סקר של המועצה הבינלאומית למידע על תזונה גילה כי 60% מהמבוגרים בארצות הברית מודים שהם מנשנשים אחרי 20:00. סקירה מדעית, שנערכה השנה ופורסמה בכתב העת Nutrients, מצאה גם כי חטיפים מהווים 20% מכלל מקורות האנרגיה התזונתיים למבוגרים, על פי אתר Eating Well.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

ישנם יתרונות וחסרונות פוטנציאליים לאכילת חטיפים בשעות הלילה, אך ייתכן שכאשר נמנעים מכמה טעויות, אפשר לשמור על הרגלי אכילה בריאים, כדלקמן:

יתרונות בריאותיים

1. להזין את הגוף
חטיפים מאוחרים בלילה יכולים להיות הזדמנות לספק לגופכם רכיבים תזונתיים חיוניים שאולי החמצתם במהלך היום. בחרו מזונות מזינים, אמה שפחות מעובדים כגון יוגורט יווני עם פירות יער, קרקרים מדגנים מלאים עם חומוס, או מנה קטנה של אגוזים מעורבים כדי להשביע את הרעב ולהזין את גופכם בויטמינים ומינרלים.

אכילת מזונות עשירים בחלבון לפני השינה יכולה לסייע למנוחה והחלמה של אדם הפעיל פיזית: "נשנוש בלילה יכול לעזור לספק לגוף חומרים מזינים, כגון חלבון, הדרושים להתאוששות השרירים בזמן שאתה ישן", אומרת הדיאטנית קליס קוניק.

2. לישון טוב יותר
אכילת ארוחה קלה ומאוזנת לפני השינה יכולה לקדם שינה טובה יותר על ידי מניעת יקיצות במהלך השינה. מאמר משנת 2018 ב-ACSM Journal of Health and Fitness, מראה כי אכילת חטיף בריא לפני השינה היא פתרון טוב לאנשים שסובלים מרעב בלילה. בחרו חטיפים המכילים מזונות עשירים בטריפטופן כמו אגוזים או זרעים, שיכולים לעזור לגוף לייצר נוירוטרנסמיטורים המווסתים שינה כמו סרוטונין ומלטונין: "מזונות עשירים במגנזיום או מלטונין יכולים לעזור לך לקבל מנוחת לילה טובה יותר", מוסיפה ד"ר קוניק.

אכילת ארוחה קלה ומאוזנת לפני השינה יכולה לקדם שינה טובה יותר על ידי מניעת יקיצות בלילה. מחקר, כמו מאמר משנת 2018 ב-ACSM Journal of Health and Fitness, מראה כי אכילת חטיף בריא לפני השינה היא יכולה לסייע בשינה אם אדם רעב בלילה. בחרו חטיפים המכילים מזונות עשירים בטריפטופן כמו אגוזים או זרעים, שיכולים לעזור לגוף לייצר נוירוטרנסמיטורים המווסתים שינה כמו סרוטונין ומלטונין. "מזונות עשירים במגנזיום או מלטונין יכולים לעזור לך לקבל מנוחת לילה טובה יותר", מוסיפה ד"ר קוניק.

3. ויסות רמת הסוכר בדם
על פי סקירה מדעית שפורסמה ב-American Journal of Clinical Nutrition בשנת 2022, אכילת חטיפים בשעות הלילה המאוחרות הכוללות מזונות עשירים בחלבון יכולה לעזור לשמור על יציבות רמות הסוכר בדם לאורך כל הלילה. חטיפים המשלבים חלבון, שומנים בריאים ופחמימות מורכבות, כמו רסק תפוחים עם חמאת אגוזים או טוסט דגנים מלאים עם אבוקדו.

השפעות שליליות אפשריות

1. בעיות עיכול
על פי מאמר משנת 2020 שפורסם ב-International Journal of Environmental Research and Public Health, חטיפים בשעות הלילה המאוחרות עלולים להוביל לתופעות אי נוחות במערכת העיכול במהלך השינה, כגון הפרעות עיכול וצרבת. לכן, הימנעו ממזונות שומניים או חריפים ובחרו בחטיפים קלים לעיכול, כמו קערה קטנה של שיבולת שועל או בננה עם חמאת שקדים.

2. התקפי נדודי שינה
"אכילת מזונות שלוקח מאמץ רב לעכל כמו מזון עתיר שומן או ארוחות שומניות או ממותקות, גורמת לאדם להתעורר בתדירות גבוהה יותר במהלך הלילה", אומרת ד"ר קוניק.

3. עלייה במשקל
חטיפים בשעות הלילה המאוחרות נעשות לעתים קרובות מתוך שעמום או מתוך הרגל, מה שאומר שהאדם סביר שאוכל יותר מדי קלוריות, מה שמוביל לעלייה לא מכוונת במשקל.

"נשנוש מאוחר יכול להוביל לעלייה במשקל, במיוחד אם הוא נאכל תוך כדי צפייה בטלוויזיה או פעילות אחרת שבה אדם לא מודע למה שהוא אוכל, כי קל יותר לזלול יותר ממה שהוא היה אוכל אחרת", ד"ר קוניק מזהירה.