הידיים שלכם יכולות לספר לכם הרבה על המצב הבריאותי שלכם. החל מהמשמעות של לחיצת יד חלשה ועד לאופן שבו אורך האצבעות שלכם עלול להצביע על סיכון לסרטן, הידיים מסוגלות לחשוף לא מעט.

לא רק המזגן: חמישה צמחים שיהפכו את הבית שלכם לקר יותר
סכנה במקלחת: הרכיב במי הרחצה שפוגע בעור ובשיער שלכם

ד"ר שרה גרסד אמרה כי "לעתים קרובות אנחנו מתחילים בבדיקה של הידיים כאשר מטופלים מגיעים אלינו. אנחנו יכולים לקבל מהן כמויות עצומות של מידע. לדוגמא: קמט ברקמה סביב קצות האצבעות זה לא משהו שאתם צריכים להתעלם ממנו מכיוון שזה יכול להיות סימן לחמצן נמוך בדם. חמצן נמוך בדם הוא תמיד דגל אדום מכיוון שהוא יכול להצביע על סימנים מוקדמים של מחלת ריאות וזה משהו שניתן לבדוק באמצעות בדיקת דם פשוטה אצל רופא המשפחה שלכם".

באשר ללחיצת יד חלשה, האחרונה אמנם מקושרת לעצבנות או רכרוכיות, אבל היא יכולה להעיד על משהו הרבה יותר משמעותי. למעשה, לחיצה חלשה יכולה להעיד על תוחלת חיים קצרה יותר.

מחקר שפורסם בכתב העת "British Medical Journal" מצא כי אלו שמפתחים לחיצה חלשה באמצע החיים נמצאים בסיכון גבוה ב-20% למוות ממחלות לב, נשימה וסרטן.

לפי המומחים לחיצת יד חלשה יכולה גם לאותת על חוסר טונוס שרירים ולהצביע על כך שהתזונה שלכם לא ממש בריאה.

חוקרים דרום-קוריאנים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת "יונסיי" מצאו גם כי אנשים עם לחיצת יד חלשה יותר נמצאים בסיכון גבוה עד פי 3 לסבול מדיכאון. 

ד"ר גרסד אמרה כי "אם אתם מבחינים בירידה מתמשכת בכוח האחיזה שלכם כשאתם לוחצים יד או מרגישים חלשים יותר באופן כללי בידיים, כדאי לציין זאת בפני רופא המשפחה שלכם. הוא יוכל לבדוק את זה, וגם את לחץ הדם שלכם".

מומחים טוענים כי אורך האצבעות יכול לתת אינדיקציה לגבי הבריאות שלכם - במיוחד אם אתם זכרים.

מחקר שנערך על ידי כתב העת הבינלאומי למדעי הרפואה מצא כי אם האצבע המורה ארוכה בהרבה מהאצבע, זה יכול להיות סימן למחלת עורקים.

עם זאת, גברים שהאצבע המורה שלהם באותו אורך או ארוכה יותר מהאצבע שלהם - נמצאים בסיכון נמוך ב-33% להיות מאובחנים עם סרטן הערמונית, על פי מחקר משנת 2010 שפורסם בכתב העת הבריטי לסרטן.

ידיים (צילום: אינגאימג')
ידיים (צילום: אינגאימג')

תופעה נוספת היא אצבעות שהופכות ללבנות, אדומות או כחולות, שיכולה להצביע על זרימת דם לקויה. לעתים קרובות שינוי הטמפרטורה מחום לקור או חשיפה לפרקי זמן ארוכים של טמפרטורות קרות גורמים לשינוי הצבע, אך מתח קיצוני או טראומה יכולים גם לגרום לכך.

ד"ר גרסד ציינה כי "שינוי צבע קיצוני באצבעות מראה שזרימת הדם שלכם לא מתפקדת כראוי וזה בדרך כלל סימן לתסמונת ריינו" - תופעה קלינית שכיחה שבאה לידי ביטוי בהתקפים חוזרים ונשנים של כיווץ כלי הדם בקצות אצבעות הידיים והרגליים, בדרך כלל בעקבות חשיפה לקור.

היא הוסיפה כי "חוסר אספקת דם הוא מה שגורם לאצבעות להפוך ללבנות או כחולות, בעוד שחזרה פתאומית של זרימת הדם לאזור היא זו שגורמת לאדמומיות ונפיחות. ריינו נפוצה בעיקר אצל נשים צעירות ולמרות שהיא לא מסוכנת היא יכולה להיות כואבת ומעצבנת אך ניתן להקל  על התסמינים עם שינויים באורח החיים או תרופות. נסו לחמם את הידיים עם בקבוקי מים חמים וכפפות".

"בליטות אדומות קטנות או שלפוחיות על הידיים או פרקי הידיים יכולות להצביע על אלרגיה למזון", המשיכה ד"ר גרסד. "רגישות ליסוד הכימי ניקל - שעקבותיו מצויים במזונות כמו שעועית, שוקולד, בוטנים, סויה, שיבולת שועל וגרנולה – היא אלרגיה נפוצה. אם אתם חווים פריחות מתמשכות על הידיים, זה יכול להיות סימן. אתם יכולים בקלות לגלות אם אתם אלרגיים באמצעות חיתוך מזונות שמכילים ניקל".