מחקר שנערך על ידי חוקרים מבית הספר להנדסה "טנדון" באוניברסיטת ניו יורק שבארצות הברית גילה כי מוזיקה וקפה, שני דברים שרובנו לא יכולים בלעדיהם, יכולים לשפר באופן משמעותי את הביצועים הקוגניטיביים.

נתניהו מסכים עם הציוץ של בנו יאיר? האלוף בריק על הקו המסוכן שהגענו אליו
מטריד: מורה ניהלה רומן אסור עם תלמיד בן 15 - זה מה שעשה בעלה

על פי "Nature Scientific Reports", המחקר עקב אחר פעילות המוח במהלך מבחנים קוגניטיביים תחת מספר ממריצים כמו האזנה למוזיקה, שתיית קפה ושאיפת בשמים באמצעות טכנולוגיית סינון וניטור המוח פורצת הדרך של "MINDWATCH".

התוצאות הצביעו גם על פעילות מוגברת של גלי המוח (פס בטא) הקשורה לביצועים קוגניטיביים מירביים, כאשר אנשים עסקו בהאזנה למוזיקה או בשתיית קפה. האזנה למוזיקה שנוצרה על ידי בינה מלאכותית הדגימה שיפורים משמעותיים בביצועים, ופתחה אפיקים חדשים לחקירה במונחים של משימות הדורשות ריכוז וזיכרון.

קפוצ'ינו (צילום: אינגאימג')
קפוצ'ינו (צילום: אינגאימג')

טכנולוגיית "Mindwatch"

רוז פקיה, פרופ' בבית הספר להנדסה ביו-רפואית באוניברסיטת ניו יורק, פיתחה את טכנולוגיית ניטור המוח "MINDWATCH" בשש השנים האחרונות.

טכניקה זו היא אלגוריתם שמנתח את פעילות המוח של אדם מנתונים שנאספו באמצעות כל מכשיר לביש שיכול לנטר את פעילות העור החשמלית של ה-EDA. פעילות זו משקפת שינויים במוליכות החשמלית הנגרמים על ידי מתח נפשי הקשור לתגובות זיעה.

גירוי פעילות המוח וויסות הזיכרון

משתתפי המחקר ענדו צמידים לניטור פעילות חשמלית ורצועות ניטור מוח כדי לבצע מבחנים קוגניטיביים תוך כדי האזנה למוזיקה, שתיית קפה ושאיפת בשמים ששיקפו את העדפותיהם האישיות. אותן בדיקות חזרו על עצמן ללא השפעות של מוזיקה, קפה או בושם.

האלגוריתם של "MINDWATCH" גילה כי מוזיקה וקפה שינו באופן משמעותי את עירור המוח של המשתתפים, ולמעשה הציבו אותם ב"מצב נפשי" פיזיולוגי שיכול לשנות את הביצועים שלהם במשימות זיכרון העבודה שהם מבצעים.

החוקרים הצליחו לאתר אילו סטרואידים גורמים לפעילות מוגברת של גלי המוח (טווח בטא), מצב הקשור לביצועים קוגניטיביים גבוהים יותר. ההשפעה החיובית של הבשמים התבררה כנמוכה, ומכאן הסיקו החוקרים כי יש צורך במחקר נוסף.

ההשפעות השליליות של מגפת הקורונה

"המגפה השפיעה על בריאותם הנפשית של אנשים רבים ברחבי העולם, ועכשיו יותר מתמיד, יש צורך לעקוב אחר ההשפעה השלילית של לחץ יומיומי על התפקוד הקוגניטיבי של הפרט", אמרה ד"ר פקיה.

"נכון לעכשיו, טכנולוגיית 'MINDWATCH' עדיין בפיתוח, אבל המטרה הסופית היא שהיא תתרום לטכנולוגיה שיכולה לאפשר לכל אחד לנטר את העוררות הקוגניטיבית של המוח שלו בזמן אמת, לזהות רגעים של לחץ או התנתקות קוגניטיבית".

משימות עבודה ובית ספר טובות יותר

פקיה אמרה כי הטכנולוגיה פורצת הדרך יכולה לגרום לבני האדם "לבצע משימות תוך כדי האזנה למוזיקה, כך שהם יכולים לשים את עצמם במצב נפשי שבו הם מרגישים טוב יותר ולבצע משימות עבודה או בית ספר בהצלחה רבה יותר".