צוות של חוקרים אמריקאים הודיע על גילוי של מאות גנים שמשפיעים ישירות על מה שאדם בוחר לאכול ולשתות, כך דווח ב"ניו יורק פוסט". לדברי החוקרים הגילוי יסלול את הדרך לתוכניות תזונה בריאה מותאמות אישית ולירידה במשקל.

"הזעקה היא אמיתית": דני סנדרסון שלח מסר לממשלה לאחר החקיקה
כשלוהט בחוץ: כך נשמור על החתולים שלנו בימי הקיץ החמים

תובנות לגבי הבסיס הגנטי של העדפות מזון יכולות לעזור לשפר את התזונה על בסיס אישי. באחד המחקרים הגדולים הראשונים על גנטיקה הקשורה לתזונה, החוקרים גילו כמעט 500 גנים שנראה כי הם משפיעים ישירות על המזון שאנו אוכלים.

החוקרים אמרו כי ממצאיהם מהווים צעד חשוב לקראת שימוש בגנטיקה של האדם כדי לפתח אסטרטגיות תזונה מדויקות שיסייעו לשפר את הבריאות או למנוע מחלות.

החוקרת הראשית ד"ר ג'ואן קול, עוזרת פרופ' במחלקה לאינפורמטיקה ביו-רפואית בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת קולורדו, אמרה: "חלק מהגנים שזיהינו קשורים למסלולים חושיים – כולל אלה של טעם, ריח ומרקם – ועשויים גם להגביר את תגובת התגמול במוח. "מכיוון שלחלק מהגנים האלה עשויים להיות מסלולים ברורים, סביר להניח שהם ישמשו ליצירת פרופילים גנטיים חושיים כדי להתאים את המלצות התזונה של האדם בהתבסס על המזונות שהוא אוהב לאכול".

צוות המחקר האמריקאי השתמש בנתונים מהביובנק הבריטי המכיל נתונים של 500 אלף אנשים כדי לערוך את המחקר הכלל-עולמי שזיהה גנים הקשורים באופן חזק יותר לתזונה מכל גורם בריאותי או אורח חיים.

"המזונות שאדם בוחר לאכול מושפעים במידה רבה מגורמים סביבתיים כמו תרבות, מעמד סוציו-אקונומי וגישה למזון", אמרה ד"ר קול, וציינה כי "מאחר שלגנים יש תפקיד קטן בהרבה בהשפעה על הצריכה התזונתית מאשר כל הגורמים הסביבתיים, מאות אלפי אנשים צריכים להיחקר כדי לגלות השפעות גנטיות בתוך גורמים סביבתיים, בעוד שהנתונים הדרושים לכך לא היו זמינים עד לאחרונה".

היא הסבירה כי אחד האתגרים בזיהוי גנים הקשורים לתזונה הוא שמה שאדם אוכל קשור לגורמים רבים אחרים, כולל גורמים בריאותיים כמו כולסטרול גבוה או משקל גוף ואפילו מצב סוציו-אקונומי.

במחקר החדש, שממצאיו הוצגו בכנס המרכזי השנתי של איגוד הדיאטנים האמריקאי בבוסטון, מסצ'וסטס, צוות החוקרים יישם שיטות חישוביות כדי "לחסל" את ההשפעות הישירות של וריאנטים גנטיים המשפיעים על התזונה ולהפריד אותן מהשפעות עקיפות - כמו אלה שבהן הגן משפיע על סוכרת שדורשת מאדם לאכול פחות סוכר.

הביובנק הבריטי מכיל מידע גנטי מעמיק, כמו גם נתונים בריאותיים, חברתיים וכלכליים מפורטים, המאפשרים לחוקרים לבחון וריאנטים גנטיים בודדים עם אלפי תכונות, ולאחר מכן לשלול וריאנטים גנטיים עקיפים הקשורים קשר הדוק לגורמים אחרים, כגון סוכרת.

DNA (צילום: אינגאימג')
DNA (צילום: אינגאימג')

המחקר גילה 300 גנים הקשורים ישירות לאכילת מזונות מסוימים וקצת פחות מ-200 גנים הקשורים לדפוסי תזונה המחברים בין מזונות שונים, כמו אכילת דגים או צריכת פירות.

ד"ר קול אמר כי תוצאות המחקר הראו כי דפוסי תזונה נוטים להיות בעלי השפעות גנטיות עקיפות יותר, כלומר, הם קשורים לגורמים רבים אחרים, מה שמדגים עד כמה חשוב לא לחקור דפוסי תזונה בוואקום, מכיוון שההשפעה של דפוס אכילה על בריאות האדם יכולה להיות מתווכת או מבולבלת עם גורמים אחרים.

צוות החוקרים מאוניברסיטת קולורדו בחן גנים חדשים הקשורים לתזונה כדי להבין טוב יותר את תפקודם, ובמקביל פועל לזיהוי גנים נוספים המשפיעים ישירות על העדפות המזון.

ד"ר קול מאמינה שניתן יהיה להשתמש בתובנות החדשות כדי להתאים מזונות לנטיות הקשורות לגנטיקה של האדם. "אם אנו יודעים שגן המקודד קולטני ריח באף מגביר את אהבתו של אדם לפירות ומשפר את תגובת התגמול של המוח, ניתן להשתמש במחקרים מולקולריים של קולטן זה כדי לזהות תרכובות טבעיות או סינתטיות שנקשרות אליו. אז ניתן יהיה לראות אם הוספת אחת מהתרכובות הללו למזונות בריאים הופכת את המזונות האלה לאטרקטיביים יותר עבור אדם זה", הוסיפה.