רופאים מהמרכז הרפואי מאיר מקבוצת כללית ביצעו לראשונה בעולם הליך רפואי מורכב באמצעות שילוב ידע פורץ דרך - ניווט בטכנולוגיית מציאות וירטואלית יחד עם שיקוף תלת־ממד, כדי להגיע לגידולים במקומות המורכבים ביותר בתוך הריאות. השימוש בטכנולוגיות הללו אפשר לצוותים ביחידת הריאות הפולשנית לגשת לגידולים, תוך שהם מצליחים להימנע מפגיעה באזורים אחרים בתוך הריאות. הפרוצדורה, שנעשתה במטופל בן 72 וכללה דגימה של שני נגעים המצויים בהיקף הריאה, עברה בהצלחה.

"מדובר בשילוב בין שתי טכנולוגיות חדשניות ברפואת ריאות, שמסייע בדיוק הבדיקה ומגדיל את הסיכוי שלנו להצליח ולהגיע – תרתי משמע – ליעד שאותו חיפשנו", הסביר בשיחה עם "מעריב" ד"ר איל רומם, מנהל היחידה לרפואת ריאות פולשנית. "בשלב הבא נוכל להגיע לנגע החשוד בריאה וגם לטפל בו, מבלי צורך בביצוע ניתוח. ההליך יאפשר בעצם לאבחן ולטפל במטופלים מבלי שיהיה צורך בביצוע של התערבויות חודרניות קשות.

"אנחנו נכנסים דרך הפה, כך שאין צורך בניתוחים והליכים שונים שכוללים תופעות לוואי קשות. פעמים רבות אין מנוס מביצוע של ניתוח כדי לאבחן את המטופל, וגם כאשר ההליך קצר והחתך קטן, ישנם מקרים שבהם המטופלים סובלים מכאבים למשך זמן רב. רובם המוחלט של החולים שעוברים את ההליך בשיטה הזו משתחררים מאשפוז כבר באותו היום. הפעולה מבוצעת כשהמטופל מטושטש ושום איבר שיש בו חיישני כאב לא נפגע בדרך, כך שהמטופל לא סובל מכאבים. הפעולה מאפשרת אבחון מהיר של נגעים בריאות, שיש פוטנציאל גבוה כי הם נגעים סרטניים – דבר שבסופו של דבר מציל את חיי המטופלים, בין היתר בעזרת גילוי ואבחון מוקדמים שמאפשרים טיפול מדויק יותר.

 "פעולות שנעשות דרך הפה והאף הן לא דבר חדש, אך ההתפתחויות הטכנולוגיות והעובדה שהיא הולכת והופכת קטנה יותר, מאפשרים לנו לנווט ביעילות בעיקולים והתפצלויות שונות בריאות".