אנשים רבים לוקחים ויטמינים כחלק מהשגרה שלהם. למרות שהמינון המומלץ רשום בחוברת שמצורפת לאריזה ולרוב גם מוסבר על ידי הרוקח או הרופא שרשם את הוויטמין, פעמים רבות אנשים נוטים ליטול כמות שעולה על המומלץ. עד כמה בטוחה נטילת ויטמינים ומה הם הסיכונים הפוטנציאליים של נטילת מינונים גבוהים?

הפוגה לאפוגטו: מתכון פשוט וקל למשקה שמקליל את הקיץ
בדקו את רמת האייקיו שלכם: איזה מבין 12 המיכלים יתמלא קודם?

ויטמינים מחולקים לשתי קטגוריות: מסיס בשומן ומסיס במים.

מספר הוויטמינים שמתמוססים במים גדול מאלה שמתמוססים בשומן. הוא כולל ויטמין C, ויטמיני B כגון: ויטמין 1 B (תיאמין), ויטמין 2 B (ריבופלבין), ויטמין 3 B (ניאצין), ויטמין 5 B (חומצה פנטותנית), ויטמין 6 B (פירידוקסין), ויטמין 7 B (ביוטין), ויטמין 9 B (חומצה פולית), ו-ויטמין 12 B (קובלמין).

ויטמינים מסיסים במים מופרשים מהגוף דרך השתן ולא ניתן לאחסן אותם בקלות ברקמות. לכן, לא סביר שתיגרם הרעלה אצל אנשים בריאים, גם כאשר הם נלקחים במינונים גבוהים. עם זאת, נטילת מינונים גבוהים של ויטמינים מסיסים במים מסוימים עלולה להוביל לתופעות לוואי חמורות.

תופעות הלוואי של צריכה מופרזת של ויטמינים מסיסים במים הן:

ויטמין C: רעילותו נמוכה יחסית, אך מינונים גבוהים של 6 גרם ליום עלולים לגרום להפרעות עיכול כולל שלשולים, התכווצויות, בחילות והקאות.

ויטמין B 3: כאשר נוטלים אותו במינונים גבוהים של 3-1 גרם ביום, ניאצין עלול לגרום ללחץ דם גבוה, כאבי בטן, ליקוי ראייה ונזק לכבד.

ויטמין B 6: צריכה מופרזת של ויטמין B 6, כלומר כאשר נוטלים 6-1 גרם ליום בטווח הארוך, עלולה לגרום לתסמינים נוירולוגיים חמורים, נגעים בעור, רגישות לאור ובחילה.

ויטמין B 9: נטילת מינונים גבוהים של תוסף חומצה פולית עלולה להשפיע על התפקוד המנטלי ולהשפיע לרעה על המערכת החיסונית.

בניגוד לוויטמינים מסיסים במים, ויטמינים מסיסים בשומן אינם מתמוססים במים, והם ארבעה: ויטמין A, ויטמין D, ויטמין E ו-ויטמין K. ויטמינים מסיסים בשומן מאוחסנים בקלות ברקמות הגוף, ולכן חומרים מזינים אלה נוטים יותר להוביל להרעלה מאשר ויטמינים מסיסים במים.

ויטמינים, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
ויטמינים, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

תופעות הלוואי של צריכה מופרזת של ויטמינים מסיסים בשומן הן:

ויטמין A: הרעלת ויטמין A מתרחשת מנטילת מינונים גבוהים של תוספי ויטמין A, והתסמינים של ההרעלה כוללים בחילות, לחץ תוך גולגולתי מוגבר, תרדמת ואפילו מוות.

ויטמין D: רעילות מנטילת מינונים גבוהים של תוספי ויטמין D מובילה לתסמינים חמורים, כולל ירידה במשקל, אובדן תיאבון ודופק לא סדיר. זה יכול גם להגדיל את רמות הסידן בדם, אשר יכול להוביל נזק לאיברים.

ויטמין E: מינונים גבוהים של תוספי ויטמין E עלולים להפריע לקרישת הדם, לגרום לדימום ולהוביל לשבץ.

ויטמין K: שלא כמו שלושת הוויטמינים שהוזכרו לעיל, אשר גורמים נזק כאשר הם נלקחים במינונים גבוהים, לוויטמין K יש פוטנציאל רעילות נמוכה. עם זאת, ויטמין K יכול לקיים אינטראקציה עם תרופות מסוימות, כגון קומדין (תרופה נוגדת קרישה) ואנטיביוטיקה.