פיתוח ישראלי חדש של התכנית "רמב"ם-ביודיזיין" יסייע לנשים המתמודדות עם דיכאון אחרי לידה, להצליח ולפרש את צרכי התינוק ואת הבכי שלו, זאת במטרה לחזק את הקשר ביניהם, הוא אחד מהפיתוחים שהוצגו השבוע בסיום המחזור השלישי של ביודיזיין ישראל.

"דיכאון אחרי לידה הוא בעיה קשה איתה מתמודדות יותר מ-30 אלף נשים בכל שנה, הזקוקות ליותר כלי אבחון וטיפול. ומה קורה בזמן הזה עם התינוק? הבעיה היא שאישה שיולדת נמצאת עם התינוק לבד בחופשת לידה, לא תמיד מוקפת ולא תמיד מאובחנת בזמן, לאמא הטריה מאוד קשה להבין מה התינוק צריך ורוצה ונוצר מעגל של חוסר הבנה, תסכול וקושי הולך וגדל של האמא להיקשר לתינוק ולספק לו את כל צרכיו", הסביר ניר זפרני, סטודנט לרפואה שנה אחרונה וחבר בקבוצת ביודיזיין.

לדבריו, כך נולד הפיתוח שנועד לזהות ולאבחן את סוג הבכי של התינוק ואת תנועות הגוף שלו, ויהווה כלי מסייע לאמא לפרש טוב יותר את צרכי התינוק שלה. "הטכנולוגיה תעמיד את האמא במרכז, תחזק את תחושת הבטחון והמסוגלות שלה ואת הקשר שלה עם התינוק בחודשים הראשונים לחייו", הדגיש.

ד''ר יוני וייסבוך (צילום: דוברות רמב''ם)
ד''ר יוני וייסבוך (צילום: דוברות רמב''ם)

מיזם נוסף שנחשף, ומעורר התעניינות רבה מצד גופים בתעשיה ובאקדמיה, מסייע לנשים המקבלות אפידורל במהלך הלידה. שקד רוזנבלום, בעלת תואר שני בנוירופסיכולוגיה קלינית ובוגרת ביודיזיין הסבירה: "השעה האחרונה של הלידה קריטית, וזה סוד גלוי שיולדות שקיבלו אפידורל לא מרגישות מתי יש להן צירים ומתי הן צריכות ללחוץ. מתברר ש60% מהנשים מבקשות אפידורל, אבל האפידורל לוקח לא רק את הכאב אלא גם מאריך את משך הלידה, מגדיל את שכיחות הלידות המכשירניות ובעיקר לוקח מהיולדת את היכולת להרגיש את הצירים".

"המיילדת רואה ציר על המוניטור, נותנת הנחיה ליולדת ועד שהיולדת לוחצת יתכן שהציר כבר עבר", ציינה, "לחיצות לא בזמן הנכון הן הסיבה העיקרית לקרעים ולנזקים פנימיים בגוף היולדת, בעיקר לטראומה באיזור הפירנאה וצניחת אגן. הפיתוח החדש יסייע בסנכרון שיתוף הפעולה בין המיילדת ליולדת, כאשר היולדת תוכל לראות בזמן אמת את הציר, למרות האפידורל, וללחוץ באופן שימנע את הנזק המתבטא במקרים רבים מאוד בקרעים". לדבריה, הפיתוח צפוי לייעל את זמן ההתערבות של המיילדת, להפחית את הקרעים ב-40%, לקצר את משך הלידה ולהפחית משמעותית את הלחץ של היולדת הנובע מחוסר שליטה. "מאחר ויגרמו פחות נזקים לגוף היולדת הצפי גם להחלמה מהירה יותר לחסכון בימי האשפוז ולייעול המשאבים של בתי החולים", ציינה, "אנחנו נמצאים בתהליכים של רישום פטנט, עיצוב אב-טיפוס לקראת מחקר קליני בשנה הבאה ומחפשים שותפים בתחום הפמטק".

פרופ' מיקי הלברטל, מנהל בית החולים רמב"ם ציין: "אנחנו גאים להצמיח דור חדש של יזמים בתחום הביוטק, הביומד והחדשנות הרפואית. מדובר בתוכנית שנולדה כתוצאה משיתוף הפעולה האסטרטגי שלנו עם האקדמיה והתעשיה בכלל ובמיוחד עם הטכניון ועם אוניברסיטת סטנפורד בארה"ב, במטרה להביא מזור למיליוני חולים בישראל ובעולם".

רמב"ם-ביודיזיין היא מתודולוגיה שפיתחה אוניברסיטת סטנפורד, לפיצוח הנוסחה להצלחת מיזמים טכנולוגיים בתחום ההנדסה רפואית, ביו-רפואה, בריאות דיגיטלית, מחקר וחדשנות ברפואה.