לאחר המחדלים: משרד הבריאות פרסם הבוקר (חמישי) את החלטתו בתום השימוע שנערך ליחידת ההפריה באסותא רמת החייל, בנוכחות נכחו ראשי "אסותא" והייעוץ המשפטי של בית החולים. במהלך השימועים והבירור, שנערכו על ידי ד"ר הגר מזרחי, ראש חטיבת רפואה במשרד הבריאות נבחנו בין היתר מכלול הנתונים, בהם ליקוי ניהולי בתחום בטיחות הטיפול, ובכלל זה ניהולם ותחקורם של אירועים חריגים במרכז הרפואי אסותא רמת החייל.

לאחר המחדלים: משרד הבריאות פרסם את המלצות הצוות לבחינת מערך ההפרייה החוץ גופית

מדובר כאמור בשני אירועים משמעותיים שהתרחשו בהפרש של חודשים בודדים, ונבחנה גם ההתייחסות אליהם בבית החולים, אלה על ידי בית החולים, וכן בשל אופן הטיפול במידע שהתקבל בעניין האירוע השלישי. במשרד ציינו, כי במהלך השימוע שוכנעה ד"ר מזרחי כי "כשלים אלה קשורים לתרבות ארגונית לקויה בתחום בטיחות הטיפול, וכן לעומסי עבודה גבוהים ביחידה להפריה החוץ גופית, אשר ללא ספק תרמו לפגיעה במטופלים".

במשרד הבריאות ציינו כי התקבלו מספר החלטות בנושא, על פי פקודת בריאות העם. ראשית, נקבע כי על מנהלת בית החולים, או הנהלת רשת אסותא למנות גורם מלווה חיצוני בכיר מתחום בטיחות הטיפול, זאת במטרה להביא לשינוי התרבות הארגונית הבעייתית בנושא בטיחות הטיפול ולסייע לבית החולים בעדכון נהלים והטמעתם, והשראת תרבות בטיחות ודיווח וניהול אירועים חריגים בבית החולים.

עוד הוחלט כי היקף הפעילות ביחידה להפריה החוץ גופית בבית החולים יצטמצם, כאשר בין היתר יוגבל מספר הפעולות שניתן לבצע מדי יום עבודה ל-25 (שאיבת ביציות והחזרת עוברים", ותופסק לאלתר קליטת מטופלים ומטופלות חדשים ביחידה להפריה חוץ גופית בבית החולים. עוד הוחלט כי יש לסיים את העבודה ביחידה להפריה חוץ גופית (כולל במעבדה) עד השעה 23:00. במשרד הבריאות הדגישו כי ההחלטות יישארו בתוקף עד להודעה חדשה, זאת "על מנת לוודא שהיקף הפעילות מתאים לסטנדרט המתחייב, ושהיחידה מתנהלת בצורה שאינה מסכנת את בריאות הציבור או פוגעת בבריאות הציבור ובזכויות המטופלים".

עוד הזהירו את בית החולים כי אי הגשה לבדיקת ואישור המשרד של ההצעה למינוי גורם מלווה חיצוני, ותכנית סדורה לפעילותו - עלולה להוביל לנקיטת צעדים חמורים יותר. במסמך נכתב כי "הוראות אלה ייבחנו מחדש לאחר סיום עבודת ועדת הבדיקה, קבלת ממצאיה ומסקנותיה ובכפוף לביצוע בקרה חוזרת ביחידה להפריה חוץ גופית".

עו"ד המשפחה מסר בתגובה: "משרד הבריאות קיבל את הגרסה שלנו ולא שלל הגרסאות של בית החולים וצריך לקוות שהוא יאכוף את ההחלטה שלו. למשפחה שלנו זה כבר לא יעזור, נקווה שזה יעזור למשפחות אחרות".

באסותא הגיבו להחלטת משרד הבריאות: "אנו מציינים כי מדובר בהחלטה בלתי-מידתית ומפלה, אשר תפגע קשות וללא הצדקה בציבור המטופלות. אסותא ביצעה בשנה  האחרונה תהליכי שיפור ניכרים, תוך הטמעת טכנולוגיות חדשות ושיפור תהליכי ניהול סיכונים ונהלי דיווח, כך שהיום באסותא קיימת מעבדה מיטבית בקנה מידה בינ״ל. באסותא דורשים ממשרד הבריאות לבצע לאלתר בקרה חוזרת ביחידה כדי לאמת את השיפורים שנעשו ולהביא לשינוי ההחלטה, משום  שאין  שום הגיון בפגיעה מיותרת ומפלה בציבור המטופלות".