עלים ירוקים עשירים בוויטמין K כמו ברוקולי ותרד עשויים לעזור לשמור על בריאות הריאות, כך עולה ממחקר חדש שנערך בדנמרק ופורסם בכתב העת "ERJ Open Research".

כמו בסרט (אימה): ראו סדק במדרכה ונדהמו ממה שיצא משם | צפו
הייתם רוצים לדעת? 5 אנשים שחזרו מהמוות חשפו מה קורה לנו כשאנחנו מתים

החוקרים גילו כי אנשים עם רמות נמוכות של ויטמין K היו בסיכון גבוה יותר לתפקוד ריאות לקוי וסבלו מאסתמה, צפצופים ומחלת ריאות חסימתית כרונית.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

ויטמין K, המצוי גם בשמנים צמחיים ובדגנים, ידוע כממלא תפקיד בסיוע לגוף לרפא פצעים, לייצר חלבונים הדרושים לקרישת הדם ולבנות עצמות בריאות, על פי "The source of nutrition", אתר מידע המנוהל על ידי בית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת "הרווארד" שבארצות הברית.

לדברי החוקרים, ההשפעה של ויטמין K על הריאות לא הייתה מובנת באופן נרחב לפני המחקר. "אנחנו כבר יודעים כי לוויטמין K יש תפקיד חשוב בדם ומחקרים מתחילים להראות כי הוא חשוב גם לבריאות הלב והעצמות, אבל יש מעט מאוד מחקרים שחקרו את הקשר בין ויטמין K  והריאות", אמר החוקר ד"ר טורקיל ג'פרסון בהודעה לעיתונות.

"למיטב ידיעתנו, זהו המחקר הראשון על ויטמין K ותפקוד ריאות באוכלוסייה כללית גדולה. התוצאות שלנו מצביעות על כך שוויטמין K יכול למלא תפקיד בשמירה על בריאות הריאות שלנו".

חוקרים מאוניברסיטת קופנהגן ומבית החולים האוניברסיטאי בדקו קבוצה של 4,092 אנשים בני 24 עד 77, שכולם חיים בעיר.

המשתתפים עברו בדיקת תפקודי ריאות ונשימה הנקראת ספירומטריה, אשר מודדת כמה אוויר הריאות יכולות לשאוף פנימה ולנשוף החוצה ובאיזו מהירות.

כמות האוויר שניתן לנשום בשנייה אחת נקראת נפח תפוגה כפוי (FEV1) ואילו נפח האוויר הכולל שאדם יכול לנשום הוא יכולת חיונית מאולצת (FVC).

המשתתפים גם נתנו דגימות דם והשתתפו בשאלונים על בריאותם הכללית ואורח חייהם. בדיקות הדם כללו סמן של רמות נמוכות של ויטמין K שנקרא dp-ucMGP.

הממצאים הראו כי לאנשים עם רמות נמוכות של ויטמין K בממוצע היה FEV1 נמוך יותר ו-FVC נמוך יותר. אנשים אלה גם נטו יותר לומר שהם סובלים מאסתמה או צפצופים.

"מחקר זה מצביע על כך שאנשים עם רמות נמוכות של ויטמין K בדם עשויים להיות בעלי תפקוד ריאות ירוד יותר. מחקר נוסף יעזור לנו להבין יותר על הקשר הזה ולראות אם הגדלת ויטמין K יכולה לשפר את תפקוד הריאות או לא", אמר ד"ר אפוסטולוס בוסיוס - מזכיר האסיפה של החברה האירופית למחלות דרכי נשימה, אסטמה ושיעול כרוני.

עורכי המחקר מציינים כי ממצאיהם אינם משנים את צריכת ויטמין K המומלצת, שכן יהיה צורך במחקר משלים על מנת לקבוע אם תוספי ויטמין K יכולים להיות בעלי ערך.

ברוקולי (צילום: אינגאימג')
ברוקולי (צילום: אינגאימג')

על פי המכונים הלאומיים לבריאות, צריכה מספקת של ויטמין K לבני 19 ומעלה היא 120 מק"ג ביום לגברים ו-90 מק"ג ביום לנשים ולנשים בהריון או מניקות.

"כשלעצמם, הממצאים שלנו אינם משנים את ההמלצות הנוכחיות לצריכת ויטמין K, אך הם מצדיקים מחקר נוסף שיבדוק האם אנשים מסוימים, כגון אלה הסובלים ממחלות ריאה, יכולים להפיק תועלת מתוספי ויטמין K", אמר ג'פרסון.

"בינתיים, כולנו יכולים לנסות לאכול תזונה בריאה ומאוזנת ולהגן על הריאות שלנו באמצעות הימנעות מעישון, השתתפות בפעילות גופנית ועשייה של כל שביכולתנו כדי להפחית את זיהום האוויר", הוסיף בוסיוס.