למעלה מאלף רופאות ורופאים מרחבי הארץ הצטרפו לקבוצת וואטסאפ חדשה, בשם "רופאות ורופאים לרילוקיישן", אשר הנפתחה לאחר שביטול עילת הסבירות עבר בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת. 

יו"ר ההסתדרות הרפואית: "הממשלה החליטה שהיא לא שמה קצוץ על הציבור"
החלטה דרמטית: בית הדין לעבודה הוציא צו מניעה לשביתה במערכת הבריאות

בקבוצה נמצאים רופאים בכירים בישראל, בהם מנהלים בכירים ומרצים בבתי ספר לרפואה, כאשר מטרתה היא איסוף של מידע וטיפים לגבי ביצוע המעבר. במקביל, מנהלי הקבוצה ממשיכים לקבל כל הזמן פניות מאנשים נוספים המעוניינים להצטרף לקבוצה. מגמה דומה נרשמת אצל האחים והאחיות, שהודיעו גם הם על פתיחה.

רופאת קהילה שהצטרפה לקבוצה התייחסה להחלטה בשיחה עם מעריב: "עד לפני כשבעה חודשים נתפס כדבר פחות נחשב עבור הרופאים, בין היתר בגלל סוגיית הרישיון הרפואי - כי זה של ישראל לא מוכר במדינות מסוימות, ולכל מדינה יש את הדרישות שלה. יותר היה נפוץ מקרים של רופאים שטסים למספר שנים להתמחויות או תת התמחויות ברחבי העולם". 

לדבריה, הדיון בנושא עלה כבר עם היוודע תוצאות הבחירות, כשחלק הריחו את הבאות. "שלשום, בסביבות השעה חמש אחר הצהריים הוקמה קבוצת הרילוקיישן - בתוך כשעתיים כבר היו חברים בה כ-600 אנשים, ובבוקר כשמספרם הגיע לאלף החלו לחלק את הקבוצה לתתי תחומים".

"אני חושבת שאנשי צוות רפואי מתחילים להבין שמערכת הבריאות שאנחנו מכירים לא תישאר על כנה, ולכן מבינים שייתכן והם יצטרכו לקום וללכת במידה וירצו לשמור על המקצוע שלהם", הסבירה, "זה לא איום. לא אני ולא אף אחד מחבריי רוצה לעזוב את הארץ ולהתחיל מאפס. יש אנשים שנמצאים בתת התמחויות  ומשרות ברחבי העולם ופשוט לא מתכננים לחזור, אבל מי שהצטרפו כעת לקבוצה לא בהכרח לא רוצים להיות פה".

הם מכינים לעצמם תוכנית ב'?
"אני חושבת שזה אישי יותר - יש כאלה שלא נלחמו בכלל, יש שנלחמו והתייאשו ויש כאלה שנמצאים בתוך המאבק כמוני. אנחנו לא אומרים נארוז מזוודה וניסע - באמת מדובר רק בתוכנית קיצונית למקרה שהדברים יגיעו למצב שלא נוכל להיות פה יותר".

הרופאה הוסיפה: "הקורונה הוכיחה כמה אנחנו יכולים להיות גמישים ולהתאים עצמנו למצבי קיצון, אבל בהיעדר כוח אדם - מי יתאים עצמו למצב קיצון? שלא נדבר על האיום ששמים כעת על כל מקצועות הבריאות סימני שאלה, בין היתר בנושא הכשרות שונות, כי מי יודע אולי מחר יחליטו שבסקטור מסוים ילמדו פחות שנים ויעשו סטאז' מקוצר? כך יוכלו לומר שפתרו את בעיית המחסור - פשוט על ידי זה שלא הכשירו כראוי".

"אני חושבת שאלה שמושכים בחוטים לא לוקחים בחשבון את ההשלכות, או שלא אכפת להם כל כך ורפואה ציבורית ושיוויונית זה פשוט לא באג'נדה שלהם", תקפה, "גם ככה ישנם פערים בין מרכז לפריפריה. כעת אנחנו נכנסים לעולם שמערכת הרפואה בה פשוט לא שואפת לשיוויון". היא הסבירה עוד: "רוצים לפרק את ההסתדרות הרפואית והארגונים השונים, ונאמר בצורה גלויה שיש מחיר לשלם. אנחנו יודעים בדיוק מי ישלם אותו ומי לא. המטרה של הממשלה לא היתה לשפר את מערכות הבריאות והרווחה או לוודא שיהיה שיוויון וצדק לכל. הם משתמשים בכלים דמוקרטיים למחוק את הדמוקרטיה. הרבה מיואשים ואנחנו הולכים בכיוון קיצוני יותר מזה".