קוצב לב הושתל הלילה (ראשון) בחזה של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שבוע בדיוק לאחר אי הסדירות שנרשמה בבדיקת האק"ג במהלך אשפוזו בבית החולים תל השומר. פרופ׳ ירון ארבל, קרדיולוג בכיר בבי״ח רפאל ובביה״ח איכילוב, התייחס להליך הרפואי בשיחה עם מעריב ואמר: "אדם רגיל לא היה עובר את ההליך באמצע הלילה, אלא רק בבוקר – ונשאר להשגחה עד ליום שלמחרת. הסיבה לדרמה היא שמדובר בראש ממשלה. באופן אישי, אני לא זוכר מצב בו השתלנו קוצב לב באמצע הלילה".

בכיר במערכת הבריאות מעריך: זו הבעיה הרפואית שממנה סובל נתניהו
לאחר הדיווח על התייבשות, הרופאים שטיפלו בנתניהו עושים סוף לשמועות

"לפעמים יש סיבות שצריכים לפעול מהר באנשים כאלה, נשמע שזיהו משהו בבדיקה ורצו לפעול", הדגיש, "פעמים רבות הסיבה לכך היא סוגיות כמו אבטחה, או שיקולים ענייניים מסוג זה. אם הייתי צריך להמר – הסיבה לניתוח בלילה היא שמדובר בראש הממשלה, ולא ממצב רפואי. אחרת היינו שומעים על התעלפות או משהו כזה".

ואם היה מדובר במטופל "רגיל" שהוא לא ראש ממשלה?
"מטופל כזה נשאר להשגחה ומאושפז במחלקת טיפול נמרץ ובמקרים מסוימים הוא מחובר לקוצב זמני".

פרופ' ארבל הוסיף: "זה רק מוכיח שהאשפוז בשבוע שעבר לא נגרם כתוצאה מהתייבשות. מטופל שמתייבש לא עובר השתלה של הולטר, אלא רק מי שהתעלף והרופאים חושבים שייתכן שזה קשור לחשמל בלב. ואכן, אחרי שבוע המכשיר הוכח את עצמו – מצאו ממצא ואז קראו לו כדי שיעבור את ההליך. בכל מקרה, במצב כזה ניתן להוציא את ההולטר, אם כי אני לא יודע מה הוחלט במקרה הזה".

"מבחינה רפואית – לא מדובר בדבר מיוחד או חריג, הדבר הדרמטי פה זה עצם ההסתרה מהציבור", הדגיש. בהמשך דבריו, התייחס לדיווח בישראל היום לפי בראש הממשלה הושתל קוצב מתקדם מסוג Micra. "הקוצב הזה מוכנס ללב המטופל באמצעות צנתור – המחשב והסוללה מוכנסים ללב עצמו, ואז לא נשארת שום צלקת ויש פחות ציוד בלב. הוא יקר יותר מאשר הקוצב הרגיל, וכיום מאשרים אותו לאנשים שלא יכולים לקבל קוצב לב רגיל מכל מיני סיבות", הסביר, "אני לא יודע מה היו השיקולים במקרה של נתניהו".

מה קורה במידה וצריך להחליף את הסוללה בקוצב הזה?
"פעמים רבות, המטופלים שמקבלים את הקוצב הזה הם כאלו שהרופאים צופים שלא יהיה צורך להחליף את הסוללה. במקרה שלנו, מדובר באדם שהוא יחסית צעיר, כך שאנחנו לא יודעים מה יקרה ברגע שהסוללה תפסיק לעבוד. אני לא יודע מה היה השיקול במקרה הזה, זה לא שמדובר בקוצב טוב יותר מאשר הרגיל. אם זה היה אבא שלי לצורך העניין, לא הייתי משתיל לו את הקוצב הזה".

פרופ' ירון ארבל (צילום: טל ארבל)
פרופ' ירון ארבל (צילום: טל ארבל)

ראש הממשלה היה אמור לקיים בימים הקרובים שני ביקורים מדיניים, אך בסופו של דבר הוחלט לבטל אותם בשל מצבו הרפואי. על כך אמר ארבל: "לאדם רגיל הייתי אומר לא לטוס לחו"ל לפחות 14 יום, כי זה פרק הזמן בו עלולים להירשם סיבוכים, אבל במקרה של נתניהו אני מעריך שיש לו ליווי רפואי מתאים. בכל מקרה, הכל תלוי כמה הטיסה קריטית".

תוך כמה זמן המטופל יכול לחזור לשגרה שקדמה להליך?
"כאשר מדובר בקוצב שהושתל על פי הדיווחים לנתניהו, הוא חוזר לעצמו באופן מיידי, ובמקרה של קוצב רגיל – בערך עשרה ימים, כאשר ניתן לקחת משככי כאבים בעת הצורך. בכל מקרה, מדובר בהליך בטוח עם מעט סיבוכים".