התדירות שבה אנו משתינים נקבעת לפי מהירות סינון פסולת ומים על ידי הכליות כדי למלא את שלפוחית השתן שלנו עם פיפי. גם גודל שלפוחית השתן שלנו משחק תפקיד. ברגע ששלפוחית השתן מתרחבת כמו בלון, היא מפעילה לחץ על שרירי שלפוחית השתן, מה ששולח מסר לשאר הגוף שהגיע הזמן ללכת לשירותים.

עטופה בניילון ומוסתרת בתוך קיר: גופת אישה נמצאה בדירה בחיפה
טעות או רצח מתוכנן? הכינה ארוחה למשפחתו של האקס - וכולם מתו

בני אדם משתינים בקצב שונה וכמובן שקיים קשר לכמות הנוזלים שכל אחד מכניס לגופו, אולם יש מצבים אחרים שיכולים לגרום לכם להשתין לעתים קרובות מדי - ועלולים לסמן שמשהו לא בסדר.

האדם הממוצע משתין בערך כל שלוש עד ארבע שעות, ובסך הכל בין שש לשמונה פעמים ביום. מומחים טוענים כי מתן שתן בין ארבע לעשר פעמים ביום זה לחלוטין נורמלי.

"אנו נוטים להרגיש צורך עז להשתין כאשר יש לנו בין 350 ל-600 מיליליטר שתן בשלפוחית השתן שלנו", מוסיפה ברוק פוט, אחות מוסמכת לבריאות האישה בפרנקלין, טנסי.

"כאשר אתם מרגישים את הדחף, אל תחזיקו אותו - זה יכול להוביל לנזק לשרירי שלפוחית השתן לאורך זמן, או במקרים חמורים, דלקות חוזרות בדרכי השתן או ירידה בתפקוד הכליות", אומרת אפריל אדמס שפרן, מנתחת אורולוגית ב-"Northwest Community Healthcare" באילינוי.

בדיקת שתן, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
בדיקת שתן, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

"בדרך כלל אנחנו משתינים במרווחי זמן קבועים", אומרת ד"ר קריסטן ר. סקרפטו, פרופ' לאורולוגיה באוניברסיטת ונדרבילט בנאשוויל, טנסי. "חלק מהאנשים עשויים להבחין בצורך ללכת להשתין פחות או יותר באופן קבוע, בהתאם למגוון גורמים. השתנה יכולה להיות השתקפות של פעילויות רבות בגופנו או גורמים בסביבתנו".

צריכת הנוזלים והמזון שלנו, תרופות ומצבים בריאותיים מסוימים יכולים לגרום לתדירות מתן השתן שלנו להשתנות.

הסימנים לכך שאתה משתין יותר מדי או לא מספיק

לכל אחד מאיתנו יש טביעת אצבע משלו, קול משלו וגם... כמות שתן אופיינית לו. הדרך הטובה ביותר לדעת אם משהו לא כשורה היא להשוות את מה שעשיתם בעבר למה שאתם עושים עכשיו.

"תקשיבו לגוף שלכם. אם אתם מרגישים שמשהו לא בסדר עם השתן שלכם - אתם הולכים לשירותים יותר או פחות או שיש לכם כמויות שתן שונות מהרגיל - כדאי שתדברו עם הרופא שלכם", מייעצת סקרפטו. 

התנאים שמשפיעים על התדירות שבה אתם משתינים

שפרן מסבירה כי גורמים רבים משפיעים על נפח ותדירות ייצור השתן. כל דבר, החל מהשעה ביום (בזמן השינה הכליות בדרך כלל מפחיתות את הפעילות ואת ייצור השתן) ועד לגודל הגוף (משקל עשוי לשחק תפקיד בתפקוד השתן) יכול להשפיע על התדירות שבה אתם מרגישים צורך להשתין.

מה עוד יכול להגביר את תדירות מתן השתן?

שלפוחית רגיזה: מונח זה מתייחס לקבוצה של תסמינים בשלפוחית השתן, כולל תכיפות במתן שתן, דחף חזק להשתין ואובדן שליטה במתן שתן (המכונה בריחת שתן).

