הקיץ הישראלי מאתגר את משטר הנוזלים של כולנו, כפי שראש הממשלה נתניהו למד לאחרונה על בשרו כאשר פונה לבית החולים בעקבות התייבשות. מאז רבים חזרו והדגישו כמה חשוב להקפיד על שתייה מרובה בקיץ, אולם מחקרים חדשים מראים כי גם אם היה מקפיד על שתיית מים מספקת, ייתכן כי זה לא היה עוזר לו.

מסתבר שמים אינם בין המשקאות היעילים ביותר לשמור על הלחות, להכניס נוזלים לגוף ולהגן על הגוף מפני התייבשות, כך עולה ממחקר שנערך באוניברסיטת סנט אנדרוס בסקוטלנד, שהשווה את ההשפעה של משקאות שונים על הכנסת נוזלים לגוף.

החוקרים מצאו כי מים - בין אם רגילים או מוגזים - עושים עבודה טובה במתן לחות מהירה לגוף, אבל משקאות המכילים פחות סוכר, שומן או חלבון עושים עבודה טובה עוד יותר בשמירה על הידרציה לאורך זמן.

הסיבה קשורה לאופן שבו הגוף שלנו מגיב למשקאות, לפי רונלד מוהן, מחבר המחקר ופרופסור בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת סנט אנדרוס. לדבריו, נפח המשקה הוא גורם תורם משמעותי שכן ככל ששותים יותר, כך המשקה מתרוקן מהר יותר מהקיבה ונספג לזרם הדם, שם הוא יכול לדלל את נוזלי הגוף ולהעניק לחות.

מיובשים? שתו חלב

לפי המחקר, גורם נוסף המשפיע על יכולת המשקה לחות את הגוף קשור להרכב התזונתי שלו. מסתבר שחלב מעניק לחות לגוף יותר מאשר מים רגילים, שכן הוא מכיל את הסוכר הלקטוז, מעט חלבון ושומן, כל אלו עוזרים להאט את התרוקנות הנוזלים מהקיבה ולשמירה על הידרציה לתקופה ארוכה יותר. בנוסף, חלב מכיל גם נתרן, שפועל כמו ספוג, שומר מים בגוף, וגורם לפחות שתן. 

החוקר הסביר כי גם תמיסות חידוש נוזלים דרך הפה, המשמשות לטיפול בשלשול. תמיסות אלו מכילות כמויות עקבות של סוכר, כמו גם נתרן ואשלגן, אשר יכולים גם לסייע בקידום אצירת המים בגוף.

לדברי מליסה מג'ומדר, דוברת האקדמיה האמריקאית לתזונה ותזונה קלינית, "המחקר מצביע על הרבה ממה שאנחנו כבר יודעים, כמו שתמיסות אלקטרוליטים המכילות יונים כמו נתרן ואשלגן משפרות את ההידרציה, בעוד שהקלוריות במשקאות מאטות את ריקון הקיבה ובכך מאטות את קצב מתן שתן".

עם זאת, החוקרים מציינים כי משקאות המכילים סוכר מרוכז יותר, כמו מיצי פירות או משקאות קלים, לא בהכרח מעניקים לחות לגוף באותו אופן כמו משקאות עם פחות סוכר.

הם מסבירים כי אמנם המיצים יכולים להישאר זמן רב יותר בקיבה ולהתרוקן לאט יותר בהשוואה למים רגילים, אך ברגע שהמשקאות הללו נכנסים למעי הדק, ריכוז הסוכר הגבוה שהם מכילים מדולל בתהליך פיזיולוגי הנקרא אוסמוזה. תהליך זה "מושך" מים מהגוף אל המעי הדק כדי לדלל את ריכוז הסוכר במשקאות אלו, ובכך מגביר את הסיכון להתייבשות. 

היא מדגישה כי לא רק שמיצים ומשקאות מוגזים פחות יעילים בלחות, הם גם מכילים סוכרים וקלוריות מיותרים שלא ממלאים אותנו כמו מזון מוצק. כך שאם הבחירה היא בין שתיית משקאות קלים לבין שתיית מים כדי להכניס לחות לגוף, תמיד עדיף לבחור במים.

לדברי החוקרים, איברים כמו הכליות והכבד תלויים במים כדי לסלק רעלים מגופנו, וגם ממלאים תפקיד חיוני בשמירה על גמישות וחלקות העור שלנו. מים שומרים על המפרקים שלנו משומנים, עוזרים במניעת זיהומים ונושאים חומרים מזינים לתאים שלנו. הם גם המשקה הזול ביותר.

החוקרים מסכמים כי ברוב המקרים, אנשים לא צריכים לדאוג יותר מדי לגבי היכולת והיעילות של המשקה המועדף שלהם לספק נוזלים לגוף. "ואם אתה צמא, הגוף יגיד לך לשתות יותר", אומר מוהן.

עם זאת, עבור ספורטאים שמתאמנים קשה בתנאים חמים ומאבדים כמות משמעותית של זיעה, או מישהו שתפקודו הקוגניטיבי עשוי להיות מושפע לרעה מעבודה של שעות ארוכות ללא הפסקות שתייה, הקפדה על שתיית מים הופכת לנושא קריטי.