מי לא אוהב תות שדה? הפרי האדום והמתוק, לו הקדישו להקות וזמרים, ביניהם הביטלס, משה בקר, אתניקס, ערן צור וחנן בן ארי, שירים רבים - הוא סוג של קונצנזוס. הוא טעים ככה כמו שהוא, וגם בסלט פירות, בעוגות, בשייקים, בקינוחים, בגלידות, מושלם לטבילה בפונדו ונפלא לצד שמפניה או קצפת. מעבר לטעם, לתותים יתרונות בריאותיים רבים ולכן כדאי מאוד להכניס אותם לתפריט כאשר הם זמינים בארץ, בדרך כלל מחודש דצמבר עד יוני. 

היכנסו לבדוק: התוספת הזאת תיכנס למשכורת החל מהיום
ממה נובעים הגדלים השונים של הביצים? | מאיה רוזמן עושה סדר
 
נוגדי חמצון

נוגדי חמצון הם מולקולות המצויות בגוף ונמצאות במזונות צמחיים העמידים בפני עקה חמצונית, שמתרחשת כאשר יש יותר רדיקלים חופשיים בגוף אבל מעט נוגדי חמצון כדי להסיר אותם.

על-ידי הפחתת עקה חמצונית ונזק לרקמות, נוגדי חמצון עוזרים להפחית את הסיכון למחלות כרוניות לאורך זמן. תותים מכילים נוגדי חמצון רבים, כולל אנתוציאנינים וויטמין C.

מחזקים את המערכת החיסונית

תותים מלאים בוויטמין C, שתורם לתפקוד תאי מערכת החיסון. מחקרים מצביעים על כך שוויטמין C מקדם את גדילתם של תאי T ו-B, תאי דם לבנים שעוזרים להילחם בפולשים גורמי מחלות, כולל וירוסים, חיידקים ואפילו סרטן.

תות שדה (צילום: אינגאימג')
תות שדה (צילום: אינגאימג')

משפרים את בריאות הלב

מחקר מדעי גילה קשר הפוך בין צריכת אנתוציאנין לבין הסיכון להתקף לב בקרב נשים צעירות ובגיל העמידה. התוצאות הראו כי נשים שאכלו יותר משלוש מנות של פירות יער בשבוע היו בסיכון נמוך משמעותית להתקף לב בהשוואה לנשים שאכלו פחות פירות.

מסייעים במניעת סרטן

תכולת נוגדי החמצון הגבוהה בתותים מסייעת להפחית את הסיכון לסרטן. בעוד המנגנונים המדויקים עדיין לא ברורים, החוקרים סבורים כי נוגדי החמצון הטבעיים של פרי התות יכולים להפחית דלקת הנגרמת על ידי סרטן ולמנוע את התפשטות התאים הסרטניים בגוף.

שכפול DNA

תותים הם מקור טוב לחומצה פולית, הידועה גם בשם ויטמין B9, החיונית לתגובות מרכזיות בגוף האדם, כולל שכפול DNA ופירוק חומצות אמינו, אבני הבניין של חלבונים. ויטמין B9 חשוב גם להתפתחות בריאה של הצינור העצבי במהלך ההריון, ולכן הוא אחד הוויטמינים המזינים החשובים ביותר שנשים צריכות לקחת לפני ההריון ובמהלכו.

סוכרים טבעיים

בתותים יש כמות קטנה של סוכר פרוקטוז טבעי לעומת פירות אחרים. לדוגמה, בעוד מנה של ענבים יכולה להכיל 23 גרם של סוכר טבעי, מנה אחת של תותים מספקת רק שבעה גרם של סוכר טבעי. לכן, אם אדם מחפש להפחית את צריכת הסוכר עקב מצב רפואי כגון סוכרת או מחלת כבד שומני לא אלכוהולי, פירות דלי סוכר כמו תותים הם אפשרות מצוינת.