לראשונה: חברת התרופות "פריגו" קיבלה היום (חמישי) את האישור ממנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) ותוכל למכור גלולות למניעת היריון ללא מרשם רופא, כך דווח בעיתון "הוול סטריט ג'ורנל". על פי הדיווח, ההחלטה התקבלה למרות "השאלות הקשות שעלו סביב השימוש הנכון בגלולות מסוג זה". אישור ה-FDA מגיע לאחר שבית המשפט העליון בארה"ב ביטל את פסק הדין "רו נגד ווייד", שהתיר לנשים לבחור לבצע הפלה ללא התערבות המדינה.

ה-FDA אישר את ההחלטה פה אחד. זאת, למרות החששות שעלו בקרב מומחים ובכירים במנהל המזון והתרופות האמריקאי, ומחקרים שהראו כי ישנן נשים שנוטלות יותר כדורים מהמותר. כמו כן, המנהל גם בחן האם נשים מוגבלות יהיו יכולות לעקוב אחר הוראות המינון, וציין כי החוקרים שבחנו את השאלה הקשה, הציגו תוצאות חיוביות. המומחים ב-FDA הדגישו כי היתרונות בהפיכת הגלולות של חברת "פריגו" לזמינות ללא מרשם, עולים על החסרונות.

מפעל פריגו (צילום: רויטרס)
מפעל פריגו (צילום: רויטרס)

"פריגו" יצרנית הגלולות "אופיל", הודיעה כי עד תחילת 2024, הגלולות כבר יהיו זמינות בחנויות. על פי הנתונים המדאיגים בארה"ב, מחצית מההריונות אינם מתוכננים, ומומחים הסבירו כי נשים שעברו היריון מסוג זה, נוטות להתעכב בטיפולים בריאותיים נדרשים, ואף לעבד את התינוק. המומחים הסבירו כי תינוקות שנולדו בהיריון לא מתוכנן, נמצאים בסיכון גבוה יותר מבחינה בריאותית.

כזכור, בית המשפט העליון בארה"ב ביטל בחודש שעבר את פסק הדין "רו נגד וויד" משנת 1973, שהתיר לנשים לבצע הפלות ברחבי ארה"ב. בהחלטה נכתב כי "פסק הדין היה שגוי כי אין בחוקה אזכור לזכות לבצע הפלות". נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התייחס אז להחלטה ואמר: "זה יום עצוב למדינה, ההחלטה מחזירה אותנו 50 שנה אחורה".