ראש הממשלה בנימין נתניהו עבר במהלך הלילה (ראשון) השתלת קוצב לב. מדובר בהליך רפואי המתבצע תחת טשטוש, והוא עבר ללא סיבוכים. ראש הממשלה צפוי להישאר להשגחה במחלקה הקרדיולוגית בתל השומר.

רגע לפני ההצבעות בכנסת: נתניהו עבר השתלת קוצב לב, לוין מילא את מקום ראש הממשלה
נתניהו שוחרר מבית החולים: "ליבו תקין לחלוטין"

קוצב לב הוא מכשיר אלקטרוני שתפקידו לשלוח אותות חשמליים ללב, כדי לוודא שיפעם בקצב סדיר. מדובר בהליך רפואי פשוט יחסית, כאשר המכשיר - שמשקלו כ-50 גרם - משותל מתחת לעור, ליד עצם הבריח, בצד השמאלי של החזה. לצורך הניתוח, שמתבצע בחדר הצנתורים, תחת הרדמה מקומית וטשטוש, מבוצע חתך באורך של מספר סנטימטרים, לתוכו מוחדרת אלקטרודה או אלקטרודות, לתוך וריד הנמצא סמוך לאזור ההשתלה, ומשם ללב. 

אורכו של ההליך בין שעה לשתיים, כאשר הגורמים המשפיעים הם בין היתר סוג הקוצב ומספר האלקטרודות. המיקום המתאים להשתלתן נמצא בגוף המטופל באמצעות מכשיר רנטגן הנמצא במקום. המטופלים יכולים לחזור לעבודה בתוך כשבוע, כל עוד אין דרישה למאמץ פיזי ניכר, ולאחר כשלושה שבועות ניתן לחזור לפעילות גופנית עם מספר מגבלות.

"לא מדובר בטראומה, אלא בהליך רפואי שכיח מאוד"

פרופ' מוטי חיים, מנהל היחידה לאלקטרופיזיולוגיה וקוצבי לב בסורוקה התייחס להליך שעבר ראש הממשלה והסביר: "מדובר במכשיר קטן יחסית, שמורכב בעצם מקוצב – סוללה שמחוברת למחשב ביחדה אחת, אשר יודע לנטר את קצב הלב. תפקידו בעצם לפעול כאשר הקצב יורד מתחת לרף מסוים שנקבע. יש מטופלים שהוא עובד אצלם באופן קבוע וסדיר, ויש כאלה שנזקקים לפעילותו אחת לכמה שבועות ואף יותר מכך".

איך המכשיר פועל בעצם?
"הקוצב מחובר לאלקטרודה אחת או יותר באזור פרוזדור הלב, ובמידת הצורך הוא נכנס לפעולה ומפעיל אות חשמלי מלאכותי, במקום הטבעי שהלב מפעיל בעצמו. הוא יכול לזהות מצב של דופק נמוך ולפעול בהתאם, הוא לא משפיע על קצב לב גבוה".

"זו פעולה פשוטה יחסית ושכיחה מאוד, ומטופלים רבים עוברים אותה מדי שבוע", הדגיש המומחה והתייחס לכך שההליך בוצע בראש הממשלה במהלך הלילה, ולא בשעות היום: "פעמים רבות, מטופלים נלקחים לחדר הניתוח כדי לעבור את הליך ההשתלה כאשר ישנו מצב דחוף, אבל על פי ההתרשמות שלי נראה שלא כך במקרה הזה".

פרופ' חיים העריך כי "ההולטר שהושתל לראש הממשלה בשבוע שעבר התריע ככל הנראה על אירוע א-סימפטומטי, מהסוג שלא היינו יודעים עליו אלמלא המכשיר, ובהמשך הוחלט על ביצוע ההליך". לדבריו, האבחנה במקרים מסוג זה ניתנת בשתי דרכים – כאשר מטופל מתעלף בשל בעיית קצב, ואז מדובר במקרה דחוף, או במקרה בו מתקבלת התרעה או שהמטופל חש במשהו חריג. "אני מתרשם שבמקרה הזה מדובר בתרחיש השני, ולא במקרה חירום", הדגיש.

עד כמה הקוצב משפיע על חיי היומיום של המטופלים?
"אנשים עם קוצבי לב טסים לחו"ל, מטיילים ברחבי העולם ויכולים גם לטפס על הרים. המכשיר לא מונע מהם לעשות זאת, אלא מאפשר להם לחזור לחיים רגילים, והם אכן חוזרים לתפקוד מלא לאחר מספר ימים החלמה – כולל ביצוע של פעילות פיזית בעצימות גבוהה".

נתניהו היה אמור לקיים השבוע שני ביקורים מדיניים – בקפריסין ובטורקיה, אך בסופו של דבר הוחלט לדחות אותם בשל המצב. "זה לא חוק ברזל, אבל אני ממליץ למטופלים לא לטוס בשבועיים שלושה הראשונים שלאחר ההליך, כדי שניתן יהיה לוודא שהפצע מחלים היטב", הדגיש הבכיר, "המטופלים מוזמנים לבדיקה כעשרה ימים לאחר ההשתלה כדי לוודא Aהכל תקין. אני בהחלט הייתי ממליץ על דחיית טיסות, אבל במקרה הזה מדובר באדם שיש לו מעטפת רפואית צמודה אז המצב יכול להיות שונה". בסיום הריאיון הדגיש: "לא מדובר בטראומה, אלא בהליך רפואי שכיח מאוד, שמאפשר חזרה לחיים מלאים ואין שום סיבה להגיד דבר אחר".

אתמול, כאמור, עבור נתניהו הליך להשתלת קוצב לב בבית החולים שיבא תל השומר בהצלחה. מלשכתו נמסר כי ההליך הרפואי בוצע תחת טשטוש ובמהלכו שר המשפטים וסגן רה״מ יריב לוין ימלא את מקומו. על פי לשכתו, הוא חש בטוב ויישאר בבי"ח להשגחה. 

בהודעה מצולמת עדכן נתניהו ומסר: "לפני שבוע שמו לי מכשיר לניטור, המכשיר הזה צפצף ואמר שאני צריך לקבל קוצב לב עוד הלילה. אני מרגיש מצוין, אבל אני מקשיב לרופאים שלי. הניסיונות להגיע להסכמה רחבה נמשכים גם כעת, בכל מקרה הרופאים אומרים שאהיה חופשי מחר בשעות הצהריים ואוכל להגיע לכנסת להצבעה".

מבית החולים שיבא תל השומר נמסר הבוקר: "במהלך הלילה התריע מכשיר הניטור של ראש הממשלה נתניהו על הפרעת קצב בליבו. בהמלצת רופאיו, הוחלט להשתיל בליבו קוצב לב. ההליך התבצע תחת טשטוש, על ידי פרופ׳ רועי בינרט ופרופ׳ איל נוף, ועבר בהצלחה, ללא סיבוכים. מצבו הרפואי של ראש הממשלה טוב, והוא יישאר להשגחה במחלקה הקרדיולוגית בשיבא".