אנשי אקדמיה רבים, ביניהם גם פרופ' נחמן אש, מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, קראו היום (חמישי) להכריז שביתה כללית אם הממשלה לא תכבד את פסיקת בג"ץ. בשיחה עם ליאת רון ויעל אילון ב־103fm, הגיב לכך אש והעביר ביקורת על הממשלה.

לא רק חוק הגיוס: הסערה הבאה שהולכת לטלטל את הממשלה
"תפסתי אותו עם סכין ומצבר ביד": במוסך בפ"ת משחזרים את רגעי האימה

"אני חושב שיש חשיבות גדולה בלהגיד עכשיו מה יקרה, ומה נעשה, מה החברה האזרחית תעשה, מה הארגונים יעשו אם יווצר מצב שבו הממשלה לא מצייתת לפסיקת בית המשפט. אני חושב שהמצב הזה הוא בהחלט מצב של כאוס, זה תקדים שיקרה עוד הרבה פעמים, זה לא ייעצר כאן בהחלטה הזאת. כל החלטה של בית משפט, עכשיו הממשלה תחליט אם היא יכולה, רוצה, מסכימה לקבל אותה. זה מצב בלתי אפשרי", אמר בפתח הראיון.

כאשר נשאל מה גרם השבוע להעלאת הדאגה, השיב: "ראשית יש את הדיונים בבג"ץ בפתח והמועד הזה מתקרב, ושנית, חוסר האמירה הברורה של הממשלה ושל ראש הממשלה שהוא יקבל את ההחלטה של בית המשפט. ברור שצריך לומר כעת בצורה ברורה, שכל החלטה של בית המשפט - ואינני יודע מה היא תהיה, היא יכולה להיות לכל כיוון - אבל כל החלטה, צריך שתכובד".

בהמשך הסביר על החשש מעזיבת אנשי רפואה את המערכת בישראל: "אני לא חושב שזה יוביל לקריסה ואני גם לא בטוח שהסכנה היא מיידית, אבל יש סכנה גדולה מאוד בכך שבסוף המובילים, המוחות הטובים שהביקוש שלהם בעולם הוא מאוד גדול יורידו לאורך זמן את איכות המערכת שלנו".

"יש לנו מערכת מצוינת בעיקר בגלל שיש לנו אנשים מצוינים. אם לא יהיו לנו אנשים מצוינים, המערכת תידרדר ביכולות שלה לאורך זמן, ולזה יש השלכות חמורות כמובן על הבריאות של כולנו שנזקקים לטיפול רפואי", הבהיר.

לגבי צמצום עילת הסבירות וההשפעה של זה על מערכת הבריאות, אמר: "אני חושב שזה לא עניין של היום בבוקר, אבל יש לזה פוטנציאל שזה יקרה וזה יכול לקרות בקרוב מאוד. אם יעלו החלטות מסוימות שיפגעו במערכת הבריאות, יפגעו בשוויון במערכת, יפגעו באוכלוסיות מסוימות וימנעו מהן לקבל שירותי בריאות בצורה שוויונית זה הסיכון הגדול".

צעדת האקדמיה בירושלים (צילום :גבריאל מלצר)

"פה המדרון מאוד חלקלק, לכן האמירה הברורה עכשיו היא מאוד מאוד חשובה, כי מה שיקרה בהמשך רק ילך וידרדר מהר מאוד ולא נוכל לעצור את זה", הדגיש. 

עם זאת, הודה כי יש גם רופאים שחושבים אחרת: "תמיד יש דעות לכאן ולכאן. אני חושב שאלה שאומרים 'זה לא קשור אלינו' לא מבינים את הסיטואציה ולא רואים את התמונה הכוללת, אבל אני מכבד את אלה, גם את אלה שתומכים ברפורמה אני מכבד ואני חושב שהשיח הוא לגיטימי, אבל דעתי היא כזאת שיש בזה סיכון גדול מאוד למערכת הבריאות שלנו", טען.

לדבריו, אם אותו צמצום אכן ייכנס לתוקף: "זה עלול לפגוש אותנו במצבים שבהם, נניח... אני אומר דברים דמיוניים, אבל חלק מהדברים נאמרו - הפרדה במערכת הבריאות באשפוזים בין אוכלוסיות כאלה ואחרות, או פגיעה ביכולת של מערכת הבריאות לתת טיפול רפואי לאוכלוסיות מסוימות".

"כבר הייתה התבטאות כזאת לפני כמה חודשים שאמרה 'הרופא יוכל לבחור על פי אמונתו אם הוא מטפל או לא מטפל', או משהו כזה. אלה דברים מאוד מסוכנים וכשזה מצטרף לכך שעילת הסבירות מתבטלת אז יכול להיות שיהיה קשה בבית המשפט להפוך החלטות כאלה", סיכם.