"שלפוחית רגיזה נגרמת על ידי אותות עצביים לא תקינים בין שלפוחית השתן למוח ופעילות מוגברת או רגישות של שרירי שלפוחית השתן. זה לא נדיר - ויכול להיות מטריד מאוד", אומרת סקרפטו.

סוכרת: "חלק מחולי הסוכרת חווים עלייה בצורך להטיל שתן",  אומרת סקרפטו. "כאשר הכליות מזהות סוכר עודף בדם, הן שואבות יותר שתן כדי לעזור לסלק את הסוכר. רמות גבוהות של סוכר בדם יכולות גם לחלחל לתוך השתן, אשר יכול לגרות את השלפוחית  ולגרום לאנשים עם סוכרת להשתין יותר".

חולה סוכרת, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
חולה סוכרת, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

דלקת בדרכי השתן: כאשר אדם סובל מדלקת בדרכי השתן, החיידקים מגרים את רירית שלפוחית השתן, מה שמוביל לתחושת צריבה שכל מי שהרגיש בעבר לא ישכח לעולם. זיהומים בדרכי השתן עלולים לגרום לכאבים בשלפוחית השתן, גם כאשר אתם לא משתינים. "הכאב הזה יכול להקשות על מתן שתן או להוביל לדליפת שתן. לפעמים, דלקת בדרכי השתן יכולה לגרום למתן שתן בתדירות גבוהה יותר", מוסיפה סקרפטו.

נזק לכליות או מחלה: במקרים נדירים, כמויות קטנות יותר של שתן או השתנה בתדירות נמוכה יותר עשויות להיות סימן למחלת כליות (שיכולה להיגרם על ידי סוכרת, לחץ דם גבוה, תרופות מסוימות, דלקות כליות חוזרות, אבנים בשלפוחית השתן/כליות או חסימת שתן) או נזק. "שימו לב לתסמינים אחרים כמו עייפות, בחילה או התכווצויות שרירים, אשר לעתים קרובות מגיעים יחד עם נזק לכליות או מחלה", אומרת סקרפטו.

הריון: "הורמונים ולחץ מוגבר על הבטן והאגן יכולים להגביר את תדירות השתן במהלך ההריון", מסבירה פוט.

דום נשימה חסימתי בשינה: "דום נשימה חסימתי בשינה (שאינו מטופל) יכול לא רק להעלות את הסיכון למחלות לב, אלא גם לגרום לתחושה של צורך להתעורר כדי להשתין מספר פעמים במהלך הלילה", אומרת שפרן.

גבר משתין, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
גבר משתין, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

מחלות לב: לדברי שפרן, "כל ירידה בזרימת הדם לכליות - המושפעת לעתים קרובות מביצועי הלב - יכולה להפחית את כמות השתן שהכליות מייצרות ביום".

ערמונית מוגדלת: זכרים עם ערמונית מוגדלת מבחינים לעתים קרובות בשינויים במתן השתן שלהם. "אם הערמונית גדלה באופן שחוסם את זרימת השתן, ייתכנו קשיים בריקון שלפוחית השתן. זה עלול לגרום להם לתת רק כמויות קטנות של שתן בכל פעם שהם הולכים לשירותים. חלק מהגברים יצטרכו ללכת לשירותים בתדירות גבוהה יותר, בערך כל שעה עד שעתיים, במיוחד בלילה, בגלל הקושי לרוקן את השלפוחית", ציינה סקרפטו.

מתי כדאי לגשת לרופא?

אם אתם נותנים שתן יותר מכל שעתיים, במיוחד בכמויות קטנות
אם אתם נותנים שתן יותר מ-10 פעמים ביום, או יותר משלוש פעמים בלילה
אם אתם לא מרגישים צורך להשתין שש שעות רצופות באופן קבוע
אם אתם מרגישים התפרצות פתאומית של דחף להשתין
כשיש דליפת פיפי
כשיש הבדל משמעותי בכמות או בתדירות שבה אתם משתינים
השתנה כואבת
דם בשתן
קושי להתחיל להשתין
חוסר יכולת להשלים את ריקון שלפוחית השתן
זיהומים חוזרים בדרכי השתן