בין אם זה בגלל לחץ, התרגשות או משהו שאכלנו - כולנו סובלים מהתופעה המרגיזה שנקראת שיהוק. שיהוק הוא תנודות התפרצותיות בלתי נשלטות חוזרות ונשנות של שריר הסרעפת. תוצאת תנודות בלתי רצוניות אלו היא חסימתו ופתיחתו של בית הקול בצורה מהירה ובלתי טבעית, דבר שגורם להתפרצות קול פתאומית ומהירה מקנה הנשימה והגרון. הדבר גורם לרעש ולהפסק רגעי בדיבור התקין ולמעין 'קפיצה' של חלק הגוף העליון, שגורמת בדרך כלל לאי נוחות לסובלים מהתסמין.

רק שתי דקות ביום של הדבר הבא יפחיתו את הסיכוי לחלות במחלה הקשה
לא רק ממתק: הסוכריה על מקל שתגלה אם נדבקתם בזיהום

מה יכול לעורר שיהוקים? אכילה ושתייה מהירות מדי, לגימת משקאות תוססים, אכילת יתר, צרבת, דחק, שינויים פתאומיים בטמפרטורת האוויר, מתיחה מוגזמת של הצוואר, אלכוהול ותרופות מסוימות כמו תרופות לטיפול בחרדה (בנזודיאזפינים).

תרופת-הסבתא נגד שיהוקים היא הבהלה או הפחדה, כלומר - אם מישהו יבהיל או יפחיד אתכם, מרוב בהלה ופחד אתם תפסיקו לשהק. אבל יש כמה דרכים נוספות, על פי ה-"Medical Daily", שהוכחו כמסייעות להיפטר מהתופעה הרפואית המעצבנת.

לכסות את הפה: נסו להניח את הידיים על האף והפה והמשיכו לנשום כרגיל. כך אתם מעניקים לעצמכם מנה נוספת של חד-תחמוצת הפחמן, אשר יכולה לעזור להפסיק את השיהוקים.

לאכול משהו מתוק: אכילה של כפית סוכר נשמעת כמו סוג הדברים שמרי פופינס הייתה מייעצת לכם לעשות, אולם על פי מחקר שפורסם בכתב העת "New England Journal of Medicine", מנת הסוכר עשויה לגרות את העצב הגולגולתי שאחראי על העיכול, קצב הלב, הנשימה ופעולות רפלקס, והגירוי יכול למעשה להפריע לרפלקס השיהוק, ולגרום לסרעפת להפסיק את ההתקפים.

לאטום את האוזניים: נסו לכסות את האוזניים למשך 25-20 שניות או לקפל את תנוכי האוזניים כדי לכסות אותן.

להוציא את הלשון: הוצאת לשון החוצה יכולה לעזור לכם לנשום בצורה חלקה יותר כדי להרגיע את השיהוקים. בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת "הרווארד" היוקרתית אפילו ממליצים לנשוך בעדינות את הלשון.

לנשום לתוך שקית נייר: אם יש לכם שקית נייר קטנה בהישג יד, נסו לנשום לתוכה לאט. כך תגדילו את דו-תחמוצת הפחמן בדם שלכם, מה שיגרום לסרעפת שלכם להתכווץ יותר כדי לקבל יותר חמצן.

לשתות מים: נסו ללגום 10 לגימות מים בזו אחר זו, ללא הפסקה. לגימה מהירה תעודד התכווצויות קצובות של הוושט, שיעקפו את העוויתות של הסרעפת ויעצרו את השיהוקים.

כוס מים (צילום: אינגאימג')
כוס מים (צילום: אינגאימג')

למצוץ לימון: מציצת פלח לימון תפריע לרפלקס השיהוק ותעצור אותו.

לשפשף את הצוואר: גירוי העור המכסה את עצבי עמוד השדרה ליד הצוואר על ידי הקשה או שפשוף של החלק האחורי של הצוואר יסייע בהקלה על השיהוק.