מיליוני אנשים ברחבי העולם נוחרים במהלך השינה. התופעה נפוצה ושכיחה בקרב כל הגילים, אולם היא עלולה להיות גם מסוכנת אם הסיבות לכך הן רפואיות.

טרגדיה: נפטר מפצעיו בר כלף שהצית עצמו לאחר שלא קיבל הכרה כנכה צה"ל
אחרי הקאמבק לדניאל גרינברג: אייל גולן חוזר לאהבה הישנה של חייו

נחירות הן קול שנוצר כתוצאה מרטט של הרקמות הרכות בדרכי הנשימה העליונות (מהאף ועד למיתרי הקול) במהלך השינה. על פי ההגדרה של כתב העת הרפואי "WebMD", נחירות הן נשימות חזקות במהלך השינה, מצב שכיח שיכול להשפיע על כל אחד, ורוב הסובלים ממנו הם גברים, ובמיוחד אנשים הסובלים מעודף משקל.

על פי קרן השינה האמריקאית בארצות הברית 57% מהגברים סובלים מנחירות, 40% מהנשים ו-27% מהילדים.

דו"ח שפורסם בעיתון הבריטי "The Mirror" סקר מספר סיכונים בריאותיים שנחירות יכולות להוביל אליהן, כמו שבץ, התקף לב ולחץ דם גבוה.

על פי הדו"ח אנשים שנוחרים חשופים למחלות לב פי שלושה מאנשים רגילים, והנתונים מראים כי שלושה מתוך 10 גברים ושתיים מתוך 10 נשים, נוחרים בדרך כלל, וחלקם סובלים מהפרעה כזו או אחרת של נשימה חסימתית במהלך השינה.

רופא האף-אוזן-גרון, עקיל ברו: "הסיבות לכך שאנשים מסוימים נוחרים משתנות, וזה יכול להיות קשור בעיקר לאפשרות של פוליפ באף, אשר חוסם את זרימת האוויר במהלך הנשימה. יכול להיות גם מחסום נשימה בפה ואי אפשר להתעלם מהשמנה או עודף משקל שמובילים לנחירות".

ברו מוסיף: "אמנם הנחירות אינן מחייבות ביקור אצל רופא, שכן מדובר במצב שכיח אצל אנשים רבים, אך במקרים מסוימים נדרש ביקור, במיוחד אם התופעה חוזרת על עצמה יותר משלושה ימים בשבוע או גורמת לדום נשימה או מלווה בקולות התנשמות, חנק וחריקת שיניים".

לדבריו, "יש כמה שיטות טיפול, חלקן נוגעות בצורך לבצע שינויים באורח החיים של האדם הנוחר, וחלק אחר שדורש התערבות רפואית. במקרה הראשון, זה דורש מאדם שסובל מעודף משקל לרדת במשקל, או לאלכוהוליסטים להימנע מאלכוהול לפני השינה. במקרה השני יש לטפל בגודש באף או באלרגיות, וייתכן שיהיה צורך בתרופות או תכשירים מסוימים כדי להרחיב את דרכי הנשימה דרך האף. בנוסף ניתן לבצע ניתוח להסרת האדנואידים" ("שקד האף" או "שקד שלישי" - רקמה הממוקמת בלוע שמטרתה ללכוד וירוסים ולייצר נוגדנים מולם, חלק ממערך השקדים המצוי בלוע).

נחירות (צילום: ingimage ASAP)
נחירות (צילום: ingimage ASAP)

קרן השינה האמריקאית ממליצה לשנות את תנוחת השינה, שכן הסבירות שאדם ינחור תלויה בתנוחה בה הוא ישן. רוב האנשים נוטים לנחור כאשר הם ישנים על גבם ונוחרים פחות כאשר הם ישנים על אחד הצדדים. הנטייה לנחור עשויה לנבוע ממיקום הראש יותר מאשר ממיקום הגוף, שכן אנשים נוחרים פחות כאשר הם ישנים עם הראש בצד.

הקרן גם ממליצה לאנשים נוחרים להפסיק לעשן, ובמידה ונמצא שתינוקות נוחרים משום שהוריהם או אחד מהם מעשן, קיימת אפשרות שהסיבה היא הימצאות עשן בבית, ולכן מומלץ לחדול מההרגל.