בין אם פלוצים מצחיקים אתכם, מגעילים אתכם, או שאתם מעמידים פנים שאתם, ביחד עם משפחת המלוכה הבריטית, אף פעם לא עושים את זה, הפלצה היא פעולה טבעית שכולנו עושים.

החשש ממשבר חוקתי גובר: "סיכוי מאוד גבוה שבג"ץ יתערב בסבירות"
לזה היא לא ציפתה: נכנסה לשירותים בביתה - זה מה שחיכה לה בתוך האסלה

בני האדם מייצרים חצי ליטר גז פלוצים ביממה בממוצע. אם הכל טוב ויפה, גז הפלוצים הזה משתחרר לאוויר העולם בין חמש ל-15 פעמים ביום. אבל תודו, יש פעמים שנראה כאילו אתם עוברים את הממוצע היומי הזה.

למה זה קורה, מאיפה מגיע הריח ומתי צריך לראות רופא? ד"ר פטרישיה ריימונד, רופאה בקולג' האמריקאי לגסטרואנטרולוגיה, מסבירה.

מדוע מפליצים?

"זה הכרח פיזיולוגי. אנחנו צריכים לשחרר את כל הגזים במעיים שמצטברים כתוצאה מעיכול מזון. גז זה מצוי בכל מערכת העיכול, כולל הקיבה, המעי הדק, המעי הגס ופי הטבעת. גז גם מצטבר באופן אוטומטי כתוצאה מבליעת אוויר כאשר אנו לועסים או מדברים. ההצטברות יכולה להיגרם גם על ידי הצטברות חיידקים במעיים שלנו ופחמימות שלא עוכלו כראוי".

הפלצה בטיסה

שמתם לב לכך שאתם ליברליים יותר בכל הנוגע להפלצות במטוסים? יש סיבה לכך. מחקרים הראו כיצד שינוי לחץ אוויר וגובה רב גורמים לגז בגופנו להתרחב. זה מוביל לנפיחות ובסופו של דבר גזים. 

אכילה בריאה

לדברי ד"ר ריימונד, לא כל המזון שאנו אוכלים מתעכל. כל דבר שהמעי הדק שלנו לא מעבד מועבר למעי הגס שלנו. "למרבה הצער, ההפלצות המסריחות ביותר נגרמות מהמזונות הבריאים ביותר. פירות, ירקות, דגנים מלאים וקטניות יוצרים כולם סירחון. בצל, ברוקולי, כרובית, כרוב ונבטים מכילים פחמימה בשם רפינוז, שגם הקיבה והמעי הדק אינם מסוגלים לעכל".

סירחון, פלוצים (צילום: ingimage ASAP)
סירחון, פלוצים (צילום: ingimage ASAP)

פלוץ מהאוויר

ישנם שני "מקורות" לפלוצים שלנו לפי ד"ר ריימונד. האחד הוא הגז המיוצר במעי הגס שלנו והשני הוא האוויר שאנו בולעים, אשר עושה את דרכו דרך מערכת העיכול שלנו. החדשות הטובות הן שאם אתם בולעים הרבה אוויר, הפלצות שהן תוצר לוואי נוטות להיות חסרות ריח, ולא מהזן הקטלני. זה נקרא "אירופגיה" וזה נגרם על ידי אכילת ארוחות במהירות, לעיסת מסטיק או שתיה של משקאות מוגזים.

יש פלוצים שמיוצרים מהאוויר שאנחנו בולעים בזמן לעיסת מסטיק (צילום: אינגאימג')
יש פלוצים שמיוצרים מהאוויר שאנחנו בולעים בזמן לעיסת מסטיק (צילום: אינגאימג')

ספיגה

"פלוצים מצחינים במיוחד יכולים לנבוע מכך שהגוף שלנו מתקשה לספוג חומרים מזינים מסוימים", מסבירה ד"ר ריימונד. "כולנו מגיבים אחרת לסוגי מזון שונים, אבל הנפוצים ביותר שאנשים חווים בעיות איתם הם סוכרים מפחמימות ולקטוז".

משהו רציני יותר

ד"ר ריימונד אומרת שבמידה וגזים ונפיחות מגיעים כשהם מלווים בכאב או תסמינים אחרים כמו שלשול או עצירות, כדאי לבדוק את העניין אצל הרופא. ריח רע בהגזמה יכול להיות סימפטום של מצבים רפואיים כגון תסמונת המעי הרגיז וצליאק.