מחקר אמריקאי ענק הראה שמחסור בוויטמין D או ירידה משמעותית ברמות שלו מגבירים את חומרת המחלה האוטואימונית פסוריאזיס.

טכנולוגיה פורצת דרך: הליך מהפכני בישראל לטיפול בגידולים מורכבים בריאות

למה אנחנו שוכחים פרצופים? העיוורון המלחיץ שלא הכרתם

הממצאים המטרידים, שהתגלו על ידי רופא העור של אוניברסיטת ״בראון״ אוניונג צ׳ו ועמיתיו ופורסמו בכתב העת ״Science Alert״, מצביעים על כך שאנשים החולים במחלה, שבארצות הברית לבדה ישנם יותר משמונה מיליון כאלה, עשויים להפיק תועלת ממזונות או תוספי מזון עשירים בוויטמין D.

מה זה פסוריאזיס?

פסוריאזיס היא מחלה אוטואימונית המאופיינת בתחלופה מהירה באופן חריג של תאי עור. הסיבה המדויקת אינה ברורה. כל מי שסובל מהצטברות כרונית של תאים מתים, הגורמים לכתמים מגרדים וקשקשים, סובל מפסוריאזיס.

החוקרים מאמינים כי ויטמין D ממלא תפקיד במניעת התפתחות מחלות עור על ידי וויסות התגובה החיסונית ועבודה ישירה על תיקון תאי העור.

רמות ה-ויטמין D של אנשים עם פסוריאזיס נדגמו במדגם מייצג של 500 בני אדם מאוכלוסיית ארצות הברית. החוקרים השתמשו בשטח הגוף המושפע מפסוריאזיס כדי למדוד את חומרת המחלה בכל פרט. הם גם אספו נתונים על רמות ויטמין D מדגימות דם.

לאחר התאמת הנתונים כדי להתחשב בגורמי אורח חיים כמו גיל, מגדר, מוצא אתני, מדד מסת הגוף והרגלי עישון, נמצא שאנשים עם רמות נמוכות של ויטמין D סבלו מפסוריאזיס חמור ביותר. 

עוד גילו החוקרים, כי ככל שעורו של אדם נפגע פחות מפסוריאזיס, כך רמות ה-ויטמין D הממוצעות גבוהות יותר.

קשר זה מצביע על כך שוויטמין D עשוי להשפיע על האופן שבו פסוריאזיס מתפתח.

למרות שהתוצאות מצביעות, לדברי החוקרים, על כך שתזונה עשירה בויטמין D או תוספים שלו עשויה לספק יתרונות מסוימים גם לחולי פסוריאזיס, הם הצביעו על הצורך שהדבר ייעשה בפיקוח רפואי, מכיוון שנטילת תוספי מזון ללא ייעוץ רפואי עלולה להיות מסוכנת, במיוחד אם נוטלים אותם בשילוב תרופות.