משרד הבריאות פרסם הבוקר (ראשון) את הדוח המסכם את פעילות קופות החולים לשנת 2022. מהמסמך עולה, בין היתר, כי בשנה זו חל גידול משמעותי בגירעון של קופות החולים - מעודף של כ-82 מיליוני שקלים בשנת 2021, לגירעון משמעותי של כ-1,536 מיליוני שקלים בשנת 2022, לאחר התמיכות. הסיבה לנתון זה היא הירידה בהכנסות הקופות מתמיכות שהתקבלו בגין פעילות הקורונה, והפסקת חלק גדול מתמיכות ההתמודדות עם הקורונה.

מנתוני הרבעון הראשון של השנה עולה כי הגרעון של קופות החולים עתיד להחריף, וצפוי להוביל לבעיה תזרימית של הקופות ברבעון הרביעי של שנה זו, שכן הגרעון ב-2023 צפוי לעמוד על כשלושה מיליארד שקלים, כמעט כפול מזה שנרשם בשנה שעבר, וגירעון של כחמישה מיליארד שקלים ללא תמיכות הייצוב הקיימות, העומדות על כשני מיליארד שקלים.

במשרד הדגישו כי התוצאות של השנה שעברה, לצד הצפי לגירעון גדול יותר השנה, מצביעות על צורך במעורבות ממשלתית ישרה עוד השנה, בטרם יפרוץ משבר תזרימי במערכת הבריאות.

מהנתונים עולה כי קופת חולים כללית סיימה את השנה שעבר בגירעון של כ-1,045 מיליוני שקלים, לעומת עוד של כשישה מיליוני שקלים בשנת 2021. הנתונים הללו כוללים את גרעון 14 בתי החולים של כללית, לצד גרעון של הקופה, שהסתכם בכ-3 מיליארד שקלים, לעומת כ-2.7 מיליארד שקלים ב-2021.

במכבי הציגו עודף שהסתכם לכ-39 מיליוני שקלים, הכולל הכנסה בסכום משמעותי בגין תמיכות משנים קודמות. בקופת חולים מאוחדת סיימו את השנה עם גרעון בסך של כ-414 מיליוני שקלים, לעומת עודף של כ-66 מיליוני שקלים בשנת 2021. בנוסף, לאומית הציגה גרעון בסך של כ-116 מיליוני שקלים, לעומת עודף כארבעה מיליוני שקלים בשנת 2021.

כאמור, מצבן הפיננסי של קופות החולים מתבטא בהון החוזר שמודד את הנכסים השוטפים של הקופה, בניקוי ההתחייבויות השוטפות. מדד זה מצביע על קושי הקופות לעמוד בהתחייבויותיהן בשנת הכספים, ומלמד על היקף תלותן במקורות המימון שמעמידה הממשלה.

עוד עולה מהדוח כי כל הקופות רשמו גידול במספר המבוטחים, כאשר העלייה הגבוהה בקופת חולים מכבי מוסברת בשיעור המעברים. כמו כן, במכבי ובמאוחדת, קצב ההזדקנות היחסי של מבוטחיהן גרם לעלייה גדולה יותר במספר הנפשות המתוקננות (בהתאם לגיל, מגדר ומקום מגורים) ולעלייה של שיעור חלקן מתוך כלל הנפשות המתוקננות.

מקופת חולים כללית נמסר: "הכללית סיימה את שנת 2022 עם גירעון הנובע מתקצוב חסר מצד המדינה ל-14 בתי החולים שלה. שנת 2022 ושנת 2023 מאופיינות בצריכה הולכת וגדלה של שירותים, בין היתר כתוצאה מאופי צריכת השירותים בעידן הפוסט קורונה וכן מהמשך הזדקנות האוכלוסייה. הדוח מראה בפירוש כי גם בשנת 2022 כללית היא הקופה היעילה ביותר תקציבית בין כל הקופות. אנו שבים ומדגישים כי יש להסדיר באופן מיידי את בסיס התקצוב של קופות החולים, באופן אשר יבטיח את איתנותן הפיננסית של הקופות ויאפשר אספקת שירותי בריאות איכותית לכלל מבוטחי קופות החולים".

ממאוחדת נמסר: "הגידול בגירעון של כל קופות החולים נובע מהפסקת התמיכות מהמדינה שניתנו בתקופת הקורונה, לצד גידול בעלויות הרפואיות בעקבות הגידול המוגבר בביקושים לקבלת שירותים רפואיים. לצערנו, מדובר בתת תקצוב עקבי של הקופות ושל מאוחדת בפרט בהשוואה אליהן, וככל שהמדינה תיטיב לתקצב את הקופה באופן דומה לשאר הקופות, כך הגרעון שלנו יהיה זהה לגירעון שלהן. ראוי שמערכת הבריאות בכלל, וקופות החולים בפרט, יתועדפו על ידי המדינה ויתוקצבו בהתאם, לטובת כלל אזרחי המדינה". 

עוד הוסיפה מאוחדת כי "בשלוש השנים האחרונות לא נחתמו הסכמי ייצוב עם קופות החולים בגלל העדר תקציב מדינה מאושר בתקופת הבחירות, ואלו תורמים כמובן גם הם משמעותית לגירעונות הקופות. מצבם הפיננסי של קופות החולים מדאיג ביותר ועל הממשלה להרים את הכפפה ולפעול באופן אקטיבי לחיזוק שירותי הקהילה בישראל תוך שמירה על האיתנות הפיננסית של קופות החולים. בשל הגרעון, ועוד לפני פרסום הדוח, כבר בתחילת שנת 2023 הקופה יזמה תכנית התייעלות מקיפה על מנת לצמצם את הגירעון המובנה ולשפר את איתנותה הפיננסית".

כמו כן, מלאומית נמסר: "המעבר לגרעון בשנת 2022 נובע ממספר גורמים שהמשותף להם הוא הקצאת משאבים בחסר לענף קופות החולים ופיצוי חלקי בגין התייקרויות שחלות על הקופה. כפי שהצגנו בפני משרדי הבריאות והאוצר הבעיה מחריפה בשנת 2023. ולכן נדרשת תוספת תקציב משמעותית לפעילות הקופות על מנת שנוכל להמשיך ולהעניק שירותים מקצועיים רפואיים ברמה טובה".