שביתת מחאה בת שעתיים תתקיים היום (רביעי) במערכת הבריאות, בין השעות 8:30 ל-10:30 בבוקר, כאשר בין השעות 8:30 ל-9:30 ייערכו ישיבות הסברה. במרפאות הקהילה תתקיים שביתת המחאה בין השעות 8:00 - 10:00. השביתה יוצאת לפועל כחלק ממאבק ההסתדרות הרפואית נגד ביטול עילת הסבירות, דבר בעל השפעה על המערכת כולה. בהודעת הארגון נכתב: "מתוך אחריות, אנו הרופאים, נעשה כל שביכולתנו על מנת למנוע את הפגיעה בציבור המטופלים".

161 קצינים במיל' בחיל האוויר הודיעו: "מפסיקים להתנדב למילואים"
ח"כ דנון טוען: "נתניהו צמצם את הרפורמה לשני נושאים בלבד"

בין היתר, טיפולים וניתוחים בהם הוחל קודם לתחילת שביתת המחאה לא יידחו אלא יתקיימו כמתוכנן. בנוסף, מטופלים שיגיעו לטיפולים ולפרוצדורות רפואיות, אשר לא ניתנה להם הודעה על דחייתם, יקבלו את הטיפול. בהסתדרות הרפואית הדגישו עוד כי טיפולי חירום - שירותי דיאליזה, טיפול נמרץ, חדרי מיון, חדרי לידה, פגיות,  טיפול IVF וטיפולים אונקולוגיים - יפעלו במהלך השביתה. בנוסף, מנכ"לים, מנהלי בי"ח, רופאי צה"ל, משרד הביטחון, משטרת ישראל ושירות בתי הסוהר – לא ישבתו, ובכל בית חולים תוקם ועדת חריגים מקומית זאת לצד ועדת חריגים ארצית שתופעל בהסתדרות הרפואית.

המחלקות שלא ישבתו: מכוני גסטרו לפעולות שלא ניתן לדחות (להבדיל ממרפאות גסטרו אשר שובתות), טיפולי יום, אונקולוגיה, סקירות מערכות מאוחרות לנשים בהריון, טיפולי IVF, אשפוזי יום ומיון טראומטולוגי.

מפגינים נגד הרפורמה בתחנת הרכבת "השלום" בת"א (צילום :מטה המאבק)

ארגון הרופאים המתמחים "מרשם" הביע תמיכה בהחלטת ההסתדרות הרפואית: "אנחנו תומכים ומגבים את כל הרופאות והרופאים המתמחים, חברות וחברי ארגון מרשם שישבתו מחר. ובהזדמנות זאת אנו קוראים לכל מי שייתקל באיומים או סנקציות בעקבות כך לפנות אלינו בהקדם ואנו נסייע לכל אחד ואחת. לא ניתן שיהלכו אימים עלינו ועל זכותנו כעובדים ואזרחים לחופש ביטוי וחופש מחאה".

בהסתדרות הרפואית ציינו מספר דרכים בהן ביטול או צמצום עילת הסבירות ישפיעו על מערכת הבריאות. בין היתר, הדגישו כי ללא ביקורת שיפוטית, היישום של חוק ביטוח בריאות ממלכתי, התקציבים, התרופות, עידכון הסל, עשויים לעמוד בסכנה, והדגישו כי היישום של חוק ביטוח בריאות ממלכתי יוכל להיעשות באופן בלתי סביר ולא שוויוני, ולפגוע בזכויות המטופלים.

עוד הזהירו כי ללא עילת הסבירות, לא ניתן יהיה להגיש עתירות שעוסקות בהפרטת שירותי בריאות ובאיכות השירות הרפואי שניתן על ידי גופים פרטיים מטעם הממשלה, לא ניתן יהיה לפנות לבית משפט בעניין סדרי עדיפות בחלוקת תקציב הבריאות ובעניין הנזקים שנגרמים למטופלים בגלל תיעדוף לא נכון של הממשלה.  

בנוסף, ביטול עילת הסבירות ימנע את היכולת להתנגד ליישום יוזמות מפלות בתחום הבריאות ודרכם של השרים למנות מינויים לא ראויים, לא מקצועיים, ופוליטיים תיסלל. כמו כן, אם תצומצם עילת הסבירות, הממשלה תוכל לבטל או להגמיש את כל כללי ותנאי הרישוי וההכשרה, ולא ניתן יהיה לתקוף את ההחלטות הללו.

מטעם למעלה מ-800 אחים ואחיות נמסר: "אנו יוצאים ויוצאות בקריאה לממשלת ישראל, לשמור על זכויות המטפלים והמטופלים במערכות הבריאות, וקוראות וקוראים להסתדרות האחיות לנקוט עמדה ולעמוד בסולידריות לצד ארגון הרופאים והרופאות! כל עוד מתקדמת הרפורמה בצעדי ענק, נמשיך להאבק בעוצמה, על מתן טיפול ההולם את ערכי הדמוקרטיה".