1 גרם אבקת ספירולינה ביום יכולה להפחית באופן משמעותי את לחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי, במיוחד עבור אנשים עם רמות לחץ דם גבוהות. על פי המחקרים, הירידה נגרמת על-ידי ייצור מוגבר של חנקן חמצני, מולקולת איתות המסייעת להרפיה ולהרחבה של כלי הדם.

משפרת את הסימפטומים של נזלת אלרגית

נזלת אלרגית מאופיינת בנוכחות דלקת במעברי האף שנגרמת על ידי אלרגנים סביבתיים כגון אבקה, שיער של בעלי חיים או חיטה. על פי עדויות הספירולינה יכולה להקל על תסמיני הנזלת האלרגית.

יעילה נגד אנמיה

אנמיה היא מצב המאופיין בהמוגלובין נמוך שנובע ממספר סיבות אפשריות כגון חוסרים תזונתיים, הפרעות גנטיות ודלקת כרונית.

במחקר משנת 2011 בו השתתפו 40 מבוגרים עם היסטוריה של אנמיה, תוספת של ספירולינה העלתה את תכולת ההמוגלובין בכדוריות הדם האדומות ושיפרה את תפקוד מערכת החיסון.

משפרת את כוח השרירים

לחלק מהמזונות הצמחיים יש תכונות נוגדות חמצון שיכולות לעזור לספורטאים ולאנשים פעילים גופנית להפחית את הנזק שנגרם לשרירים בעקבות מאמץ. מחקרים הוכיחו כי נטילת ספירולינה מביאה לשיפור בסיבולת ובכוח השרירים.

שליטה ברמות הסוכר בדם

מספר מחקרים שבוצעו על בעלי חיים גורסים כי ספירולינה יכולה לעזור להוריד את רמות הסוכר בדם. יש גם עדויות לכך שספירולינה יכולה לסייע לשמירה על רמות סוכר בריאות בדם אצל בני אדם.

על פי סקירה מדעית של שמונה מחקרים, תוספת ספירולינה במינונים של 8-0.8 גרם ליום יכולה להפחית באופן משמעותי את רמות הסוכר בדם בצום אצל אנשים עם סוכרת מסוג 2.

למי הרופאים ממליצים שלא להשתמש בתוספי ספירולינה?

ילדים

נשים בהריון או מניקות

אנשים עם מחלות אוטואימוניות

אנשים שאמורים לעבור ניתוח בתוך שבועיים

כל מי שמשתמש בתרופות המשפיעות על מערכת החיסון, קרישת הדם או רמת הסוכר בדם

כל מי שמשתמש בשום או תרופות טבעיות אחרות לקרישת דם או רמות גלוקוז