ישנם עשרות תוספי תזונה המשווקים כ"מזונות-על". הלהיט התורן, החביב על סלבס כמו ג'ניפר אניסטון ומירנדה קר, הוא צמח המאקה, שלאבקה המופקת מהשורש שלו יש שורה של יתרונות בריאותיים. 

בתולת ים באוסטרליה? התגלית המסעירה שנמצאה בחוף הים
מיליוני תיירים לא טועים: אלו המדינות הכי פופולריות לטיול הקיץ

צמח המאקה גדל בהרי האנדים בדרום אמריקה ומעובד כבר אלפי שנים. הוא משמש באופן מסורתי כמזון או כתרופה לטיפול בבעיות נשימה ומחלות ראומטיות כמו דלקת פרקים, וכיום מהווה מצרך בסיסי עבור עשרות סלבס.

על פי ה"סאן", השחקנית ג'ניפר אניסטון והדוגמנית מירנדה קר מערבבות אבקה המופקת מהצמח בשייקים שלהן, בעוד הדוגמנית דייזי לואו מפזרת אותה בעוגות שוקולד.

אבקת מאקה מכילה 15 גרם חלבון ל-100 גרם - יותר מיוגורט וגבינת קוטג'. היא גם עשירה בברזל, ויטמין B2, סיבים, סידן ואבץ - כולם נהדרים לנפש, לגוף ולעור. בנוסף המאקה הוא די טעים. יש לו טעם מתוק ומעט אגוזי - שמושלם לשייקים ודייסה.

ואיזה יתרונות נוספים יש לו?

מגביר את החשק המיני
מחקרים מראים כי צריכה יומיומית של "מזון-העל" יכולה לחולל פלאים בחדר המיטות. מחקר משנת 2002 מצא כי גברים שנטלו 1.5 גרם או 3 אבקת מאקה ביום חוו חשק מיני גבוה יותר מאלה שלא נטלו.

שני דוחות אחרים שהופיעו בסקירה משנת 2010 הראו שינוי חיובי משמעותי בחשק המיני אצל גברים ונשים כאחד.

בנוסף מדענים בספרד מצאו בשנת 2020 כי נטילת 2 גרם מאקה בכל יום במשך 12 שבועות שיפרה באופן משמעותי את ריכוז הזרע.

מפחית תפקוד לקוי של זיקפה
מספר מחקרים טוענים כי המאקה עשוי להועיל לאנשים עם בעיות זיקפה. מחקר שנערך בחולדות מצא כי לאחר 15 יום בהם נטלו אותו - בעלי החיים הגבירו את ההתנהגות המינית ושיפרו את ביצועיהם.

מחקר אחר בדק את ההשפעה של צריכת 2.4 גרם מאקה ביום במשך שלושה חודשים. הממצאים הראו כי הנבדקים שנטלו את התוסף חוו עלייה משמעותית בתפקוד המיני בהשוואה לאלה שלא נטלו.

מגביר את האנרגיה
יש מדענים שמאמינים כי המאקה, צמח ממשפחת המצליבים הקשור לברוקולי, כרובית, כרוב וקייל, יכול לתת לכם זריקת אנרגיה ענקית - בדומה לקפאין.

בשנת 2016 גילה צוות חוקרים בפרו כי נטילת מאקה במשך 12 שבועות שיפרה את רמות האנרגיה בקרב אלה שנטלו אותה. לא נמצא הסבר לכך, אבל יש שמאמינים שזה עשוי להיות תלוי בייצוב של סוכר בדם.

מאקה מכיל גם ויטמין B וברזל - הידועים כמסייעים בשמירה על אנרגיה לטווח ארוך.

משפר את מצב הרוח
אומרים שמאקה הוא צמח אדפטוגני, כלומר עוזר לגוף להסתגל לחרדה, סטרס ודיכאון, או להתנגד להם. הוא מכיל פלבנואידים - קבוצה של כימיקלים טבעיים הידועים בהשפעתם נוגדת החמצון. הם נחשבים כמשפרים את מצב הרוח ומפחיתים חרדה ודיכאון.

אין הרבה מחקרים שמתמקדים ספציפית במאקה, אבל אחד מהם משנת 2015 גילה שהוא יכול להפחית תסמינים של דיכאון אצל נשים לאחר גיל המעבר בסין. 

משפר את הזיכרון
מחקר משנת 2011 שנערך על עכברים מצא עדויות לכך שמאקה יכול לשפר מיומנויות זיכרון ולמידה. סקירה שנערכה שלוש שנים לאחר מכן הגיעה למסקנה דומה, והצביעה על כך שמאקה עשוי לסייע בטיפול במחלת האלצהיימר בעתיד.

מוריד לחץ דם
העדויות לכך מועטות, אבל מספר מומחים מאמינים שמאקה יכול לעזור להוריד את לחץ הדם. מחקר גילה כי 3.3 גרם מאקה ליום במשך שלושה חודשים הורידו את לחץ הדם.

מפחית את תסמיני גיל המעבר
חוקרים מאוניברסיטת ביילור בוואקו, טקסס, מצאו שהמאקה עזר להקל על כמה תסמינים של גיל המעבר, כמו גלי חום והפרעות שינה. מחקר נפרד שנערך על ידי צוותים בפולין ובאוסטרליה הצביע על כך שהוא מסייע גם בהפחתה של הזעות לילה.