ההסתדרות הרפואית הכריזה אתמול על סכסוך עבודה, זאת לאור המשך חקיקת הרפורמה המשפטית. משמעות ההכרזה היא, כי החל מעוד שבועיים - תוכל ההסתדרות הרפואית להשבית את מערכת הבריאות כולה. הכרזתו של יושב הראש, פרופ' ציון חגי, שנמסרה במהלך כנס חירום שנערך בבנייני האומה בירושלים, זכתה לתשואות רמות מאלפי הרופאות והרופאים שנכחו במקום.

"אני מבקש לפנות לראש הממשלה בנימין נתניהו. השבוע נציין את צום תשעה באב, ואני באמת ובתמים חרד לעתידנו כאן. יש לנו מספיק אויבים מבחוץ, אל לנו להרוס את הבית מבפנים", אמר בראשית דבריו, "בשם הרופאות והרופאים שיושבים כאן, אני קורא לך להסיר את האיום מעל מערכת הבריאות ומעל החברה הישראלית כולה". הוא הוסיף: "זה קשה לנו לעזוב את מקום העבודה שלנו, אבל אנחנו הכי נאמנים לחולים שלנו, אנחנו פה בשביל החולים שלנו, כל מה שאנחנו עושים פה הוא עבור המטופלים".

"חברים וחברות, מסר של אופטימיות למרות הכל ומעל הכל - בואו נשמור על אופטימיות. אני רואה אתכם ואתכן כאן, רואה את המוני בית ישראל שעשו לכאן את דרכם בדרכים לא דרכים ומזג אוויר קיצוני. הבוקר השתתפתי גם בתפילה בכותל ואין לי אלא לחוש תקווה. אנחנו נעצור את זה כל עוד אנחנו הולכים יד ביד", סיכם, "אני רוצה להתייחס לנושא השביתה. מדובר בצעד מחאה לגיטימי והיום אנחנו מכריזים על סכסוך עבודה".

יושב ראש ארגון עובדי המדינה ד"ר זאב פלדמן אמר במהלך הכינוס: "עד כה, נמנענו מלהיכנס לתוך המחלוקת שקורעת את העם, מתוך הבנה שאנחנו מייצגים אי של שפיות במערכת הבריאות הציבורית - אי שבו ערך חיי האדם הוא מעל הכל. קראנו וקיווינו שנבחרי הציבור ישבו יחדיו על מנת להגיע להסכמות רחבות עד שיצא עשן, וכך נוכל כולנו לחזור ולעסוק אך ורק במה שנועדנו לו – לטפל באזרחי ישראל".

"איננו יכולים עוד לעמוד מנגד. עלינו להגן על מקצוע הרפואה, על סמכויותיה המקצועיות של המועצה המדעית ועל עצמאותם של האיגודים המקצועיים בכל תחומי הרפואה – כי בזכותם בנינו כאן רפואה מהטובות בעולם. אני קורא מכאן לראש הממשלה בנימין נתניהו: קראת לנו להתייצב בחזית, בתקופת מגיפת הקורונה. התייצבנו לדגל עבור כל אזרחי ישראל , ונעשה זאת שוב ללא היסוס. אבל בעת הזאת – עצור! הגע להסכמות רחבות ושמור על מערך הרפואה בישראל – מי כמוך יודע שזהו מערך לאומי חיוני ליציבותה של מדינת ישראל", הוסיף.

הוא סיכם: "שבירת הסטטוס קוו והצבת שיקול הדעת של שר הבריאות מעל שיקול הדעת הרפואי עלולה להפוך את הדימום הזה לקטלני - לכזה שיחריב ,לא רק את מקצוע הרפואה, אלא את מערכת הבריאות כולה. עצור – תגיע להסכמה".

בהסתדרות הרפואית טענו כי ישנם מספר דרכים בהן ביטול או צמצום עילת הסבירות ישפיעו על מערכת הבריאות. עוד טענו כי ללא עילת הסבירות, לא ניתן יהיה להגיש עתירות שעוסקות בהפרטת שירותי בריאות ובאיכות השירות הרפואי שניתן על ידי גופים פרטיים מטעם הממשלה, לא ניתן יהיה לפנות לבית משפט בעניין סדרי עדיפות בחלוקת תקציב הבריאות ובעניין הנזקים שנגרמים למטופלים בגלל תיעדוף לא נכון של הממשלה.